Tips på träning som inte belastar ryggen

Anna-KarinO

Trådstartare
Har precis haft ute veterinären och tillsammans har vi kommit fram till att hästis förmodligen har ont i ryggen. Behandling med metacam men fortsatt motionering förutom ridning i ett par veckor.
Tänkte se om ni har några roliga bra övningar man kan göra från ryggen? Jag tänkte promenera en hel del i backar, longera och tömköra. Men vad kan jag göra mer? Och vet ni några roliga övningar när jag gör ovanstående?
Övningarna får inte belasta ryggen men gärna vara stärkande och lösgörande. Hästis är lättarbetad från marken och väldigt intelligent så gärna kluriga övningar så han får använda huvudet :)
 
Sv: Tips på träning som inte belastar ryggen

Trickträning? Dressyr fast från marken, dvs öppna, sluta osv?
 
Sv: Tips på träning som inte belastar ryggen

Trickträning skulle absolut funka men är lite nervös över att ge mig in i nåt jag inte riktigt vet hur man gör. Hur lär man hästis tex spansk skritt? Hur lär jag hästis så det tex inte blir en dålig ovana när han står uppställd i gången?

Öppna och sluta tänkte jag ge mig på från marken men är lite osäker på hur jag ska börja (här med). Ska jag använda mig av ett spö som förlängning av armen?
 
Sv: Tips på träning som inte belastar ryggen

Man behöver inte lära hästen specifika trick, utan snarare umgås på backen. Träna lite lydnad, komma vid tillkallning och liknande.
 
Sv: Tips på träning som inte belastar ryggen

Sant, men just inkallning kan han bra, men vad kan man träna mer? Jag känner mig helt fantasi lös.. Såg att de låg ett skynke vid padocken och funderar på att träna att gå över och runt "skrämmande" föremål..
 
Sv: Tips på träning som inte belastar ryggen

Har du nån skog nära till hands? Tömköra över stock och sten och mellan träd är bra träning för ryggen och roligt.
 
Sv: Tips på träning som inte belastar ryggen

Vet inte hur illa det är, men cavalettiarbete? Det är både stärkande och gymnastiserande, görs med fördel på töm. Finns oändligt många övningar för alla gångarter.

Även löshoppning, eller cavalettiserier med lös häst.
 
Sv: Tips på träning som inte belastar ryggen

Man kan göra allt!
Enkla och smidiga "trick" är att lära hästen backa, gå fram, byta gångarter, flytta fram/bakdel osv på ljudkommando.
Man kan lära hästen att stå med alla fyra hovarna tätt ihop, bra streching dessutom.

Om man är konsekvent och duktig på sin sak ger inte trickträning större problem än annan träning. Varför skulle en tricktränad häst flamsa runt mer än en dressyrtränad? Bara för hästen kan en sak innebär det inte att den gör det hela tiden. Jag tränar min med både klicker och free shaping, han är utomordentligt väluppfostrad och lydig i jämförelse med många andra hästar i stallet. Visst händer det att han provar om ex en bugning är det jag ber om, men bara när han inte förstår och jag pressar för hårt. Då backar man ett steg, ignorerar och börjar om. Busenkelt.

Om du känner dig osäker rekommenderar jag en tränare.
 
Sv: Tips på träning som inte belastar ryggen

Finns hur mkt som helst man kan göra det är bara fantasin som sätter stopp.

T.ex Backövningar, miljöträning med preseningar och annat
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 979
Senast: Åsa A
·
Träning Jag har den senaste tiden insett att jag hatar att ha häst vintertid...:grin: mörkt, kallt, halt och lerigt (just nu är det lerigt och...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Ace
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans ridlektion blev ytterligare en timme på roligaste Ägrim! :heart Fast jämfört med förra veckan var han på lite sämre humör och...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 895
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp