Tips på stärkande övning för .....

Nikki o Fabian

Trådstartare
häst som e svaragre i höger fram o vänster bak? Han har super lätt tex för att fatta höger galopp men tar längre tid på sej i vänster, han gör öpnnor bättre i vänster varv än höger(men nu när jag säger så så blir jag osäker på om hans svaga diagonal är svagare i detta läge?) Flyttar nog lättare undan vänster skänkel i skänklevikningar.

Så vad säger ni? kom med tips. Har tillgång till hindermaterial, ridhus, volt och skog och mark samt att hästen körs oxå.

Sv: Tips på stärkande övning för .....

Fast jag tycker det låter lite skumt...I vänster galoppfattning är det ju höger bak som börjar, iofs går väl vänster längre in under kroppen men ändå. Och i öppna i vänster varv är det ju vänster som trampar in under kroppen.

I vänster galoppen stämmer väl han svaga diagonal? men jag blir oxå fundersam över öppnorna. Får väl anlita någon som kan filma så jag ser hur det ser ut.

Men om vi säger så här då: hur stärker jag vänster galoppen?

Jag skulle också vilja ha tips på hur man stärker vänstergaloppen. Det enda jag kommit på själv är att låta hästen longeras och lära sig att bära sig själv, varvar med inspänning och utan (max 10 min inspänd). Sedan har min dressyrtränare sagt åt mig att försöka fatta vänster galopp ute i skogen istället för höger (vilken hästen alltid väljer om han väljer själv). När han väl fattar vänster galopp som han skall så skall jag låta honom löpa rullande i den minst ett varv i manegen så han vet att han gör rätt och inte straffas genom att saktas ner eller stanna.
jag e alltså också nyfiken!

Låter kanske konstigt men att tänka och rida lite rak skänkelvikning
för ytterskänkeln i galoppen stärker bäringen. Annars är det bra att göra övergångar i svag öppna. Men det är lite svårare om då hästen gör för lite eller för mycket tvärning och övningen går till spillo så att säga.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 334
Dressyr Jag har som mål att starta en lätt klass dressyr med min häst i år. Hon är orutinerad och otränad men ingen unghäst. Jag fokuserar mest...
2
Svar
29
· Visningar
7 903
Senast: leoparden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024