Tips på 'square up'

Sidekick

Trådstartare
Hejsan!

Jag undrar om ni har några bra tips på att lära hästen square up med bakbenen.

Min kan med frambenen nu, så alltså måste jag fixa så att bakbenen står bra, sen så ber jag honom att ställa sig med frambenen.

På greva i helgen ångrade jag att jag inte lärt honom med alla fyra, men kunde inte heller komma på ett bra sätt.

Har ni några tips? Hur gör ni och hur har ni lärt dom?

Sv: Tips på 'square up'

Hola,

Mitt bästa tips är att alltid, alltid, alltid ställa dom rätt i gången vid tex skötsel. Alltid ställa tillbaka etc.

Står de rätt till vardags så står de rätt sedan oxå. Det blir en vanesak.

Jag lyfter fötterna och ställer dem som jag vill ha dem.

mvh Eva

Kan inte det här själv , det är dottern som har tränat sin QH för halter och hon fick lära sig att kontrollera bakbenen med att höjja hästens huvud ngt då ställer de sig automatiskt och ev rugga försiktigt i kedjan vid huvudhöjningen. Allt för att ge så små rörelser som möjligt vid uppställningen på banan och det har alltid fungerat. Och att man alltid ställer bakbenen rätt före frambenen.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för tipsen, någon annan som har något speciellt när ni tränar bakbenen? Jätte tacksam för svar! :bow:

Tack för tipsen, någon annan som har något speciellt när ni tränar bakbenen? Jätte tacksam för svar! :bow:

Man kan även tex lära hästan att man korrigerar frambenen med hjälp av att hålla i grimman med små rörelser, och man korrigerar bakbenen med att hålla i kedjan..Hästen lär sig fort vilket som är vad. Och placera vänster bak allra först och utgå från det...
Och som tidigare sagt...ställ hästen när den står i gången eller var som helst...mindre korrigeringar blir oftast bäst "för hand" om inte hästen kan square "av sig själv"...:banana:

...fortsätter på tipsen.

Om du vill flytta tex vänster bak så ta huvudet lite åt höger, och motsatt flytta höger bak ta huvudet lite åt vänster.
Träna på att "väga" hästens vikt fram o tillbaka med hjälpa av grimskaftet, så att du får honom att lägga vikten bakåt, alt framåt beroende på vad du vill göra.

...fortsätter på tipsen.

Om du vill flytta tex vänster bak så ta huvudet lite åt höger, och motsatt flytta höger bak ta huvudet lite åt vänster.
Träna på att "väga" hästens vikt fram o tillbaka med hjälpa av grimskaftet, så att du får honom att lägga vikten bakåt, alt framåt beroende på vad du vill göra.

Låter som en bra idé, följdfråga då, om man har en häst som helst står och väger av ena benet, gäller det bara att korrigera hela tiden då?

Lägg handen på andra sidans höft (på hästen alltså, motsvarande sida den vilar) och dra hästen emot dig så att han väger tillbaka ner på benet. Sen är det bara beröm som gäller, samt att försöka hålla hästen lite "vaken" och alert.

Korrigera hela tiden så fort han väger av eller flyttar sig eller vad han nu gör.

Träning ger färdighet! :)

Lägg handen på andra sidans höft (på hästen alltså, motsvarande sida den vilar) och dra hästen emot dig så att han väger tillbaka ner på benet. Sen är det bara beröm som gäller, samt att försöka hålla hästen lite "vaken" och alert.

Korrigera hela tiden så fort han väger av eller flyttar sig eller vad han nu gör.

Träning ger färdighet! :)

Okej, tack! Bara att träna vidare då! :bow:

Ställa upp hästen för visning i en halterklass.:idea: korrekt uppställd.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 278
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar