Tips tack! Ponny på rymmen...

Kaeela

Trådstartare
Önskar tips på hur man får en ponny (haflinger) att stanna i hagen:confused:

Går i hage med tråd, ca 1,5 meter hög, tre trådar med typ 50 cm mellanrum.
Har noll respekt för strömmen:mad: Såg honom för ca en månad sedan just när han stack ut och då körde han någon slags tjurrusning, med sänkt huvud, rakt mot öppningen och tråden gick av, hästen var ute.

Nu tar han sig ut utan att pajja trådarna:confused: Några gånger per dag...:crazy:

Någon i stallet hade testat med fem trådar, då blir det ca 25 cm mellan varje tråd dock var inte de med ström då de hade lindat runt trästolparna bara för att prova. Ponnyn kom ut...

Han har rymt in till min pålle, hennes kompis går i sjukhagen för stunden...(han har egen kompis i sin hage). I min hästs hage finns det i princip fri tillgång på hö så han får nu gå med henne i hopp om att han ska hålla sig sysselsatt med maten, men icke..det duger inte...Ponnyn kommer fortfarande ut...

Han har letts mot tråden och fått stöt i mule samt kropp för att försöka få honom att föstå att tråden är väldigt obehaglig...men icke...

Provat trähage...Slutade så här
24250375.jpg

Vad gör man?
Hade en idé om typ en kogrimma, sådan av kätting, och sedan trä på några hängande små kedjor på den så han får sig en rejäl stöt när han nuddar tråden... :devil: Elakt eller hur? Vad gör man?

Alla råd o tips mottages!

Sv: Tips tack! Ponny på rymmen...

Ser inte din bild? Mitt tips hade varit trähage nämligen. En rejäl hage med el innanför slanorna så det inte bara är att springa igenom.

Men om han inte pajar trådarna, kryper han mellan eller hoppar han? Några speciella ställen han tar sig ut på?

Men viktigast av allt, varför går han ut? Hur stor är hagen? Hur är kompisarna? Hur fodras han? Hur motioneras han? Hurdana är rutinerna? Och när/varför började han med detta beteende?

Du bör angripa problemet i båda ändar: anledningen till beteendet och att verkligen hålla honom inne.

Syns bilden nu då?
24250375.jpg
[/IMG]
Den demolerade trähagen...

Han är relativt nyinköpt, i slutet av augusti kom han.

Går i rätt stor hage, med kompisen HAN har valt själv. Finns tre olika hagar att välja på. Ponnystoet han gick med tidigare, valacken som är konvalecent och halvblodsstoet han har tagit sig in till två gånger. Verkar som han då föredrar mitt halvblodsto och då får han gå med henne. Försöker verkligen vara honom till lags här:p Hon har i princip fri tillgång på hö så mat finns att roa honom med.

Att han hoppar har vi räknat bort utan han kryper nog emellan.

Motineras 5-6 dagar i veckan. Inte så hårt än pga att han bara stått och "skrotat" i de senaste tre åren.

När han rymmer så håller han sig alltid i närheten av hagarna. Drar aldrig iväg någonstans utan han går och plockar lite på backen och så. Inga problem att gå och hämta honom igen...

What to do:confused:

Fast den där trähagen ser ju rätt liten ut? Eller luras man bara av bilden?

Om han är nyinköpt, hur hade han det innan (med hagar, utevistelse och rutiner)? Visade han samma beteende då?

Om han kryper mellan hade jag def haft honom i trähage med eltrådar innanför varje slana.

En sak jag funderade på. Hur stark är strömmen? Den kanske är för "Svag" för att han ska bry sig.

Och precis som några av de andra sagt så ha honom i en hage med trästaket och sen eltrådar innanför.

Bilden är från en Nh-kurs han var iväg på, han kraschade hagen där också...

Får väl ta och överväga det med trähage+el. Hade en sådan hage som revs för två veckor sedan, träet hade blivit gammalt så vi bytte ut allt till bara elband istället.

Vet inte hur han var hos de gamla ägarna, tyvärr.

Denna tråd måste jag följa...har samma problem fast i en annan skepnad:p, har ett fjordsto som vi stoppade med trä + el..:banana:, men tyvärr har jag ett hbl sto på 3 som behagar att hoppa:o, över, vi har höjt staketet...till 160 cm...men ut hon hoppar :grin:

Har ni provat trähage med minst fyra slanor + rejält med el på?
För som jag förstår så har han både kompis och mat?

Hur är hagen?
Är den kuperad eller plan?
Hur stor?

Har ni kontaktat de tidigare ägarna om problemet?

Fler trådar(med ström)
kanske öka strömmen en aning(hur mycket har ni nu?)
och släpp ut honom utan täcket så att han inte har något som skyddar när han springer igenom.:devil:

Grannarna har kokätting (halsrem i kätting) på sin rymningsbenägna shettis, verkar funka. De har också stubbat manen, har de massa man känner de inte strömmen så bra.
För att få ännu bättre effekt kan du ju även raka halsen nu när de börjar bli långhåriga.
Bara att sätta hårt mot hårt :devil:

Funderar också på: Är strömmen verkligen igång precis hela tiden. Finns väl aggregat som inte tickar- smarta ponnis lär sig annars snabbt att när det inte tickar är det fritt fram.

vi har höjt staketet...till 160 cm...men ut hon hoppar :grin:

Får mig att tänka på en ridlägerponny där jag var för en del år sedan på ridläger.

En c-ponny som fick gå i hingsthagen med 180cm :eek: staket. Vid 26 års ålder slutade han äntligen hoppa ur den, gjorde det vid 25.. En del mognar sent:grin:

Gör om honom till en "radiobil" :p dvs fäst en antenn som du fäster i grimman så när han dyker med huvudet så slår antennen i tråden ovanför så han får en ordentlig pärla av strömmen. Bara ngt jag har hört att man kan göra- aldrig utövat det själv men tror det ska funka ganska bra!

Jag har fårstaket, med eltråd som sitter en bit in fäst på "eltrådspinnar!. Högst upp på trästolparna har jag också eltråd, så hagen är ca 155 cm hög...Den jag vill stänga in är en 90 cm hög "superhoppare" och genomsmitare...

Hur stark ström har du i hagen ? Allt handlar inte om hur många trådar man har i en hage. Aggregatet, jordningen, tråden, ja allt hör i hop. Felar en sak så felar hela stängslet. Har du mätt styrkan ute på tråden och har du mätt jordningen samt ditt aggtregat. Det är sådant man börjar med i första hand, inte sätta fler/högre trådar samt järnkättingar/grimmor7antenner och gud vet allt vad folk hittar på.

Det är så himla märkligt när det läggs ut trådar om rymmande hästar. Nästan INGEN bryr sig om att överhuvudtaget lära sig om hur ett elstängsel fungerar. Skaffa rätt grejor och börja testa era stängsel.

håller helt med ! kolla jord och strömstyrka eventuellt koppla varannan tråd till jord och varannan till ström se till att det finns gott om kräm 8-9000 volt minst 5-6 joul och vattna eventuellt lilla hästen runt halsen så försöker han nog inte gå ut mer än en gång :devil:

Vi hade en liten ponny för en väldig massa år sedan som alltid rymde.:mad:
Han gick aldrig iväg någonstans dock utan höll sej straxt utanför staketet och retades med de andra som var kvar inuti.Efter ett tag ställde han sej utanför grinden och gnäggade för att han ville in igen.
När vi sedan bytte hage till en mycket stor kuperad hage med bättre sysselsättningsmöjligheter slutade han rymma,han trivdes väl inte i den andra hagen helt enkelt.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 040
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 540
Senast: Efwa
·
V
Träning Nu behöver jag lite hjälp med min shettis. Det är så att han rymmer hela tiden. Han är ute ca 20 min sen är han utanför hagen. OCh vi...
Svar
19
· Visningar
1 678
Senast: Maléne
·
Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 420
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka