Sv: Tips till hostighäst *tipstråd*
Jag kokade upp anis i 1,2 liter vatten (tror jag det var), lät det koka en stund, hällde i timjan och lät det stå över natten. (Luktar som hostmedicin
)
Man kunde även hälla i lite honung, lakritsrot, vitlök. Vitlök tog jag lite av bara eftersom det inte är bra enligt många.
Sen hällde jag upp avkoket på flaska och så fick hon lite i maten i några dagar. Hon fick även äta kryddorna som blev över.
Som sagt så är det någon här som gett mig tipset om det. Kan inte säga säkert om det funkade på min häst, hon blev bättre, men det kan ha att göra med att det t ex blev mindre pollen i luften och sånt.
Jag är också VÄLDIGT skeptisk till naturmediciner och såna grejor. Vissa saker är det ju dokumenterat att det funkar, men sånt som t ex homeopatiska grejor tror jag inte ett dugg på. Är väldigt petig med vad jag stoppar i min häst.
Men Breathe-free hörde jag (bl a här) så mycket gott om, så jag tyckte det var värt att prova. Har även frågat vet. om att prova örtgrejor som t ex anis/timjan-kur och det var inga problem att ge enligt dem. Bara man gav en sak i taget så man visste vad det var som hjälpte.
Ska tillägga att när hon fick bronkiten och det var akut så fick hon givetvis riktig medicin. Har fått i flera omgångar när det behövs. Det här är mer som förebyggande och mot de här små perioderna när hon kan hosta till ibland då och då. Vill att hon ska vara helt hostfri.
Och på just min häst funkar det som sagt jättebra, hostar inget alls nu. Är ju individuellt såklart, finns väl massa hästar det inte hjälper nånting på, men väl värt att prova. Du kan ju höra med vet. först också. Min äter det som förebyggande nu och hon mår hur bra som helst (ta i trä). Är faktiskt förvånad över att det funkar så pass bra.
Sen är ju det allra viktigaste miljön runt hästen, men din gick väl redan på lösdrift så. Ett annat tips kan vara att hålla igång hästen så mycket som möjligt. Min blev sämre om hon stod flera dar i rad (innan hon fick örterna).
Nån annan skrev att det är bra att låta hästen beta efter ridning så slemmet rinner ut. Min går ju ut i hagen direkt så det blir sak samma.
Hjälp, vad långt
! Kan verkligen inte konsten att skriva korta inlägg
!
Ska tillägga också att min mådde mycket bättre när hon åt hösilage än när hon fick uppblött hö. Finns ju småbalar man kan köpa (horsehage) om man inte kan ha de jättestora.