Tips till Halloween-kalas?

Roheryn

Trådstartare
Min dotter fyller 8 i november och vill ha halloween-kalas för sina kompisar. Det blir 10-15 barn och vi skall ha kalaset hemma hos oss. Självklart blir det "läskig" dekor, barnen får klä ut sig osv. men vad 17 hittar man på för lekar med halloween-tema?!?!? Jag är ingen "lektant" till min läggning, utan tycker att den roliga biten för mig är dekoren, maten, tårtan osv, men några skojiga lekar måste jag ju fixa när jag nu ska ordna kalas! Så många tips som möjligt, tack!!!!

Sv: Tips till Halloween-kalas?

När vi haft kalas med blandade åldrar har skattjakt utan tvekan varit väldigt populärt. Det går ju också att utforma på hur många sätt som helst för att anpassa för åldrar och högtider. På Halloween kan det ju bli Spökjakt! :idea:
För 8-åringar går det säkert med raketfart att följa en karta till målet. Oavsett om man är utomhus eller inomhus. Då behövs en massa uppgifter som de måste göra för att få nästa ledtråd. Är det inomhus blir det ju lite extra kusligt om man släcker ner och barnen får använda sig av ficklampa. Utomhus kan man göra en bana med reflexer att följa i mörker, men inne funkar det ju också. Det finns CD-skivor att köpa med effektfulla spökljud om man vill skrämmas lite extra.
Uppgifterna som ska utföras kan ju variera. Allt från att pussla ihop ord till nästa ledtråd till att sticka in handen i läskiga krukor med slajm eller jag vet inte vad för att hitta pappret med nästa ledtråd.

Mördarleken är populär på skolan: man utser en detektiv som går ut ur rummet. När h*n är ute ur rummet bestämmer barnen en mördare. När dektektiven kommer in så går alla barn runt i rummet, den som är mördare ska utan att detektiven lyckas mörda så många som möjligt utan att bli avslöjad.

Hur "mördar" då mördaren då? Jo genom att få ögonkontakt med sitt offer och blinka. Offret faller då till marken och dör. Detektiven har två gissningar på sig innan mördaren vunnit ELLER om mördaren lyckas mörda alla i rummet. Man kan också utföra leken sittandes i en ring om man vill lugna ner kalaset lite :)

Tips: få offren att förstå att man inte kan gå och glo på mördaren hela tiden då avslöjas ju h*n för lätt!

Apropå den leken, om barnen sitter i en ring med den utsedda detektiven (lämpligen den som senast var mördare) i mitten och så ber man alla blunda - då går någon som inte är med (TS till exempel) runt barnen och knacka ett av dom på axeln - denne är då utsedd till mördare. På så sätt kan inte barnen titta på mördaren och avslöja denne på det sättet. Men då bör mördaren räcka ut tungan till sitt offer istället, eftersom barnen annars kan tolka ofrivilliga blinkningar som mördande. Mördat barn lägger sig ner

Något som vi ofta lekte på halloween när jag var mindre, var "känna i krukan".
Krukor i ett mörkt rum, som man skall sticka ner händerna i och gissa vad det är. T.ex mosad kokt pasta, halvfuktigt mjöl etc. Alla fick en varsin lapp, och fick gissa för sig själv. Den som "vinner" kan ju förslagsvis få något litet. T.ex 5 klubbor eller något. Superkul tyckte vi. :angel:

Mördarleken som flera här har skrivit, är också skoj! :laugh:

Liknande trådar

Småbarn Äldsta barnet fyller fem nästa vecka och har önskat sig ett Robin Hood-kalas med "en jättesvår skattjakt i skogen". Det ska ingå...
Svar
19
· Visningar
3 728
Senast: majola
·
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 460
Äldre Mitt barn fyller ett i början på november och självklart har vi bestämt oss för att detta ska firas med pompa och ståt (först barnkalas...
Svar
0
· Visningar
617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt