Tips tack! Bygga egen kattbur efter operation

Whirlie

Trådstartare
I morgon ska jag hämta min misse efter korsbandsoperation. Hon ska inte hoppa upp på saker de närmaste veckorna och därför måste vi avskärma henne från allt hon kan hoppa upp på genom att bygga en stor bur. Jag tänker mig en större (kanske 4-5 kvm) i vardagsrummet och en mindre (1,5-2 kvm) i sovrummet såhon kan sova hos oss. Och plocka bort balkongmöblerna så hon kan vara på balkongen.

Tips och idéer mottages tacksamt!

Sv: Tips tack! Bygga egen kattbur efter operation

Som mindre bur hade jag nog köpt en hundbur, brukar finnas till hyfsade priser.

Större bur, då är träramar med billigt nät lätta att snickra ihop. Hönsnät tar sig mina katter igenom så jag föredrar svetsnät.

Jag har nyss varit på överskottsbolaget. Dom hade svetsnät för ca 300 kr per rulle. Köpte till mina höns. Det är ganska hårt att klippa av. Jag tycker det går bäst att få av det med en bågfil men jag har inte största sortens avbitartång. Hoppas din katt tillfrisknar enligt planerna!

Skulle satsa på en hundbur modell mindre.
Hoppas det går som det ska så ni slipper buren snart!

Hundburar är rätt små. Jag har en annan idé. Köp tre paket kompostnät och gör en hage av dom och spänn en liten presenning över som tak eller ett tyg. Kompostnäten kan du ju ha användning för senare till kompost eller så kanske någon du känner behöver dom. Vanligt att använda kompostnät till valpfållor, till höns som kan behöva en egen vrå att ruva på och lite allt möjligt.

Tack för många bra svar! Har fått tips om kompostgaller från andra ställen så det blev det till slut. Köpte 6 frp med 4 i varje, 90 cm långa. Det blir en hage på ca 1,7x5 meter i vardagsrummet och en hage om 90x2 meter i sovrummet. Till tak tänkte vi försöka med hönsnät då vi har en stor sådan rulle som är 180 brett.

Operationen har iaf gått bra så jag får hämta henne i morgon eftermiddag :-)

Tänk på det lagmässiga bara. Inte för att jag alls invänder mot att ha katten i bur efter en operation, men det här är nätet och någon annan kanske läser. Det bryter mot lagen så länge du inte har dispens från Jordbruksverket. Har du sökt dispens men inte fått svar får du ha katten i bur dock, tills du får svaret. Får du då ett ja så är det bara fortsätta, får du ett nej så måste du upphöra.

De är förjäkla pipiga med dispenserna, jag bara varnar. Men beroende på hur länge katten inte får hoppa upp på saker, så om du söker om dispens nu hinner ev konvalescenstiden gå ut innan du har svar :devil:

Som sagt, JAG kritiserar dig absolut inte, jag tycker regeln är åt helvete för strikt, mest så att du ska veta och ha möjlighet att skicka in den där dispensansökan och slippa ev paragrafryttare som gnäller.

Skönt operationen gått bra, håller tummarna konvalescensen går super nu med!

Skulle satsa på en hundbur modell mindre.
Hoppas det går som det ska så ni slipper buren snart!

De blir nog alldeles för små hundburar? Jag har en hundbur modell stooor, största som finns på marknaden. Haft liten kattunge i den när hund och katt skulle introducerats - men det är inte stort nog ens för en liten kattunge att vara i mer "permanent" anser jag. Man måste ju tänka på den plats kattlåda tar osv. Och TS katt är väl vuxen som jag begriper det?

Hugger sista knappen.

Det blev två hembyggda burar. Den ena ca 180x90 och den andra ca 350x170. Vi har också ordnat så hon kan vara i köket och vardagsrummet under uppsikt, så hon kan gosa med oss när vi är hemma.

Angående dispans planerar jag inte att söka någon. Hon är konvalescent och behandlas enligt anvisning från veterinär och legitimerad djursjukgymnast. Jag har svårt att tro att Jordbruksverket har något att invända. Det handlar om åtta veckor i hennes liv och vi försöker göra allt vi kan för att hon ska bli så bra som möjligt på den tiden. Utan rastburarna är operationen bortkastad.

Men gäller det verkligen vid sånna här tillfällen?

Tyvärr ja. Ganska idiotiskt, speciellt som men tex kan ha sin katt lagligt i bur en hel dag på utställning eller en vecka i bur hos veterinären.
Tex när min hund var nyop. Jag kunde satt honom i bilen och kört i 4 h - lagligt. Parkerat i 1 h och låtit honom var i buren i bilen - lagligt.
Men låta honom vara i en större bur hemma i 3 h - inte lagligt (utan att man sökt dispens).

Men som de skrivit lagen får hund och katt inte hållas i bur hemmavid för att en konv kräver det - om man inte fått dispens.

Nu är det ju inget de sas åker runt och kollar, men anmäler någon så.

(Jag antar de gjort så här för att slippa mer amerikansk djurhållning med burförvaring under stor del av dygnet bara för bekvämlighet. Men ett undantag när det är på veterinär rek borde ju inte varit så svårt att skriva in. )

Oj. Nej precis, får katten inte hoppa/klättra är ju hög bur det sämsta man kan ha.

Liknande trådar

Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Åh vad jag önskar att jag aldrig skulle behöva starta en sådan här tråd, speciellt inte redan. I lördags hämtade vi hem en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
32 231
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka