Tips på Självförtroendehöjande övningar?

H

Humzan

Hej

Finns det någon som kan ge tips på övningar man kan göra med sin unghund för att hjälpa till att höja dennes självförtroende?

Precis som alla andra hundägare så tycker jag att min hund är jättefin men jag tror att han skulle kunna bli ännu finare om han fick lite mer självförtroende. Som det är nu så är han en ganska blyg men väldigt snäll kille. Jag skulle vilja få honom att våga utforska världen lite mer på egen hand, och inte alltid bara vilja "mysa" med matte och stå nära mina ben.

Tacksam för tips och förslag!

Sv: Tips på Självförtroendehöjande övningar?

Min hund har varit likadan. Väldigt försiktig och rädd. För att stärka hennes självförtroende har jag jobbat med mycket enkla lydnadsövningar, lättare spår, sök osv. Det viktiga är att hon ska lyckas varje gång. Vid dragkamp har hon fått vinna osv. Allt för att hon ska våga ta för sig mer.
Jag har försökt vara ganska peppande. Dragit igång henne lite själv och själv varit väldigt säker. Tvekar hon får man pusha på lite och säga "Nu ska vi göra det här!" och så får man inte tveka själv och samtidigt inte pressa henne för mycket så att hon blir rädd. Själva grejen är ju att hon ska kunna lita på mig. "Matte säger att det här inte är farligt" och då ska det inte vara det heller.
Jag har kunnat se på henne att varje gång hon lyckas med någonting så stärks självförtroendet och hon vågar mer och mer och stegvis kan man höja svårighetsgraden på allt.

Ras? Kamplekar och låta vovve vinna. Agility har varit mycket lyckat får många blyga hundar som på ett postivt sätt får lyckas gång på gång med kluriga uppgifter.

vet att ex Sven Karlsson (lydnadsvärldsmästare) började med agility med sin kelpie Olle av just den anledningen (höja självförtroendet) och han tycker det har gjort stor skillnad i deras relation.

Javan

Agility ska jag själv börja med mer på allvar nu under våren. :idea: Det glömde jag bort att skriva i mitt tidigare inlägg. Där märks det verkligen att min lilltjej trivs med det. Fullt ös medvetlös. :D
Sen har jag även börjat med klicker, det funkar också bra på henne. Just för att där är det ju verkligen det positiva beteendet man förstärker.

Sen försöker jag också att alla grejer jag märker att hon reagerar på går vi och kollar på. Om hon blir rädd eller osäker så brukar jag säga till henne lite peppande "Nej men, det där ska ju vi gå och titta på. Titta vilken rolig grej!" och så är det bara att knata dit. Vissa grejer funkar dock bäst att bara ignorera, det gäller ju att lära känna sin hund i det också.

Det enda jag inte använder det på är människor eller djur som kan bete sig på sitt eget vis och inte som man själv förväntar. ;) En vägskylt som är farlig i mörker kan man ju vara ganska säker på att den inte stövlar fram och kastar sig över jycken som vissa människor gör. ;) :D (:mad: )

Just där har jag verlkligen märkt att man får uppfostra sin omgivning också. Jag som har en hund som är rädd för främligar har fått stå på mig och säga till både barn och vuxna, även om dom blir besvikna, att "Nej, du får inte hälsa på hunden. Det du däremot får göra är..." och ge dom instruktioner på hur dom ska bete sig. Säga att du får gärna stå här och prata med mig ett tag och låta henne hälsa på dig, men gör inga försök att hälsa på henne. Klappa henne inte på huvudet (som många oerfarna gör) utan du kan sätta dig på huk och räcka fram en hand och klia henne lite under hakan när hon har hälsat på dig.

Det här tycker jag var en rolig tråd när jag själv har en osäker jycke. Jag vill ha mer tips på vad man kan göra. :D

Busa mycket! Min var med sådan ett tag, fick lära honom gräva fina gropar lite överallt. Då höjdes han enormt. Av en sån sak :D

Låt honom hitta "godisträd", inte att du hittar. Men att du innan promenad stoppar in korv i barken på ett träd, sen går ni bara förbi. Låt honom ta eget initiativ :)

Javan skrev:
Ras? Kamplekar och låta vovve vinna. Agility har varit mycket lyckat får många blyga hundar som på ett postivt sätt får lyckas gång på gång med kluriga uppgifter.

vet att ex Sven Karlsson (lydnadsvärldsmästare) började med agility med sin kelpie Olle av just den anledningen (höja självförtroendet) och han tycker det har gjort stor skillnad i deras relation.

Javan

Håller med där :bow:

Tack så jättemycket för tipsen! Jag ska absolut prova dem allihop, gräva gropar, hitta godisträd m.m.

Eftersom han inte är så gammal ännu (skulle kanske ha skrivit det i tråden för att få bättre svar), ca 6 månader, så kan vi inte börja med Agility ännu. Men det är absolut någonting som vi ska göra i framtiden!

Jag tror en bidragande orsak till att han har dåligt självförtroende och är försiktig beror på att han har varit valp under vintern. Det är mindre folk ute efter vägarna och man kan själv inte vara ute speciellt länge med en valp när det i värsta fall är 30 minusgrader. Vi bor uppe i Norrland och här (i vår stad i alla fall) startar inte valpkurserna fören det blir vår och man kan vara ute med hundarna.

Men vi kämpar på med miljöträning, var förra helgen på en inofficiell utställning osv, så jag hoppas självförtroendet kommer att styrkas eftersom det blir vår och han får upptäcka att alla främmande människor och hundar inte är farliga.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: Takire
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 012
Senast: WildHorse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 681
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar