Tips på skarpare bett

A

Angely

Innan folk halshugger mig, läs först.

Min halvblodsdam är av det något starkare slaget om man säger så. Dressyren håller vi på att träna på att endast kunna rida på det tredelade eggbettet, och det går framåt om än lite långsamt.

I hoppningen däremot, och vid uteritt, finns det inte en tanke på att rida på ett vanligt tränsbett. Och döm mig inte nu, man sätter sig helt enkelt inte och hoppar henne på ett tränsbett, hon är på tok för stark för det. Vi tränar dressyr fyra dagar i veckan, men hon tänder alltid till i hoppningen ändå. Som att sitta på ett smärre ånglok emellanåt... :smirk:

Så min fråga till er är; Vilket "skarpare" bett skulle kunna tänkas vara bra till min häst? Har ett pessoa för tillfället, men känner att jag vill ha något lite "stadigare" så att säga. Bettet skall i allra första hand användas till hoppning och uteritt, men kanske även något dressyrpass, nån gång. (Sällsynt.)

Så dela med er av era tips/erfarenheter av olika bett. Gärna bilder och förklaringar på hur de fungerar med! :)

Sv: Tips på skarpare bett

det beror väl på hur stark hon är. om hon är olydigt stark o bara drar eller om hon är stark/seg i munnen och ligger på i handen..
är hon olydig o rusar mot hinder så kanske du ska lägga till att hoppa lite små hinder typ 70-80 varje dag om det står framme som markarbete. rusar hon så gör halt tills hon väntar.

Mja, mer som du beskriver som stark och seg, blir tung. Visst, skulle väl kunna försöka mig på att hoppa på ett tränsbett, men det skulle inte bli en vacker historia om man säger så :crazy:

testa ett smalare tränsbett, eller ett "ploppbett" (tvådelat med koppar ploppar på)
gör halt tusen gånger om så krävs, och träna mycket övergångar mellan trav och galopp, göra halt framför och efter hindret på raktspår. är hon inte lydig så blir det inte bättre av att bettsla upp henne, du skjuter mer problemet åt sidan :idea:

Jovisst. Mitt mål är självfallet att så småningom kunna hoppa även på mitt vanliga tränsbett.Tränar mycket övergångar etc för att göra det lättare i hoppningen. Det går framåt, men sakta. Men jag vill ju inte undvika att hoppa under tiden, hon och jag behöver det. Vill egentligen naturligtvis inte betsla upp henne, men behöver något "under tiden". Att växla med och så.

prova ett plopp bett då. och hoppa små hinder ofta.

Okej, men vad har kopparrullarna för effekt?

inga rullar, små ploppar på bettet liksom. upplevs väl lite skarpare i munnen..

DSC01314.jpg

Okej! Men är det inte risk att dessa pluppar kan nypa hästen i munnen?

Pelham brukar ju funka, men vänj inte hästen vid att behöva ett så skarpt bett utan använd det bara när det behövs (i hoppningen, alltså)

Släng pessoat! :crazy:

Jag vet inte alls hur det funkar, men ett Flippan bett är väl lite skarpare och passar de flesta hästar?

Jag skulle också säga pelham eller kombinationsbett. Ibland räcker det att det är en kedja under så blir inverkan annorlunda och får hästen att lyssna på ett annat sätt. Ett bett är ju egentligen inte skarpare än den hand som håller i tygeln!
En god vän till mej som hoppar på ganska hög nivå hade just det problem du beskriver.
Hon bytte till ett pelham i gummi och med kedja. Hon rider nu med endast lätt,lätt kontakt med hästens mun i stället för när hon satt med vanligt bett och hästen la hela sin tyngd i bettet.
Alltså bra mycket snällare mot hästen idag även om det då finns folk som tycker det är värre med ett "skarpare" bett.
Hästen blev dessutom av med sin ständiga ömhet i ländryggen som han hade efter varje pass innan.

Jag har ett twisted snaffle, ett tvinnat tränsbett på min.
Utan motstånd är det som ett vanligt tränsbett, men när jag eller hästen drar/bromsar/tar förhållning så blir det skarpare än ett vanligt tränsbett och det är helt klart svårare för hästen att bita tag i det.

Och det är inte smalt som en tråd, utan tjockleken är som på ett vanligt.

Det är ett ganska vanligt bett inom westernvärlden... Jag köpte mitt i en westernbutik och har inte sett det i någon vanlig affär.

Min dam var ruggigt avog mot alla bett när jag fick henne (detta berodde dock på tänderna vilket jag antar att du kollat din häst mot. Hon blev betydligt mycket bättre på bettlöst, och jag kan säga att hon var HET. Jag red på remontgrimma men det skulle väl inte hjälpa mycket på din häst som det låter enligt mig.

Ett tips jag kan ge, eller snarare något du skulle kunna prova är att rida på kandar. Dvs inte dressyrkandar med bridong och stång utan med ett milt bett och något skarpare på samma gång. Kan vara svårt att få plats med i munnen men tex hack och det tvinnade som Blueberry nämnde (vilket vi också kör våra grabbar på, upplevs på dem som skarpare i den mån att det blir mer exakt men inte blir obehagligt starkt om du förstår min tankegång där)
Och sedan rida travbommar, små hinder tills hon lär sig att vänta. Lyssnar hon - milt i munnen men drar hon fins det ändå något att ta i.
Lycka till!

MVH / Kajsa och galoppördonnan

Jo, det är ju precis det jag vill göra!

Stopp får jag ju på henne, men man får ta tag och ruska i ordentligt, och det vill jag inte göra! Då känns det faktiskt snällare med ett skarpare bett, då behöver jag inte ta tag lika hårt i henne.

Kom ihåg att det är värre att segdra i en häst än att ta tag i den.
Skulle man segdra på ett skarpare bett så kommer du få rida på taggtråd till slut för att få en reaktion, typ.

Vem har sagt att jag segdrar eller skulle göra det på ett skarpare bett?! :confused: Snälla nån, jag är faktiskt tillräckligt smart att förstå att man inte segdrar i en häst, det är fysiskt omöjligt att vinna en sådan dragkamp. Men med ett skarpare bett skulle jag inte behöva ta tag alls lika mycket.

nix nyper inte mer än ett vanligt tränsbett ;)

Hoppas det är ok för TS om jag lånar tråden en snabbis?

Min häst har ingen som helst "respekt" för det tre-delade bettet jag har på honom. När vi är ute och när vi hoppar så lyssnar han inte alltid och kan bestämma gångarter/tempo lite som han vill. Har ägt honom i 2år och har ännu inte fått ordning på det, så nu vill jag ha ett LITE skarpare än det tre-delade bettat jag redan har att rida med ibland. Har provat följande bett:

- Jaktkandar - För skarpt, han gillar det inte alls
- Pessoabett - För mkt "hävstång" drar ner hans huvud i hoppningen
- Kulbett - Jag gillar det inte, vill inte ha en "kedja" i munnen på honom
- Hackamore - Han lyssnar inte (visserligen ponnyhackamore)
- Kandar - jättekänslig blir han, man kan rida med pekfinger och tumme, men jag vill kunna ta tag lite mer än så.. I början så protesterade han lite och sedan gick han bra men som sagt för skarpt (eller är det bara att han inte vågar kolla hur skarpt det är och bara chansar och tror att det är 10ggr skarpare än det är). Ska hur som helst prova att rida lite till med det och med delta så det bara blir en tygel..

Har funderat på att prova ngt "vanligt tränsbett" fast med koppar prickar eller kopparringar på.. Är det bra bett som är lite skarpare än ett tre-delat?

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka