Tips på tunt bett, gärna rakt

Nea_

Trådstartare
Hej på er!
Har ni tips på bett till min herre så tar jag tacksamt emot dem.

Jag har en arab-pojke som är mycket petig med sina bett.
Han har just nu ett tredelat (det supertunna som finns i h**ks) och det är det enda bett jag kan rida på som han accepterat hyfsat. Eftersom han krånglat mycket med bett har jag givetvis låtit en duktig tandläkare kolla honom för att utesluta munproblem och munnen är ok. Jag är lite av en perfektionist när det gäller honom och nöjer mig inte med "halvbra" utan vill verkligen att han ska ha det bästa eftersom det känns fel att begära att han ska söka sig ned i fin form om skrotet i munnen inte känns helt bra.

Så mitt bekymmer är fäljande:
Det tredelade som han nu har går han hyfsat på men joxar med det en del och vill inte riktigt söka sig ned på det så han visar ju att han inte är helt nöjd, jag tror att han tycker att det är för rörligt och att ett rakt bett skulle passa bättre men alla raka vi provat har blivit så tjocka i hans nätta mun så han har gapat, lagt över tungan och visat med vassa blickar att det inte varit bra. Anledningen till att jag tror att han vill ha ett rakt är att jag på skoj en gång tog på honom ett check-bett (tror de heter så) ett sådant där supertunt rakt bett man har till travare för att se vad han tyckte och då var han helnöjd och tuggade belåtet på bettet...men det är ju så tunt att det inte går att rida på...så jag behöver ett rakt som är lite tjockare än det men tunnare än de raka som finns i h**ks och b*rjes. Finns det ett sådant någonstans som ni vet av? Tips på annan modell av bett?
Jag vill verkligen att lillkillen ska få en utrustning som passar honom bra och han är inte helt nöjd nu.

Har provat raka från h**ks och b*rjes men de var för tjocka

Kimblewick och akademisk stång för att se om han ville ha tungfrihet men de var också tjocka och han lade över tungan

Novabett var smalt och behagligt i mitten men astjockt på kanten, han stängde inte ens munnen

Ha det så bra!:bump:

Sv: Tips på tunt bett, gärna rakt

Varför skulle du inte kunna använda uppkäkbettet att rida med ?

Det går alldeles utmärkt, fast på pooonyn fick jag sätta på bettringar då han i början gärna ville dra in dom små ringarna i munnen.... men när jag tröttnade på "klabbet" med bettringar satte jag en läderrem under hakan i stället, som westernryttarna har...

Uppkäksbett finns i alla möjliga varianter....
Dom varianter jag har är:
Stål, gummi, läder, aurigan....

Brukar numera använda ett av betten tillsamman med S-hackamoret, vilket poonyn uppskattar...

Tack för ditt svar.

Men är det inte för tunt då? Ett så smalt bett måste ju vara en större risk att hästen skadar sig i munnen om det händer något, tex att den kliver på tygeln? Hur skarpt blir det tex om man tömkör? Hur fick du dit bettringar då? Hur kom det sig att du valt att rida på sådana bett?
Tycker mitt uppkäksbett är supertunt, kanske går det att få tag på någon lite tjockare modell...skulle kännas bättre men det där med bettringarna är ju ett problem i så fall... hmmm

Tack för ditt svar, fick en del att grubbla på.

Ett vanlig käkbett i rostfritt är ju <10 mm tjockt, men både det med läder och det med gummi är tjockare.
Går att köpa i närmaste "travbod"

Anledningen till att jag började med ett så tunt bett var att när vi köpte poonyn, uttalas med lååångt o i stället för med betoning på n, så hade han en grav bettfobi.
Fick ängna första 2 åren med att bara rida på hackamore. Sen b örjade jag försiktigt att lägga till ett tunnt bett. Först utan att ha tyglarna i bett ringarna. Efter drygt 1 år till kunde jag sen använda enbart bettet.

Han hade så ytterst litet utrymme på lanerna för att kunna ha ett bett av vanlig tjocklek, därav käkbettena.

Nu har han med hjälp av vet lyckats få ett större utrymme på lanerna, men jag försöker alltid ha så tunna och smala bett jag kan hitta då han dessutom har ett lågt gomtak...

Jag har genom åren provat en himla massa bett för att hitta några han gillar.
Nu har vi en samling av bett med totalt olika utseende som jag varierar mellan...

För det har hänt flera gånger att bett jag har tyckt skulle passat tycker han bara är pest. Medans andra som jag tycker inte ska kunna platsa har han gillat.

Så numera går jag efter devisen att gillar han bettet, får han behålla det. Annars så lämnar jag tillbaka det om det går eller så säljer jag det...

Har du provat tvådelat?

Jag köpte svartjärnsbettet från Börjes, och det är verkligen supertunnt. Har inte mätt det, men runt 10mm i stl 10,5 skulle jag tro.

Det är lite mer anatomiskt böjt än de vanligaste betten också.:)

Mitt check-bett är nog bara 0,5 cm, köpte det på B*rjes, men jag fattar ändå inte hur man byter ringar på ett sådant. Min har också dåligt utrymme i sin mun skulle jag tro eftersom han protesterar på allt som inte är jättetunt.

Jeps:
Vad är ett pee-wee? Hur ser de ut?

Pinky:
Nej, jag har inte provat tvådelat...då han är så känslig så tror jag inte han skulle gilla tvådelat sedan har jag inte hittat något som är smalare än mitt tredelade som verkligen är det smalaste delade bett jag sett.

Tack snälla ni för era förslag och tips:bow:

Pinky:
Nej, jag har inte provat tvådelat...då han är så känslig så tror jag inte han skulle gilla tvådelat sedan har jag inte hittat något som är smalare än mitt tredelade som verkligen är det smalaste delade bett jag sett.

Men du vet ju inte om du inte provat, eller hur? Du skriver ju dessutom att det tredelade verkar vara lite för rörligt, och då kan ju tvådelat vara perfekt. Det är inte ovanligt att hästar tycker så.

Och det slår inte upp i gommen om det är av rätt storlek, och om hästen får chans att gapa lite! ;)

Jag vet hur ditt tredelade ser ut om det kommer från Hööks, och mitt tvådelade är absolut inte tjockare. Det är tvärtom helt runt, inte platt i formen som den tredelade bridongen, det gör att det blir lite mildare.

Billigt är det också... :angel:

Ett litet inlägg bara, tror inte att det var bettRINGAR som menades utan bettSKIVOR. Du vet, sådana i gummi som man sätter innanför bettringarna.

Förlåt det var jag som skrev fel... som Balahé skrev så menade jag bettskivor...

Men här kommer bilder på mina uppkäksbett, ponnytravbettet + PeeWee bettet:
9385011.jpg

24706426.jpg

28118584.jpg

24706306.jpg

25207970.jpg

en kompis till mig köper käkbett till travhästarna och låter en göra om bettringarna o det funkar super till hästar med små munnar våran hästtandläkare älskar de betten.

Woaw....

Hur gör hon det ?

Skulle GÄRNA vilja ha ringarna större...

Hej på er!
Har ni tips på bett till min herre så tar jag tacksamt emot dem.

Jag har en arab-pojke som är mycket petig med sina bett.
Han har just nu ett tredelat (det supertunna som finns i h**ks) och det är det enda bett jag kan rida på som han accepterat hyfsat. Eftersom han krånglat mycket med bett har jag givetvis låtit en duktig tandläkare kolla honom för att utesluta munproblem och munnen är ok. Jag är lite av en perfektionist när det gäller honom och nöjer mig inte med "halvbra" utan vill verkligen att han ska ha det bästa eftersom det känns fel att begära att han ska söka sig ned i fin form om skrotet i munnen inte känns helt bra.

Så mitt bekymmer är fäljande:
Det tredelade som han nu har går han hyfsat på men joxar med det en del och vill inte riktigt söka sig ned på det så han visar ju att han inte är helt nöjd, jag tror att han tycker att det är för rörligt och att ett rakt bett skulle passa bättre men alla raka vi provat har blivit så tjocka i hans nätta mun så han har gapat, lagt över tungan och visat med vassa blickar att det inte varit bra. Anledningen till att jag tror att han vill ha ett rakt är att jag på skoj en gång tog på honom ett check-bett (tror de heter så) ett sådant där supertunt rakt bett man har till travare för att se vad han tyckte och då var han helnöjd och tuggade belåtet på bettet...men det är ju så tunt att det inte går att rida på...så jag behöver ett rakt som är lite tjockare än det men tunnare än de raka som finns i h**ks och b*rjes. Finns det ett sådant någonstans som ni vet av? Tips på annan modell av bett?
Jag vill verkligen att lillkillen ska få en utrustning som passar honom bra och han är inte helt nöjd nu.

Har provat raka från h**ks och b*rjes men de var för tjocka

Kimblewick och akademisk stång för att se om han ville ha tungfrihet men de var också tjocka och han lade över tungan

Novabett var smalt och behagligt i mitten men astjockt på kanten, han stängde inte ens munnen

Ha det så bra!:bump:
Jag har en gammal arabhingst som alltid avskytt ledade bett, hans mun är liten och med ledade bett tjafsar han och visar tydligt sin avsky!
Jag rider honom med PeeWee bett eller med ett sånt där rakt uppvisningsbett i svart plast med mässingsringar, funkar utmärkt och plastbettet är billigt, tror jag betalde 75 spänn för det och håller fortfarande efter 3 år. Använder nu sånt plastbett när jag vänjer unghästar vid bett, och har köpt flera stycken i olika storlekar. Mina är gjorda av *Shires* men finns kanske fler som gör dom.

Ett annat rakt bett som funkat bra på min arabherre och hans avkommor med små munnar är ett bett som kallas * Magic bradoon* i england, ett rakt tunnt bett med liten tungfrihet, tillverkas också av Shires, och dom har många återförsäljare i sverige.

Minsta storleken är dock bara 11.5 cm...
8119918.jpg

TS: Som du ser har jag testat det mesta vad gäller tunna smala bett... ,-/

Minsta storleken är dock bara 11.5 cm...
8119918.jpg

TS: Som du ser har jag testat det mesta vad gäller tunna smala bett... ,-/
Nu tror jag allt att du narras ;)
Jag köpte ett som var 4" dvs 10cm förra sommaren i england till en kompis här i sverige, OCH det fanns även i storleken 3,5".

Inte enligt katalogen, både pappersvarianten och den aktuelle på nätet, i alla fall...
Då finns den bara i 4.5", 5" och 5.5"...

Hade dock själv behövt 4.25" för att det skulle ha varit superperfekt men 4.5" gick hyffsat bra... dock har jag sålt det nu till en som bättre behövde den storleken.

Vart köper du plastbettet, finns det någon hemsida man kan kolla på? Vore kul att se.

Kul att så många engagerar sig för det här med bett är inte alltid så lätt! Särskilt inte om det är till en nätt mun.....
En del bett är ju gräsliga, hur svintjocka som helst fattar inte de som trycker in dem i munnen på sin häst. Hur får de plats?! Men det kanske de inte får..

Liknande trådar

Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 267
Senast: user19728
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 327
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 570
Senast: Kristall10
·
Utrustning Unghästen behöver nytt bett med fasta ringar. Jag funderar på tredelat eller rakt. Vad har i för erfarenheter? I nuläget har hon...
2
Svar
30
· Visningar
7 470
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar