Tips på smakligt foder til petigt föl?

S

Siekan

Hej!
Jag har ett sjumånaders stoföl (halvblod) som nu blivit väldigt petig med maten, hon kör mest runt med mulen några varv och äter sedan hö istället, så jag skulle vara jätteglad om nån kunde ge mig tips på ett smakligt foder som föl brukar tycka om:) Just nu äter hon Mustang protein+, havre, korn och lite betfor.

Jätte tacksam för svar!

MVH

/Elin

Sv: Tips på smakligt foder til petigt föl?

Ha is i magen. Min var precis sådan med. Melass har jag hört skall vara poppis.
Lycka till!

Mina får Salsa X-tramix (müsli framtagen speciellt till avelsston och föl, unghästar alltså hög proteinnivå) de älskar det och det är samtidigt billigt för att vara färdigmüsli. Först började jag med D&H Foalmix och vist fullkomligt älskade de detta foder som uppenbarligen var mkt smakfullt men svindyrt var det så valet var inte svårt när jag hittade Salsan.

Tack för alla era svar!

Fibergi kan jag inte använda för vi har tyvärr för dåligt proteinvärde i höet.
Och sedan är de så att det finns inte så många foder att välja mellan här i kring:( Det som går att få tag i utan att åka allt för långt är: Mustang, Fibergi, Krafft, Marstall, Edel och Hippo.

Tack igen!

/Elin

Prova att ge henne något pelletreret foder och skippa havre och korn så länge. Det kan hon äta resten av livet ju. Sen kan du ge henne det lite pö om pö till du har kommit upp i den givan som hon skall ha. Korn är ju ganska beskt med.

Min bebis gjorde precis likadant i början, han får också protein + och betfor. På kvällen åt han hellre höet men när jag kom ut på morgonen så var kraftfodret också borta. Nu äter han sitt kraftfoder först och med god aptit. :)

Tack igen för era svar!
Det verkar dock som att hon börjat äta ordentligt igen:) Kommer att gå över på Krafft Groov 125 och havre.

Tänk på att korn inte är den bästa maten till föl. Den smakar beskt och innehåller inte så mycket lycin som är det fölet behöver mest av.

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 469
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hej på er!! Jag har äntligen efter mycket provridningar hittat min nya häst! Han kommer hem om två veckor och jag är överlycklig! Jag...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Masse
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 768
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V