Tips till er med fd travare!

S

sandraR

Hej! Ett tips till er med före detta travhästar som har "travartrav". Lägg fram lite bommar på en volt, och skritta över dem ett par gånger. Klampar din häst bara igenom dem istället för att lyfta på benen? Min häst blev rädd för ljudet så hon lärde sig snabbt att lyfta på benen. Fortsätt så. Sedan så började jag trava. Eftersom att hon har travartrav så är det svårt att lyfta benen för att komma över bommarna. Så hon försökte hoppa över första bommen men såg snabbt att det var en till och brakade igenom den andra. Nej, så ville hon ju inte ha det. Så fortsatte vi så. Till sist förstod hon att det är mycket mycket lättare med riktig trav, då flyter hon bara över bommarna, lätt som en plätt. Och hon tyckte det var jätteroligt. Så mitt tips är väl att göra så som jag skrev nu, vet inte om det kommer funka på era hästar, men vet ni vad? Det är värt ett försök! :idea:

Sv: Tips till er med fd travare!

... Och alla travare är serietillverkade robotar... :angel:

Ville bara påpeka att en sak kanske inte fungerar på alla hästar, men väldigt bra tips fö! :idea:
Kan nog även fungera bra på andra hästar också

Nej jag vet, jag avslutade ju med att det åtminstone är värt ett försök :)

Och ang "braka igenom" var en stor överdrift, menade mer att hon slog till bommen som man gör när man nuddar den. ;) Inte så att hon kände av det, hon kände av det som andra hästar känner av när de snuddar vid bommen.

om ja inte hittar traven på mitt vbl som ja köpte i måndags så komr ja att prova de. fast nu ska hon igentligen bara skrittas i en månad typ..=)

Gör så :) Ett tips jag fått är även mycket övergångar, samt tydligen att rida lätt snabbare eller långsammare i traven (har jag inte provat)

Visst :) Hon är ett 7 årigt varmblodssto. Blev förmodligen illa behandlad innan. Hon är väldigt personlig, men måste lita på personen innan man kan "lära känna henne". Testar mycket och försöker ta över rätt mycket, därför är det viktigt att vara bestämd men samtidigt mjuk. Hon har passgång som första trav eftersom att ren trav är väldigt jobbig för henne. Så det jobbar vi alltid med. Lite svårt för att galoppera lugnt utan behöver mycket utrymme, vilket vi också jobbar på. Tycker om att hoppa men trots det smiter hon förbi hindret om man inte är koncentrerad. Hoppat 1,20. Duktig på dressyr, hon kan nämligen när hon försöker och vill vara delaktig i arbetet. Tjae, vad ska jag skriva mer? Berätta gärna om din häst :)

Visst :) Hon är ett 7 årigt varmblodssto. Blev förmodligen illa behandlad innan. Hon är väldigt personlig, men måste lita på personen innan man kan "lära känna henne". Testar mycket och försöker ta över rätt mycket, därför är det viktigt att vara bestämd men samtidigt mjuk. Hon har passgång som första trav eftersom att ren trav är väldigt jobbig för henne. Så det jobbar vi alltid med. Lite svårt för att galoppera lugnt utan behöver mycket utrymme, vilket vi också jobbar på. Tycker om att hoppa men trots det smiter hon förbi hindret om man inte är koncentrerad. Hoppat 1,20. Duktig på dressyr, hon kan nämligen när hon försöker och vill vara delaktig i arbetet. Tjae, vad ska jag skriva mer? Berätta gärna om din häst :)

ahh ok:)..

jao ja köpte mitt sto i måndags hon e elva år och har gått på travet några år.. dock va de längesen tror ja..

sen e de en å samma ägare som har haft henne i två år iaf.. å hon kan gå i frm i skritt å trav,galloppera de kan hon ite ens.. e alsdrig hoppad med ryttare på... mest skogsriden asså så ja har en del å jobba med:P.. men nu e hon inte riden på typ 5 månader så ja måste skritta igång henne.. å i går va hovisen där å skodde henne å då såg dom atthon hade bärrandsröta så dom fick klippa upp lite utav hoven, men man kan rida henne ändå:D... väldiigt tittig e hon.. just nu inte så värst pigg...:)

hurgammal e du då?

Okej :) Börja med markarbete & att löshoppa lite lätt sedan då, men se till att få till dressyren först :) Jag är 14år, själv? Hon är inte min egna utan min foderhäst.

KANPPLÅN;)
Lite svårt för att galoppera lugnt utan behöver mycket utrymme, vilket vi också jobbar på (miin häst var precis likadan)

jätte smart tips är att lägga ut bommar på en storvolt med 2-3 galoppsprång emellan och galoppera (eller försök)för då kan hästen rätta till galoppen över bommarna,(oftast är det lättare att få den att galoppera efter precis, om man inte har galopp innan än var det är på rakspår sen är det bara att föröka hålla igågn till nästa bom) jobbat så med min travare även med upphöjda bommar för mig gav det iaf resultat väldigt fort:D har problem med att hon tar korsgalopp men det blir bättre och bättre just för att över bommen rättar hon sig:)

lite upphöjda ca 20-30 cm tycker jag ger bäst men det är ju bäst att bara börja med bommar på marken eftersom det lätt bli lite snubbligt om dom inte har ren galopp(vilekt inte många travare har ibörjan, och det kna gå i en väldig fart)

förlåt för långt inlägg

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 088
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 735
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 186
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 962
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka