Tips på skydd över gips/hovböld

iloveyou

Trådstartare
Är det någon här som har ett bra tips på hur man kan skydda gips vid hovböld så att hästen kan få stå i utebox istället för inomhus? Gipset får ju inte bli blött eller fuktigt. Jag har självklart inte tänkt ställa ut honom vid regnigt väder men vid uppehåll på torrt lerunderlag.

Hur har ni gjort med era hästar som fått hovböld och behövt stå inne med gips? Min häst är snart inne på en hel vecka med boxvila och han börjar bli väääldigt uttråkad :(

Sv: Tips på skydd över gips/hovböld

Plastpåsar, en jävla massa sådan klisterlindor och sedan ännu mycket mera silvertejp. Få på mycket på tån som slits snabbast.

Sv: Tips på skydd över gips/hovböld

Åk till en gummiverkstad och fråga om du kan få några gamla innerslangar till däck. De finns i flera olika strl, så det brukar gå att få tag på till både russ och stora halvblodshovar.
Klipp till en bit på några dm och dra upp över hoven. Vik sedan den delen som blir kvar under sulan. Du har då tre lager slang under hoven. Se till att slangen är så pass lång så att du kan tejpa med eltejp runt karleden. Silvertejp under för att förstärka lite extra.
Fick detta tips för ett antal år sedan av en hovslagare som arbetat på klinik. Fungerar otroligt bra och mina har kunnat gå i vanlig hage hela dagen med detta bandage. Effektivt även vid tappskor. Kostar inte heller många kronor!

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund tycker att promenader när det är blött ute är jättetråkigt. Det behöver inte ens regna utan räcker att det är blött på marken...
Svar
10
· Visningar
1 654
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Gammelman fick en otäck hovböld som vi var in på klinik och öppnade förra Fredagen. Veterinären gipsade sen hoven,och sa att han bör ha...
Svar
2
· Visningar
880
Senast: Fibusen
·
S
Hästvård Jag har en 1,5-åring (SWB) som efter en olycklig hovböld fått stå med gips på boxvila i nästan fyra veckor, först på klinik och sedan...
Svar
9
· Visningar
1 665
Senast: stalll
·
Hästvård Har en åring hemma med krossat ledbrosk. Hon ska stå på boxvila/sjukhage i 6 veckor, men vi har lite bekymmer med hur vi ska hålla...
Svar
8
· Visningar
1 751
Senast: Muninna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka