Tips på trix

M

millansnillan

Jag vill ha tips på trix man kan lära en snart 7 månader gammal valp. Han är inne i puberteten nu (=Vissa dagar uppför han sig exemplariskt, andra dagar hör han inte :crazy: )

Jag vill ha tips på någorlunda lätta trix. Vill inte göra det för svårt nu när han har svårt att koncentrera sig länge.

Det här kan han:

Kom
Sitt
Ligg
Vänta
Fot med ögonkontakt (än så länge bara några meter, men det övar jag på promenaderna)
Puss (Han slickar på kinden)
Tass (Han slår med sin tass på min hand)
Hej (Han lägger sin tass i min hand och skakar)

Vi har bara repeterat i 3 veckor nu :crazy:
Annars brukar jag träna in det han ska kunna, sedan när han kan det riktigt bra så fortsätter jag att repetera det i 1-2 veckor till.
Vi har tröttnat på att köra samma saker jämt. Så hit med tips på trix nu :p Gärna hur man lär in det med.

Sv: Tips på trix

Jag försöker leka lite med en kompis ohyffsade hundar och har hittills försökt lära dem följande
död - lägg sig ner stilla på sidan, helst skall man inte kasta sig upp precis efter att man lagt sig ner :rofl:
rulla - ja.. lägga sig ner och rulla.. den som har fattat det är väldigt duktig på att följa handen, så jag ber honom lägga sig ner och sedan gör jag som en rull med handen och han liksom rullar med :p
visa tänderna har väll typ bara försökt peta lite på läppen och uppmuntra beteendet att vissa tänderna samtidigt som jag säger kommandot

sedan så tränar vi på att öppna/stänga dörrar, har för mig att du däremot har en lite mindre hund? och det kanske inte är så att alla vill att deras voffsar skall kunna det...

Ja! Att spela död är en sån där onödig grej han bara måste kunna :D
Hur lärde du in det?
Att visa tänderna verkar också kul. Kul om man ska ta kort, säger "Smile!" och hunden ler :p

Öppna dörrar hoppar vi nog över, tråkigt när de får tråkigt och får för sig att "Nu ska jag ut och gå" :crazy: Våran fd fd hund kunde det och då fick man alltid låsa dörren.

för att få död så har vi lagt oss ner normalt och sedan tränat på att ligger på sidan genom att jag petar lite vid manken typ och ber honom ligga på sidan, vilket sedan direkt ifrån stående ha blivit att falla ihop på sidan, men det fungerar bara på den yngre hunden som är rätt hyper, den andra lägger sig ner normalt först och sedan tippar han liksom lååååååångsamt över i sidläge :p Ser inte så dött ut i något fall, för den yngre ploppar upp så fort han lat sig ner stilla :D

Min hund kan spela död på två sätt!

Han kan ligga på sidan helt stilla..
Och han kan ligga på rygg med benen upp i luften!

Säger man pang o riktar handen mot honom (som en revolver) så gnyr han till och faller ihop med en stor duns på sidan :banana:

jag har funderat på att börja träna dem på att hoppa sedan, alltså ett hopp rakt upp och ner och kanske lära dem hoppa över varandra :idea:

Upp-å-stå: Lära hunden stå på bakbenen
Hoppa över utsträckt ben
Höger och vänster
Nicka
Skaka på huvudet
Snurra runt
Buga

hur får du honom att gny eller göra ljud?
jag har fått mina träningsprojekt att skälla på komando, men jag vill få dem att morra även på kommando eller nått?

Det där med spela död är inte bara en kul grej, utan egentligen är det ett vilomoment...Alltså, hunden ska ligga och vila och kunna slappna av på rätt sätt. Använd gott godis, korv,blodpudding osv...sätt först hunden, hållgodiset och för det nedåt utan att ge tills hunden ligger, sedan använder du din hand och försöker mjukt rulla honom åt sidan med godisset..i samma stund hunden ligger ned på sidan och även huvudet ska ned i backen säger du vila..och ger godiset. Den kommer fatta på några veckor. Den ska inte ligga still någon längre stund medans du övar in det, utan bara ned och klart...Det är nog jobbigt att lära in en ny övning utan att den ska öva in en annan övning samtidigt..med att ligga still länge. Tids nog ökar du tiden, men från början ska du bara få honom att lägga sig på sidan.

Jag har tyvärr bara en hund men annars var det en bra ide.

CeliciaW: Buga skulle vara kul, såklart skulle kommandoordet vara "Undersåte! Buga!" :angel:

ScissorHands skrev:
hur får du honom att gny eller göra ljud?
jag har fått mina träningsprojekt att skälla på komando, men jag vill få dem att morra även på kommando eller nått?

Han är mycket pratglad av sig. Har ett rejält "ordförråd" så det bara kom av sig självt.

nu när han faktiskt ska bli filmstjärna i ny svensk film så har han fått lära sig att se aggresiv ut, alltså se ut som han vill slita en i stycken.
och låta likaså ;)

Det gjorde jag genom att jag har en sån där grej som man skummar mjölk med, en slags pyttevisp. när den är igång så blir han vansinnig, så jag satte på den o gav kommando. o sen efter bara 3-4 gånger så såg han sån ut bara jag visa kommando. kanske inte är ett så bra sätt men d funka.
Han ser helt livsfarlig ut, men så fort man säger braaaa max. så ser han överlycklig ut o viftar på svansen.

Håller just nu på att lära honom hoppa genom fönster (inte riktigt glas såklart, utan filmglas). han har mycket att lära innan filminspelning :D

ScissorHands skrev:
vaf för film är det han skall vara med i? :)

det har jag inte så stor koll på va det var för nån.

Min pappa har film/teaterföretag, och hans tidigare lärling har gptt vidare och gjort en hel del film till filmfestivaler och vunnit lite priser och sånt.. så han vill ha me max i en film :D

sen så har jag börjat ta över film delev av farsans företag så han dyker nog upp i mina "storfilmer" sen också ;)

finns massa kul saker man kan lära dom :)
några tips:
stänga lådor
dra av strumpan
trycka på knappen vid övergångsställen
huvudet i ditt knä
snurra/dansa
backa
buga
slalom mellan dina ben

de va några av dom Ina kan :p

jag hade nog lugnat mig lite med inlärningen av nya saker och istället försökt befästa det han redan kan med tanke på att han är helt "hög" på hormoner. visserligen är det ganska kravlöst med trickinlärning, men ändå.

Städa...
Min valp har en leklåda med sina leksaker i.
Varje gång jag har lagt ner hans saker i lådan går han och plockar ut dom å sprider ut i hela lägenheten igen.(presis som ett barn)
Nu håller jag på att lära honom "städa" genom att lära honom och lägga tillbaka sakerna.
Säger städa och pekar på en leksak som han hämtar och sen springer vi till lådan och lägger ned den.Tanken är att så småningom när jag säger städa är att han själv ska springa å lägga ner sina saker.....

Jag har under 3 veckor befäst det han kan nu. Både han och jag tycker det är tråkigt att inte göra något nytt. Har märkt det i träningen, nu när han "kan" allt så trubbas han av med träningen. Såfort han får något som är det minsta nytt blir han eld och lågor igen. Så jag måste hitta på nya trix så han inte blir avtrubbad för livet genom att han tycker dte är så tråkigt.

Hmm... finns ju så mkt man kan lära dom, ja blir alltid så impad när ja ser vad man verkligen kan få dom att göra :)
våran kan lite trix iaf :D
hit, kom, sidan.
sitt, ligg å backa även med tecken.
Slalom, kryp, dansa, tack, han kan näästan vara död... ;)
Sen vinkar han när man säger hejdå å vinkar till honom :love:

Vilken bra sida förresten, nu kan man ju lära dom massa nya saker :) :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 668
Senast: s957
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 265
Senast: Zewz
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på ett eller två roliga trix som är relativt lätta att lära en unghund. Jag ska resa bort i drygt två veckor och...
Svar
5
· Visningar
737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka