Tips på "spärr" till modesele?

Zandrah

Trådstartare
Jag har fått ett litet problem nu när det är lite tungdraget ute.
Jag har ett modesele nu och har haft vagn med skalmöglor och då har jag bara satt selremmen bakom så har inte vagen kunnat glida av.
Nu har jag en vagn utan skalmöglor.
Idag märkte jag att skalmen åkt bak lite medan jag kört. Och när jag kände så kunde jag nästan dra ur skakeln ur selen.
Det skulle ha varit som nåt stopp på skalmen som hindrar att man riskerar att tappa vagnen. Jag har nämligen en väldigt känslig häst som inte tål att jag står och tar i för kung och fosterland och sätter modeselen så hårt jag bara kan om skalmarna, och dessutom når det inte till nästa hål.

Först tänkte jag om man kunde sätta någon typ utav slangklämmor på skakeln. Men jag vet inte hur de ser ut om de ens stoppar någonting. Det skulle ha varit nåt man kunde knipsa åt hårt om skalmen, med nån slags "pigg" eller spärr på så att inte selet kunde glida fram mer.

Några tips på hur man kan göra?
 
Sv: Tips på "spärr" till modesele?

Oj, oj! Jag hade köpt nya grejer direkt! Hade aldrig vågat riskera att göra ett hemmabygge på en sådan vagn/sele!
 
Sv: Tips på "spärr" till modesele?

Prova med ett sånt där gummi rem man har runt slaggjorden,den håller ju slaggjorden på plats.
 
Sv: Tips på "spärr" till modesele?

min vanliga remsele glider ibland och detta stör jag mig på så nu tänker jag inföskaffa en qh o bygga om min vagn!
 
Sv: Tips på "spärr" till modesele?

Om du har en modesele borde det finnas pullstroppar och dragläder till den någonstans?

Pullstropp är remmen som går framåt med en "skalmtuta" på, att sätta på skalmspetsen, draglädret går bakåt och fästs i en knopp på skackeln. En sådan knopp kan du svetsa på skackeln, en avsågad vagnsbult går bra.

Dragläder till modeselen borde fungera för dig om du kan få tag i det! Tänk också på att kolla så att det inte är is på skacklarna där du selar för den smälter och då sitter remmarna löst sedan!

Bild på modesele med pullstroppar och dragläder!
Modesele.jpg
 
Sv: Tips på "spärr" till modesele?

Svarar alla i samma inlägg:

Karros vantar: Det är helt nya grejer ju :o Ny dyr Grafströmsvagn och ett nytt sele som är extra brett och extra högt för att utjämna trycket och skona manken.

j_m_b: Jag har faktiskt såna gummiremmar på båda sidor men det verkar som att det inte hjälpte när det blev lite fööör tungt....

Natasja: Hmm, ja just det, det borde det. Men - på denna gör det ju inte det tyvärr. Det är en specialgjord sele och tja, de saknas. men hmmm....jag kan säkert ta från min andra sele, det borde ju finnas fästanordning för de bakre iaf, ska kolla det. Smart!

Martha: Är det bättre med långbrösta? Nu har jag kortbrösta med draglinor....


Fasen, allt har funkat klockrent när det är barmark och inte så tungt att dra, men nu förstår man att det krävs lite extra. Sen blir ju grejerna mjukare också då de är använda ett tag....


Tack för tipsen! Kom gärna med fler! :laugh:

Hade det gått hade jag ju kunnat svetsa på två skalmöglor men det går inte på denna vagn då det ju är annat material fram till, och dessutom vill jag inte "förstöra" den med det heller....
 
Sv: Tips på "spärr" till modesele?

Följdfråga:
Hur är det tänkt egentligen - för det finns ju många många fler rockards som det inte sitter skalmöglor på. Rockards vars skalmar är helt "rena" s.a.s.
Borde det inte egentligen alltid finnas en risk att vagnen åker av då , om man inte har långbrösta? :crazy::)
 
Sv: Tips på "spärr" till modesele?

Har alltid långbrösta när jag kör hemma. Känns säkrare på något sätt. Då vet jag att vagnen sitter kvar och inte kan glida.

MVH Russin8
 
Sv: Tips på "spärr" till modesele?

Då kanske det helt enkelt är bättre att ha långbrösta istället för kortbrösta+draglinor alltså?

Jag som blivit sagd att det ska vara så himla bra med draglinor, fast man kanske kan fästa dem i långbröstan också samtidigt , eller blir det knöligt?

Då kanske det blir till att sätta på "knoppar" bak på vagnen så jag kan ha långbrösta då. Suck...
 
Sv: Tips på "spärr" till modesele?

Sätt på en säkerhetsrem. Dvs. så att du får två remmar att sela med.

Det var en bra idé. Har fundrat på den jag med. :laugh:
Vad jag däremot också funderar på är om det inte blir samma sak? Att även den "hackar" med s.a.s? Och liksom skjuts fram av skalmlädret?
Men det ska jag nog prova iaf. :)
 
Sv: Tips på "spärr" till modesele?

Jag kanske är lite trög men jag förstår inte riktigt problemet? Om du kör med en brösta som du på ett eller annat sätt fäster i skacklarna/skalmarna vilket du ju gör med både en långbrösta och en kortbrösta (med eller utan draglinor) så förhindrar ju bröstan att skacklarna glider ur öglorna.

Jag kör ju förutom travhästar även min egen shirehäst. Då har jag en Ideal Harness Maratonsele. Där lägger man skaklarna LÖST i öglorna/snabbkopplingarna och skakeln sitter alltså inte fast alls förrän jag fäster bröstan med draglinorna i vagnen. Det är bara bröstan i det läget som håller emot vagnen och skaklarna rör sig löst i öglorna.

Selar man en travare blir ju principen densamma förutom att man faktiskt även binder fast skaklarna = större säkerhet. Så om man har spänt draglinor/brösta på ett sådant sätt att hästen jobbar fram till bröstan bör det vara en praktisk omöjlighet att vagnen skulle halka ur skalmöglorna även om du skulle ha glömt att snöra fast den...

Eller tänker jag galet nu?
 
Sv: Tips på "spärr" till modesele?

Jag undrar lite, när du kör med en sån maratonsele - hur ser skalmarna ut på vagnen?
jag tror, utan att veta helt säkert att TS kör med en Grafströms vagn och den har ganska rak och avsmalnande skalm. Rätta mig nu Zandrah om jag har fel.
Detta gör ju att om vagnen bromsar så finns ju inget som håller emot och även om man har brösta fäst i draglina så är den ju inte så hårt spänd att den själv drar fram vagnen. Skulle man spänna bröstan så hårt att vagnen enbart hänger upp sig i den så tappar man lite av vitsen med draglinan. Eller det gör man kanske inte men det blir ju ett obehag för hästen om man ska ha den så hårt spänd.
Kör man t ex med en Protrainer med jämntjock skalm och med en rätt kraftig böj längst ut så kommer skalmen aldrig (nästan) att kunna dra sig ut ur öglan genom skalmens utformning.
När man använder en körsele, typ maraton, så brukar man väl ha rätt kraftig böj längst ut på skacklarna? (inte mitt område så jag kan säkert ha helt fel) eller en ögla på skakeln som man spänner selens ögla genom?
Bara en fundering som sagt...

Men å andra sidan så har jag ju själv kört i många år med vanlig remsele och vagn med raka och avsmalnande skalmar utan att ha haft något problem vare sig jag kört i backe, djupsnö eller annat. En gång har jag tappat vagnen men det var när bröstan gick av i en brant uppförsbacke och hästen blev skrämd och tog ett jätteskutt.

Znadrah - kan din sele ha med problemet att göra? Sitter skalmöglorna för högt eller något?
Tycker ju det verkar underligt att vagnen glider ur remningen även om det skulle gå tungt.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på "spärr" till modesele?

Nu måste jag komma med en lite dum fråga:o

Draglinor på en travsele? Hur sitter dom. Låter som en bra grej tycker jag, men har aldrig sett det på en travsele?
Är nybörjare inom travet. Har själv en mode rem sele och efter att man satt fast den både i öglorna, säkerhets rem och långbrösta kan jag inte tro att vagnen skulle kunna lossna.

MVH Russin8
 
Sv: Tips på "spärr" till modesele?

Draglinorna sitter inte på selen utan i vagnen. Ett rep som löper runt två trissor, en på vardera sidan av vagnen, som man spänner bröstan i. Linan gör ju att bröstan följer med i hästens rörelser. En fast brösta blir mera stum och fel fastspänd så kan man bränna hästen.
 
Sv: Tips på "spärr" till modesele?

Ja mina skaklar som jag har till min häst går ut en smula längst fram. Men inte alls mycket. När jag selat ut hästen och börjat med att lägga i skaklarna i öglorna så skulle skaklarna omedelbart trilla ur om hästen tog ett steg framåt. Skaklarna fyller alltså bara funktionen att hästen svänger vagnen med dem (och som broms och fäste för bakselen men det är en annan femma) och hästen drar alltså ingenting i skaklarna.

Funktionen sitter i bröstan - den övergår ju i draglinan som sitter fäst i svängeln på vagnen. Funktionen är att svängeln rör sig med hästens rörelser och därigenom blir bröstan rörlig i förhållande till om den skulle sitta fast direkt i vagn/skakel som en kortbrösta kan göra eller som en långbrösta gör.

Det som kanske skiljer lite mot de travvagnar jag kört är väl att skakeln är lite längre framtill vilket gör att spelrummet för skakeln att röra sig lite innan den trillar ur är större.

Här är en bild på hur det ser ut med min pojke framför vagn:

(var snälla och ignorera bristen på hovskägg... han var under behandling så jag hade klippt av det)

Maj2008002.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på "spärr" till modesele?

De travvagnar jag sett med draglinor är ju lite annorlunda utformade, brukar bestå av en löplina fäst kring två hjul längst bak mot vagnen. Funktionen borde dock i stort vara densamma som den är på min sele med draglinor som sitter direkt i svängeln, eller nästan i alla fall.

Grejen med dessa är ju fortfarande att rörelsen i draglinan ska skapa en viss bogfrihet och bekvämlighet åt hästen när den DRAR i bröstan. Drar inte hästen i bröstan utan den bara sitter med som en säkerhetsdetalj så torde väl inte draglinornas rörlighet vara av någon som helst funktion heller. Således har jag alltid spänt in lika hårt när jag satt för brösta på travselen som på maratonselen. Annars förstår jag inte riktigt hur det ska vara?

Någon som vill försöka förklara?

TS: förlåt om jag lånar din tråd lite, hojta om du vill att jag ska starta en ny i stället!
 
Sv: Tips på "spärr" till modesele?

Jag fattar. :)
Principen med draglina på rochard/speedcar är ju densamma. Däremot så har jag sett att om man har skalmöglan högre upp (som vid tävlingsanspänning) så går inte draglinan parallellt med skalmen och det verkar kunna ha viss betydelse. En travvagn är ju rätt smal just där man selar fast den och beroende på hur hästen är byggd så får man ju sätta skalmöglan på lämpligaste stället. Med en modesele som jag tror det är TS har så kommer fästpunkten högre upp än med en vanlig remsele. Det kan vara en del i hennes problem.
Nu är det bara vilda gissningar från min sida men ovanstående är vad jag upplevt. Körde själv med modesele i träning för några år sedan och det var lite besvärligt att få vagnen på rätt plats. Med sulky inga problem dock.

(om jag förklarar luddigt så kan det bero på att ja är lite dissig i skallen idag...:angel: - dock ej bakis om nån skulle få för sig att tro det haha)

Tjusig kille du har! :d
 
Sv: Tips på "spärr" till modesele?

Jo det är sant, modeselarna brukar ju ha ett tämligen högt läge för skakeln. Det gör skillnad vad gäller draglinjer och grejer förstås.

Personligen tänker jag ändå att principen är densamma men principer och realitet går inte alltid hand i hand :angel:

Tack, jag tycker också att han är en sötis. Fast han har ju inte direkt kroppsformen för att bli en travare förstås.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp