Tips på skarpare bett

Sv: Tips på skarpare bett

ja det är ganska skarpare än ett tredelat.. vi har använt d på våra som varit lite "på i handen" och okänsliga i munnen..

bästa hästen förut hade d som komplement då han tävlades på pelham o reds på ploppbettet hemma då han va lite väl styv o bröätig att rida. han gick även nån 150 på ett rakt pessoa. inte pessoa hissbettet m ringar, utan märket pessoa. det var ett smalt tvådelat m fasta D ringar som blev rakt i munnen på honom när man tog i tygeln. helt suveränt bett som ändå är snällt. han blev dock lite för lydig på det på tävling :P men ploppbettet har ja bara bra att säga om :)

pelham kanske? eller jaktkandar, de är lite mildare.
eller gag. men det kan bli lite väll. eller D-bett?
alla dessa bett gör ju dock att hästen knäpper av i nacken, så dessto mer ben måste du lägga till.

Jag förstår inte varför det är så många som är principiellt emot skarpare bett! Jag har en häst som är superkänslig och väldigt rädd om munnen (har haft mycket problem med sin mun). Det han reagerar på är hur mycket ryttaren tar i bettet, det vill säga ju mer jag tvingas ta i honom ju starkare blir han. Ibland snurrar det till i huvudet och han bara drar. Detta händer när han blir rädd om sin mun. Han kan bli ganska het i hoppningen, speciellt på träning. Han går inte att hoppa på vanligt tränsbett, han blir helt blockerad i huvudet och väldigt stark. Har provat de allra flesta bett på honom och hittat ett som fungerar jättebra!

Vet tyvärr inte hur man sätter in en bild, så jag får helt enkelt förklara det. Bettet är från Pessoa magic-serien, vilken går ut på att betten ska ligga bra i hästens mun och inte nypa någonstanns. Det här bettet är som en stång, fästad på fyra eller fem ställen, vilket gör att den inte upplevs som en stång (blir inte "stum" och hästen hänger sig inte på den som dom kan göra på en vanlig stång). På mitten sitter det fyra kopparkulor. Bettet finns både med parerstänger (vilket jag har) och med vanliga bettringar. Det allra viktigaste med bettet är att det inte viker sig, vilket gör att hästen inte kan bita sig i kinden.

Med det här bettet blir min häst väldigt rofylld och lugn, kan koncentrera sig på sin uppgift och jag kan rida med små hjälper. På marken rider jag alltid med vanligt bett. Då fungerar han super, men så fort hinder kommer med i bilden blir han stressad och rädd om munnen. Jag har aldrig förstått vad som ska vara så fel med att betsla upp, det ideala måste ju vara att hitta ett bett som hästen trivs med och känner sig trygg med? Det finns ingen prestige i att rida på tränsbett bara för sakens skull.

Det här inlägget blev väldigt långt, men jag hoppas att det har hjälp lite i alla fall. Sammanfattningsvis vill jag bara säga att heta hästar ofta springer ifrån något, antingen ryttarens hand eller bettet, vilket kan bero på tex. munproblem. Har du kollat upp hästens mun ordentlig? Många "vanliga" veterinärer gör ett dåligt jobb vid raspning..

Hoppas att det löser sig för dig och lycka till! :)

Har även provat pelham på honom (glömde att nämna det) och han går likadant som han går på kandaret, man får rida med tumme och pekfinger och man kan definitivt inte hoppa på det eftersom man knappt kan ta i honom :crazy: Men tror jag ska prova ett bett med kopparpluppar eller ringar ;) Låter som det kan funka ganska bra på honom :)

pess10.jpg

pess3.jpg

Är det ngn av dessa bett?

Jaa, det är det undre av de där två betten! :) superbra, mitt älsklingsbett.. har provat det på flera hästar som är lite åt det hetare hållet, och alla har blivit väldigt tillfreds med det! Det kostar ganska mycket (det med parerstänger i alla fall, vanliga bettringar är billigare), men det är värt varenda krona!

ok. jag kikade faktiskt på ett sånt idag, det var halva priset på dom!
men fanns bara i 13,5 o 14,5 o min häst behöver 11,5. kan gå m 12,5 ibland.. så jag köpte ett vanligt Waterfordbett istället. den gick hon ganska bra på faktiskt...har du testat Waterford? är ju ganska lika utformat som ditt Pessoa Magic bett...

aa, då vet jag.. men visst är det bettet som ett vanligt bett, det vill säga böjbart? Inte som en stång?

Prova att rida ¨på ett tredelat med parerstänger? Då kan bettet inte glida och hästen kan ej bita sig fast. Jag ska snart köpa en väldigt het dam som jag rider på hackamore men i hoppning och uteritt för allas trevnad ;) så rider jag på fullchekbett (den mildaste sortens gummibett och parerstänger) hon blir galen om hon måste gå med metall.

Jag fick låna ett jaktkandar att prova i dag och VILKEN SKILLNAD! :bow: Hade inte ett milligram för mycket i handen, så underbart! Han var dock rätt konfunderad över det ett tag, och tar jag det minsta för mkt blir han arg. (Ja, reste sig faktiskt en gång då det vart missförstånd oss emellan.) Men så länge jag sitter med stadig och YTTERST mjuk (vilket jag faktiskt gjorde, trodde inte det om mig själv, har ju varit rätt stum i handen pga det här!) så gick det jättebra! I slutet av ridpasset vågade han ta mer stöd på bettet med, fick kanonbra! Hela ridpasset red jag i princip bara med ben, vilken skillnad och vilken känsla, så roligt var det! När jag sedan på eftermiddagen hoppade på vanliga tredelade bettet var han dessutom mycket lydigare där. (Att hoppa på jaktkandar första dagen kändes lite överkurs.) I morgon ska jag rida på det igen och sen göra det då och då för att lära mig det ordentligt.

Se där, ibland kan faktiskt ett skarpare bett göra underverk! Jag kommer definitivt skaffa mig ett eget sådant här nu. Absolut inte att rida på regelbundet, men att ta till ibland för att sedan få honom lydigare på tränsbettet, vilket bevisligen nu har fungerat!

Vad roligt det är när man kan behöva ta till något så litet för att det ska fungera så bra... :bow:

Thildis läs igenom den här sidan med de olika betten och fundera lite själv, eftersom det är du som känner din pålle bäst, sen tycker jag du kan välja ut några av betten som du tror kanske skulle funka och då komma med förslag så kan vi få lägga till synpunkter och tips. :)

här e sidan:

http://http://www.geocities.com/bettguiden/

Hmm, kanske ett D-ringsbett eller ett Waterford? Waterford beskrevs ju som bra om hästar har en förmåga att "bita tag" i bettet. Om inte till min lill-häst så låter det som något för halvblodstanten som just kan "bita tag"!

Vill bara säga att jag hr smma problem som du har. Min häst blir ochså väldigt pigg i hoppning och ute i skogen, men idag testade jag ett jaktkandar ute och vilken skilland det blev behövde inte ta ngt i henne nästan. Så visst fungerar det ibland att byta till ett lite skarpre bett, det ä ju bättre än att sitta ocd dra i munnen i hästen hela tiden.

Jomen precis. Ett skarpare behöver ju inte alltid vara av ondo...

Men det är så svååårt, jag hittar bara bett som är för skarpa, Vito vågar inte ta stöd på bettet och jag kan lika gärna rida med sytrådar istället för tyglar :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka