Tips till busig ponny? x)

D

diskho

Alltså, hur får man en sånhär busponny att vara lite seriös när man ska longera? :rofl:

http://youtube.com/watch?v=LZu-poihLLQ

(Medveten om att linan är lite kort, inte jag som longerar)

Brukar gå bra i uppvärmningen, men sen kommer han igång och tycker det är jättekul! :D Skulle ju vara nice om man kunde få ut liite mer av longeringen än bara "avbusning" utan att behöva longera i evigheter :p

Och nej, jag tvivlar mycket starkt på att han har ont :p Då tror jag inte han skulle vara så glad och nöjd xD För har han ont brukar han inte vilja röra sig överhuvudtaget.

Sv: Tips till busig ponny? x)

Vad hade du tänkt få ut av longeringen då? Springa runt, runt känns inte som man vinner något på (såfall invänkning av sadel och dyl möjligtvis)?

Tja. Jag tror att DU bör arbeta med honom. Bra för tjejen att lära sig longera men jag tror han insåg ganska fort vem som bestämde.

Sätt honom i arbete. Övergångar, flytta, ställ.
Var noga med hur du rör dig ser ut som han är en lyhörd "dans kavaljer"...
Så ska du se att han dansar runt lite mera behärskat! :bump:

Du ska tömmköra istället så har du mycket mer koll på ponnyn

Om den personen som longerar honom inte skulle slå med pisken i backen bakom hästen så kanske han skulle sluta busa?!

Vet inte vad du får ut av att longera?
Jag brukar absolut inte longera ofta eftersom man enligt veterinär inte ska göra det mer än när hästen är dålig och behöver det.
Men när jag gör det är det bara för att vi ska busa.
Tömkör på volt kanske?

Lägg upp träningen och ta reda på vad du vill få ut av den. Det sliter bara på hästen om den ska kuta runt, runt, runt på en pytteliten volt.

Lär hästen kommandon för vilken gångart den ska gå i, smackar du ska den börja trava, smackar du igen ska den börja galoppera, ptrooo betyder sakta av (t.ex.). Sen kan du ju utgå därifrån.

Själv skulle jag tömkört istället för att longera.

Tack för alla svar.

Så som det är på filmen håller vi ju inte på egentligen, alltså, hon försökte få honom att fatta galopp där.

Men hur ska jag tömköra då? Har ingen utrustning till det, har inte möjlighet att köpa just nu (snart kanske isåfall), jag har aldrig tömkört (om inte shettisavskrittning räknas), kan inte åka iväg med ponnyn och mig till tränare för han går inte in i transporten (håller på att träna).

Finns det ingen "fattigmans"-tömkörning? På ridskolan var det en som longerade med sadel och två longerlinor i stigbyglarna, funkar det?

Jag longerade honom idag, i bara skritt och trav. Tränade övergångar, och det gick jättebra! :D Han lyssnade fint och så, så det är bra när man ska galoppera han blir sådär :p

Och inspänningar behövs nog inte, han trav blir helt underbar :love: Han liksom sänker huvudet och halsen lite och verkligen jobbar med ryggen, väldigt bra ju! :banana:

Tack för alla svar.

Så som det är på filmen håller vi ju inte på egentligen, alltså, hon försökte få honom att fatta galopp där.

Men hur ska jag tömköra då? Har ingen utrustning till det, har inte möjlighet att köpa just nu (snart kanske isåfall), jag har aldrig tömkört (om inte shettisavskrittning räknas), kan inte åka iväg med ponnyn och mig till tränare för han går inte in i transporten (håller på att träna).

Finns det ingen "fattigmans"-tömkörning? På ridskolan var det en som longerade med sadel och två longerlinor i stigbyglarna, funkar det?

fast vid tömkörning/arbete för hand behöver du ju bara tömmar och en tömkörningsjord kostar itne så himla mkt faktist

Hästen är inte busig, den väljer att inte lyssna på er.

Lär den kommandona, att smacka i trehundra år gör det bara tjatigt och hästen slutar ju bry sig.
Lär "galopp" (eller vad ni vill) och var koncekvent. Du ska inte behöva säga det flera gånger utan det ska ske direkt!

Sen undrar jag om film nr 2 är samma häst/longerare??
Isåfall tycker jag inte den personen ska longera den hästen utan träna på en "snäll" häst först
. Hästen sparkar ju mot henne och hon berömmer den. :crazy:

Jag tycker inte du ska tömköra utan att någon visar dig hur du ska göra (om hästen inte är väldigt van, och snäll).

när jag longerar så är mitt syfte att hästarna ska bli trött, jag vet inte vad du vill ha ut mer av longeringen. men jag tycker bara att det är bra att han är pigg och springer. det är ju faktiskt mycket bekvämare att ha en häst som vill springa än en häst som man får springa och jaga på :p. men det är ju bara att longera longera tills han blir lite trött, det är ju inte föns hästarna är trött som dom egentligen går som bäst. då orkar dom ju inte sträta emot :)

Men han är ju snäll :p Men när jag tittade några gånger till såg jag att longeraren "utmanar" honom lite.. kanske är därför? Han gör så med mig också, men kanske inte lika "våldsamt". Igår när jag longerade gjorde han inget sånt! Han lyssnade fint och så, det enda han gjorde var att slänga liiite med huvudet, men inget mer, men det måste han väl ändå få göra, för han tycker det är kl att bli longerad ju :D

Men hur ska jag göra då då? För jag kan inte få någon hjälp med tömkörningen, om ingen kommer hit då, innan jag har lasttränat honom ordentligt. Longering tycker jag är ett bra sätt att motionera honom på, eftersom jag inte rider så jätteaktivt (tävlar inte eller så). Det är bra, om man ser till att hästen går rätt (och om man inte longerar i hundra år då..).

Alltså, hur får man en sånhär busponny att vara lite seriös när man ska longera? :rofl:

http://youtube.com/watch?v=LZu-poihLLQ

(Medveten om att linan är lite kort, inte jag som longerar)

Brukar gå bra i uppvärmningen, men sen kommer han igång och tycker det är jättekul! :D Skulle ju vara nice om man kunde få ut liite mer av longeringen än bara "avbusning" utan att behöva longera i evigheter :p

Och nej, jag tvivlar mycket starkt på att han har ont :p Då tror jag inte han skulle vara så glad och nöjd xD För har han ont brukar han inte vilja röra sig överhuvudtaget.
Du är väldigt otydlig och smackar konstant som en ekorre.
Tala om tydligt vad du vill! Det är inget fel på ponnyn!

Jag hade varit nervös om det var jag som stog i mitten.. Jag har tyvärr inte kunskapen att ge dig tips men jag har nog tillräckligt hästöga att se att han inte busar...

Som jag sa, är det inte jag som longerar.

Alltså, har jag fått några tips här överhuvudtaget? Förutom att ni säger att jag (även om det inte en ÄR jag som longerar) gör fel! VAD exakt ska jag göra då? Slå honom med spöt? Vara ännu mesigare? Smacka mer? Smacka mindre?

Men vadå, vad gör han då? Försöker han döda oss? Är min "snälla" ponny plötsligt sinnesjuk? VAD håller han på med och VAD ska jag göra? Skulle bli mycket enklare om jag fick något sådant svar istället för att "bla bla ni gör fel", "du smackar som en ekorre" osv, okej, men VAD EXAKT ska jag göra åt det då?

En ponny på ridskola höll på precis likdant, om inte värre (den höll på så i alla gångarter). "Tipset" vi fick var då att försöka göra övergångar så att ponnyn lyssnar på en, och det är ju det jag säger att jag håller på med. Är det helt fel då eller gör jag rätt?

Jag har även haft erfarna hästmänniskor/longerare som har longerat honom, men han gör exakt samma sak med dem, om inte värre.

Förlåt då för det enormt störande inlägget men man blir ju lite smått frustrerad ibland alltså :grin:

Senast ändrad av en moderator:

Vad menar du med utmanar honom?? :confused:

Hon är otydlig och orutinerad i sitt sätt att longera, inte något annat.
Hästen respekterar inte linföraren iom att den vänder baken mot. (Vilket kan bli livsfarligt om hästen tar över ännu mer)

Ptja du kan väl fråga om någon du känner kan tömköra? Det är ionte så speciellt komplicerat, men jag tycker att du ska ta hjälp i början så det inte blir som i longeringen ::)

Alltså, har jag fått några tips här överhuvudtaget? Förutom att ni säger att jag (även om det inte en ÄR jag som longerar) gör fel! VAD exakt ska jag göra då? Slå honom med spöt? Vara ännu mesigare? Smacka mer? Smacka mindre?
Jag skrev tips i mitt inlägg. Var koncekvent och lär den rösthjälperna.
Beröm massor när den lyssnar.
INTE smacka mer än om den håller på att sakta av.
Om den inte lyssnar på "galopp" så lägg till spöet mot marken lr liknande. Det som hjälper. Inte PÅ hästen däremot, aldrig på hästen.
Du kan ju även ha som vana att säga galopp när du fattar galopp från ryggen.

Kanske är en bra idé att börja i skritt - halt - skritt på en liten volt så du kommer åt hästen bättre.
Den måste lära sig alla kommandon.

Men vadå, vad gör han då? Försöker han döda oss? Är min "snälla" ponny plötsligt sinnesjuk? VAD håller han på med och VAD ska jag göra? Skulle bli mycket enklare om jag fick något sådant svar istället för att "bla bla ni gör fel", "du smackar som en ekorre" osv, okej, men VAD EXAKT ska jag göra åt det då?
Hästen testar gränser. En snäll häst vänder inte baken mot människor.
Om du får bukt på kommandona och får den lydig så kommer dte säkert inte bli några problem.

En ponny på ridskola höll på precis likdant, om inte värre (den höll på så i alla gångarter). "Tipset" vi fick var då att försöka göra övergångar så att ponnyn lyssnar på en, och det är ju det jag säger att jag håller på med. Är det helt fel då eller gör jag rätt?
Om den lyssnar direkt så är det rätt.
Om det är som på filmen så är det felfelfel.

Jag har även haft erfarna hästmänniskor/longerare som har longerat honom, men han gör exakt samma sak med dem, om inte värre.
Då betyder det nog att han inte förstår vad som förväntas av honom.
Eller att han helt enkelt testar hur långt han kan gå även med dem.

Bara ett tips! Longera inte hÄsten! Den verkar inte gilla det sÅ sluta!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka