Tips till hostighäst *tipstråd*

skogsridmulle

Trådstartare
Vet inte hur många vi är med hostishästar men jag tänkte att vi kan dela med oss av tips. :idea:Min har blivit mycket bättre av

*vattna höet
*flugtäcke mot lera - mindre damm vid rykt.
*doppar skrapan i lite vatten vid rykten, dammar betydligt mindre!:laugh:

Så nu hostar han nästan bara när han rullar sig, känns svårt att hindra honom från det:angel:

Har ni fler tips? dela gärna med er isf!

Sv: Tips till hostighäst *tipstråd*

Torv i boxen och om inte utebox så åtminstone maximalt med utevistelse.

Immer

Min häst hade lindrg hosta som försvann när jag började blötlägga höet. Alltså blöta allt (använder skottkärra) och låta det ligga ett tag (max 10 min).

det där med att blötlägga ryktborsten var ju smart :idea:

ett tips är också att rykta utomhus! väldigt mysigt är det också :love:

jag har inget stall så mycket utevistelse och uteryktning blir det alltid!
Ska bara försöka få vinden att gå åt andra hållet, hos oss är det som en lägereld - hur man än gör så får man allt i nyllet:p

Hostar din häst bara vid rullning och inte vid ridning eller i hagen när dom busar runt? min hostar efter några travsteg? undrar ändå om det är för dammigt hösilage och spån, ska få gå ute dygnet runt snart + lösdrift till hösten/vintern...Skönt att slippa all damm...

jag vattnar också höet, blöter stallgången innan jag sopar så att allt damm inte virvlar upp, man kan även vattna ströet i boxen eller byta till torv eller tidningspapper, vattna ett dammigt ridhus ibland är också bra...Sen finns det ju olika fodermedel som man kan ge som minskar "hostbenägenheten" :)

Min tjej har bronkit, men just nu är hon i princip symptomfri. Hon går på lösdrift och äter hösilage. I vanliga fall kan hon hosta lite om jag inte ridit på några dar, men sen jag började ge henne Breathe-Free (örtblandning) så hon hon inte hostat nånting!

Är lite rädd att det ska tas som reklam snart, tror jag har nämnt detta i flera trådar redan...:crazy::o. Men jaja, bra är det iaf:p.

Har även provat anis/timjan-kur som jag fick tips om här inne.

Min tjej får blött hö, blött foder med vitlök, honey+c och Breath clear i, och många timmar ute.

Hennes bronkit går i perioder, vid snabba väderväxlingar är det som sämst.

Att mocka boxen(/boxarna) på morgonen så att dammet hinner lägga sig till kvällen.

Hostar din häst bara vid rullning och inte vid ridning eller i hagen när dom busar runt? min hostar efter några travsteg? undrar ändå om det är för dammigt hösilage och spån, ska få gå ute dygnet runt snart + lösdrift till hösten/vintern...Skönt att slippa all damm...

Ja nu hostar han bara när han rullar sig i hagen (det är rätt torrt där nu, speciellt den upptramade delen kring ligghallen) och när jag ryktar. Om jag slarvar med höet så kan han hosta vid fodring.
Någon enstaka extremt fuktig dag med temp runt 0 har han hostat vid ridning, men nu gör han inte det:). jag hade bokat vet för hembesök men efter lite disskussion idag om den veterinärstationen kommer jag ringa en klinik istället, så får vi se om det är ngt mer jag kan göra. Men annars var han helt hostfri hela förra sommaren, så det verkar mest vara ett vinterhalvårsproblem.

Ja jag såg breathe-free i en affär häromdagen men jag är skeptisk till sån´t så jag slog inte till då.

Vad var det för anis/timjan kur du gjorde och hur fungerade det?

Jag kokade upp anis i 1,2 liter vatten (tror jag det var), lät det koka en stund, hällde i timjan och lät det stå över natten. (Luktar som hostmedicin:p)
Man kunde även hälla i lite honung, lakritsrot, vitlök. Vitlök tog jag lite av bara eftersom det inte är bra enligt många.
Sen hällde jag upp avkoket på flaska och så fick hon lite i maten i några dagar. Hon fick även äta kryddorna som blev över.

Som sagt så är det någon här som gett mig tipset om det. Kan inte säga säkert om det funkade på min häst, hon blev bättre, men det kan ha att göra med att det t ex blev mindre pollen i luften och sånt.

Jag är också VÄLDIGT skeptisk till naturmediciner och såna grejor. Vissa saker är det ju dokumenterat att det funkar, men sånt som t ex homeopatiska grejor tror jag inte ett dugg på. Är väldigt petig med vad jag stoppar i min häst.
Men Breathe-free hörde jag (bl a här) så mycket gott om, så jag tyckte det var värt att prova. Har även frågat vet. om att prova örtgrejor som t ex anis/timjan-kur och det var inga problem att ge enligt dem. Bara man gav en sak i taget så man visste vad det var som hjälpte.
Ska tillägga att när hon fick bronkiten och det var akut så fick hon givetvis riktig medicin. Har fått i flera omgångar när det behövs. Det här är mer som förebyggande och mot de här små perioderna när hon kan hosta till ibland då och då. Vill att hon ska vara helt hostfri.

Och på just min häst funkar det som sagt jättebra, hostar inget alls nu. Är ju individuellt såklart, finns väl massa hästar det inte hjälper nånting på, men väl värt att prova. Du kan ju höra med vet. först också. Min äter det som förebyggande nu och hon mår hur bra som helst (ta i trä). Är faktiskt förvånad över att det funkar så pass bra.

Sen är ju det allra viktigaste miljön runt hästen, men din gick väl redan på lösdrift så. Ett annat tips kan vara att hålla igång hästen så mycket som möjligt. Min blev sämre om hon stod flera dar i rad (innan hon fick örterna).
Nån annan skrev att det är bra att låta hästen beta efter ridning så slemmet rinner ut. Min går ju ut i hagen direkt så det blir sak samma.

Hjälp, vad långt:eek:! Kan verkligen inte konsten att skriva korta inlägg:crazy::p!

Ska tillägga också att min mådde mycket bättre när hon åt hösilage än när hon fick uppblött hö. Finns ju småbalar man kan köpa (horsehage) om man inte kan ha de jättestora.

Senast ändrad av en moderator:

nu har inte jag någon hosthäst, men har sett många nadra som har det.
Att stå på torv är väl bra, eftersom det inte blir så dammigt. Fodra med hösilage istället för hö, då hö ofta är dammigt. Inte sopa inne i stallet när hästen står inne, ha högt i tak i stallet och ha bra ventilation. Försöka att hästen får gå ute så mkt som möjligt, och att man inte sitter och rider på torra banor lr i ridhus med dålig luft...

Var allt jag kunde komma på nu... ;)

Hej igen och tack för ditt långa inlägg!
Tog du färska örter eller timjan och anis på burk?

Glömde fråga om din häst "bara" hostar eller om det kommer vitt/gult snor också? Det gör det på min, därför börjar jag tro att det är en infektion och inte dammkänslighet.Fortsätter ändå att blötlägga hö.. Vad tror du om detta med snorandet?

Massor av utevistelse helst lösdrift med luftig och ren ligghall.
Bra luft i stallet (= dammfritt strö, välsopat, mycket välventilerat).
Självklart dammfritt foder.
Dr Schaettes hostörter är jättebra också.

Min snorar inte alls, utan det är hosta. Nu hostar han inte så ofta som sagt och inte alls vid ridning, men jag tycker att de gånger han hostar låter sämre och att andningen vid ansträngning är rätt tung(har en lång uppförsbacke i skogen och han låter som en astmatiker när vi är uppe, så var det inte förut), så vi ska till klinik nästa torsdag. jag kan återkomma om prognos.
Ska iallafall bli skönt att komma till klinik och få veta om det är ngt mer jag kan göra.

Hur länge har din häst hostat och snorat?

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·
Däggdjur Vi kommer flytta in våra kaniner så att de har större utrymme och säkrare. Två av dem (honorna) kommer troligtvis att vara i en hage i...
Svar
17
· Visningar
2 168
Senast: dotzie
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 034
Senast: NotlikeI
·
Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 175
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka