Tips till busig ponny? x)

Sv: Tips till busig ponny? x)

Men det är ju det jag gör sade jag ju, tränar övergångar, och det funkar jättebra. Och jag slår spöet mot marken om jag ska slå. Allt dunkar jättebra tills den första galoppen, han blir så "laddad". För bara man får igång honom i galopp slutar han att sparka och bocka.

Nej, jag känner ingen som kan med tömkörning. Iaf inte någon som inte har supermycket och svindyr utrustning.

Hmm, då har jag en elak ponny då. Känns.. underligt.

Nähä, men varför ser han så himla glad ut då? Allt går bra, tills när man ska få honom att galoppera första gången.

Och sen, när min ponny inte tycker om något, bruakr han heller inte göra något. Så skulle han inte tycka om att bli longerad skulle han inte ens gå ut på volten i skritt en gång.

Man får både svar som man ogillar och gillar när man frågar på ett forum, ibland vänliga råd och ibland kommentarer som kanske inte är lika hjälpsamma o trevliga.

Tycker väl inte att det ser så farligt ut på videon, nog för att han visar att han inte tycker att det är speciellt i hans smak att komma igång i galopp..

Men som ngn har skrivit är det bra att ha en plan med sin longering, han är säkert en typ av häst som tröttnar på ngt när man har hållit på ett tag.

Så strunta i att galoppera på volten ett tag om det är då han börjar krångla, kör lite cavalletti i trav, öka och minska volten i skritt, inte för långa pass och varva med annat, helst uteritter i skog och mark, över stock o sten för att mjuka upp.

Jag tror inte att din ponny är elak, men det ser ut som att han har humör och stor egen vilja.

I sista nr:et av tidningen H***son så fanns det en stor artikel om just longering. Bara ett litet tips! Lycka till!!

Haha, du har bekrivit min häst jättebra! Tröttnar fort på saker, har humör och en väldigt stark vilja :rofl: Stämmer till 100 %.

Det ska jag kolla på, det där om longeringen alltså :p

Ska även longera på ett lite större område så att han inte behöver gå på en sån liten volt hela tiden.

Fundera ut varför du vill longera hästen. Att se det som motion är helt förkastligt, hästen får mer motion av att gå i en bra (stor och kuperad) hage än att bli runtjagad på en liten volt. När hästen dessutom inte bär sig i en någorlunda korrekt form på volten KAN det ge förslitningar i benen.

Mitt tips är att skippa longeringen och ge dig ut och rid i skogen istället, eller ta en promenad med hästen om du inte är ridsugen.

/M

Jag linar inte mina hästar speciellt ofta, i första hand så linar jag om jag ska vänja unghästen med att röra sig i snabbare tempo än skritt med sadel, t.ex.

Andra gånger som jag använt mig av longering är när jag av ngn anledning inte kan tömköra, t.ex när jag pga graviditet eller skador inte kan röra mig så smidigt som jag skulle önska..

Tredje fallet när jag använt mig av linlöpning/longering är de gånger som jag fått ledbandsskador och kan rida, men inte rida lätt.. För att hästen ska slippa ha mig som en stor tung klump på ryggen redan från början av passet så har han fått värma upp från stallet på lina i ett par minuter, för att hinna få igång kroppen lite innan den belastas ytterligare.

I övrigt så tycker jag att tömkörning är ett bättre alternativ då man kan mjuka hästen snabbare i bägge sidorna, kvickare växla övning och få ett mer omväxlande motionspass.
Även lättare att känna hur hästen förhåller sig till bettet då.
Och om det nu låter som om jag tömkör eller longerar varenda dag vill jag dementera det direkt, det är en gång i veckan det rör sig om..

Det går att tömköra med sadel och att ha linorna genom stigbyglarna, många unghästar som håller på att ridas in tömkörs ofta så i början, dock är det svårt att galoppera hästen så, då det är svårt att befinna sig ngn annanstans än bakom hästen i detta fall..

TS: Du kan inte tänka dig att köpa en begagnad tömkörningsgjord? Borde finnas att få tag i för struntsummor..
Annars kan du som sagt använda dig av din sadel.

Åter igen, lycka till.

Alltså, har jag fått några tips här överhuvudtaget? Förutom att ni säger att jag (även om det inte en ÄR jag som longerar) gör fel! VAD exakt ska jag göra då? Slå honom med spöt? Vara ännu mesigare? Smacka mer? Smacka mindre?

Men vadå, vad gör han då? Försöker han döda oss? Är min "snälla" ponny plötsligt sinnesjuk? VAD håller han på med och VAD ska jag göra? Skulle bli mycket enklare om jag fick något sådant svar istället för att "bla bla ni gör fel", "du smackar som en ekorre" osv, okej, men VAD EXAKT ska jag göra åt det då?

Det är väldigt roligt att läsa svaren på din fråga, alla verkar vara väldigt bra på att döma och tala om vad man inte ska göra. Det var verlkigen inte många konkreta tips.
Det går alldeles utmärkt att longera honom precis som ni gjorde. Tjejen gjorde absolut inget fel eller något som hästen tar skada av. Om ni vill lära honom och er själva mer och vill att han ska lyssna bättre så får ni be honom om det. Se till att hästen koncentrerar sig på den som longerar genom att byta tempo och varv ofta. Lär honom att stanna när ni ber om det osv. Det lär ni honom genom att vara konsekventa och tydliga. Om ni har bett om en galoppfattning så driver ni på ända tills han galopperar och han ska inte sakta av förrän ni ger kommando för det. OBS! Det är ganska förnuftigt att i första hand lära hästen att stanna, backa och börja gå innan man börjar med galopp. Grunderna kommer alltid först.

Du frågade även om tömkörning med sadel. Jag tömkör alltid mina unghästar med sadel innan jag börjar rida dem. Jag knyter ihop stigbyglarna med ett grimskaft under magen och trär sedan longerlinor från bettet genom stigbygeln och till min hand. Detta fungerar alldeles utmärkt, MEN det är inget jag rekommenderar om man inte är duktig på att longera och tömköra. Hästen kommer att få linan bakom sig och många hästar reagerar starkt på det (ofta bakskygga) dessutom kan hästen lätt få linan mellan bakbenen när den springer och sparkar och sådan situationer måste du lugnt och stillsamt kunna reda ut.
Mitt råd till er är att fortsätta longera, men gör det mycket i skritt och arbeta på att få hästen att lyssna på er och förstå vad ni vill. Se till att hästen inte bara springer på en liten volt, det är mycket påfrestande för benen. Ni kan ställa upp koner och longera honom emellan och även nåt litet kryss som han kan hoppa över ibland.

Söt ponny!:)

Flera har skrivit hur du kan utnyttja det till en övning där ni kommunicerar.

När hästen vänder sig emot dig är för att den är uppmärksam på dig men undrar vad du vill:confused:- inget utmanande!!!

den klarar inte av att galoppera på en sdn liten volt.
Nöj dig med trav o kanske att den fatta på kommando.

börja med rösten ta pisken som förstärkning- om det behövs.

inget stressande ekorresmack!

Söt ponny:) Men det är inte så lätt för en häst att galoppera balanserat och bra på en så liten volt med så dåligt underlag, känns som det inte ger nåt. Det blir bara driv med piskan, och varje gång han hoppar framåt slutar hon driva. Stor volt med lite mer inlärning av kommandon skulle nog hjälpa. Ett tydligt kommando för varje gångart som hästen i första hand lyssnar på, pisken läggs till om hästen inte respekterar kommandot eller vill bryta av i förväg. :)

Det är väldigt roligt att läsa svaren på din fråga, alla verkar vara väldigt bra på att döma och tala om vad man inte ska göra. Det var verlkigen inte många konkreta tips.
Det går alldeles utmärkt att longera honom precis som ni gjorde. Tjejen gjorde absolut inget fel eller något som hästen tar skada av.

Det fanns en till film på samma häst där hästen blev longerad på samma sätt och vände baken mot och "sparkade" (lyfte rumpan" mot den som longerade.
Det kan bli livsfarligt om häsetn tar det ett steg längre.
I longering får man aldrig acceptera att hästen gör någon sorts utfall om linföraren!
Det är inte hästen som kan ta skada av att tjejen itne kan longera - det är hon som kan bli skadad om hästen slutar lyssna ännu mer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka