Tips ,råd och ev.lugnande ord

ankic

Trådstartare
Våran kille har i dag på fm gjort illa sig i bakbenet ( en bit nedanför knäet) ett ganska stort sår ca.5*6 cm. Antagligen en spark eller att han sparkat i benet i ngt. När jag tog in honom på lunchen och tvättade så haltade han inte , så han fick gå ut i liten hage någon timme. In från hagen haltade han och nu då jag hade in honom i vattenspiltan så haltande han mycket.
Pratade med vet. tidigare på dagen och hon sa att jag skulle tvätta såret och lägga ett bandage runt så han inte fick in skit i såret.
Han äter men har inte drukit så mycket.
Vad kan jag göra ? Hur behandlar man en halt häst?
Han är inte direkt svullen men lite varm.
Har ingen erfarenhet av "baksidan" av att ha häst , så vill gärna ha råd eller bara några ord -hur jag kan hjälpa honom .
Det är min dotters ponny men för mig är han som ett fjärde barn

Sv: Tips ,råd och ev.lugnande ord

Hej
Om det är möjligt att ha honom i en liten boxhage de närmaste dagarna så är nog det bäst.
Ta tempen på honom, får han feber så har det blivit en infektion och då bör veterinär tillkallas. Infektion tillträder oftast efter tre dagar.

Håll såret rent och ha uppsikt över det så att det inte börjar vara eller såsa sig.

Lycka till

Sv: Tips ,råd och ev.lugnande ord

Jag tycker att du ska ta ut vet så att ni kan ge honom lugnande och undersöka såret så att ni vet säkert att det "bara" är ett sår. Dessutom är det ju bra om vet kan skriva ut Finadyne (smärtlindrande och antiinflammatoriskt) om hästen har väldigt ont i såret.

Om hästen inte har några allvarligare skador än "bara" såret så är det bra om den rör lite på sig, det håller svullnaden nere.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 647
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 745
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 223
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 756
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31