Alltså, har jag fått några tips här överhuvudtaget? Förutom att ni säger att jag (även om det inte en ÄR jag som longerar) gör fel! VAD exakt ska jag göra då? Slå honom med spöt? Vara ännu mesigare? Smacka mer? Smacka mindre?
Men vadå, vad gör han då? Försöker han döda oss? Är min "snälla" ponny plötsligt sinnesjuk? VAD håller han på med och VAD ska jag göra? Skulle bli mycket enklare om jag fick något sådant svar istället för att "bla bla ni gör fel", "du smackar som en ekorre" osv, okej, men VAD EXAKT ska jag göra åt det då?
Det är väldigt roligt att läsa svaren på din fråga, alla verkar vara väldigt bra på att döma och tala om vad man inte ska göra. Det var verlkigen inte många konkreta tips.
Det går alldeles utmärkt att longera honom precis som ni gjorde. Tjejen gjorde absolut inget fel eller något som hästen tar skada av. Om ni vill lära honom och er själva mer och vill att han ska lyssna bättre så får ni be honom om det. Se till att hästen koncentrerar sig på den som longerar genom att byta tempo och varv ofta. Lär honom att stanna när ni ber om det osv. Det lär ni honom genom att vara konsekventa och tydliga. Om ni har bett om en galoppfattning så driver ni på ända tills han galopperar och han ska inte sakta av förrän ni ger kommando för det. OBS! Det är ganska förnuftigt att i första hand lära hästen att stanna, backa och börja gå innan man börjar med galopp. Grunderna kommer alltid först.
Du frågade även om tömkörning med sadel. Jag tömkör alltid mina unghästar med sadel innan jag börjar rida dem. Jag knyter ihop stigbyglarna med ett grimskaft under magen och trär sedan longerlinor från bettet genom stigbygeln och till min hand. Detta fungerar alldeles utmärkt, MEN det är inget jag rekommenderar om man inte är duktig på att longera och tömköra. Hästen kommer att få linan bakom sig och många hästar reagerar starkt på det (ofta bakskygga) dessutom kan hästen lätt få linan mellan bakbenen när den springer och sparkar och sådan situationer måste du lugnt och stillsamt kunna reda ut.
Mitt råd till er är att fortsätta longera, men gör det mycket i skritt och arbeta på att få hästen att lyssna på er och förstå vad ni vill. Se till att hästen inte bara springer på en liten volt, det är mycket påfrestande för benen. Ni kan ställa upp koner och longera honom emellan och även nåt litet kryss som han kan hoppa över ibland.
Söt ponny!