Tips på sadlar med ändringsbar bomvidd

E

ELine

Jag har två hästar av helt olika typer:

Nr 1 är en varmbldstravare, tunn med mycket manke som kräver smal bomvidd. Något överbyggd men med rak rygg i övrigt.

Nr 2 är en stor, grov kallblodstravare med manke, kräver vid bomvidd. Rak i ryggen.

Har just nu bomlös Torsion som jag använder på båda, samt att vb har en Jeffries Falcon Event med rak bom som jag sitter riktigt illa i, men den passar som en smäck på hästen. Kb har en Sabre allround som är lite för svängd i bommen för honom, men den funkar hyggligt.

Jag behöver tips på en hopp- och en dressyrsadel som kan passa åtminstone varmblodet och i bästa fall även kallblodet. Allra bäst vore det ju om det med hjälp av ändringsbara bomvidder kunde passa båda två (in my dreams?). Har inte råd med 10-20 tusen per sadel, så jag kompromissar gärna och tar en syntetsadel bara den funkar på hästen/hästarna. Jag är endast 1.63 i strumplästen så jag behöver något som passar en rätt kort ryttare.

Det är inte skönt att skutta över hinder i bomlöst och dressyren blir inte helt avslappnad utan knästöd...

FINNS det över huvud taget något som kan funka utan att jag blir ruinerad? Har sneglat på Knights Lady Rowina, dressyrsadel i syntet som kändes mycket trevlig. Är det något att ha?

Sv: Tips på sadlar med ändringsbar bomvidd

Knights Lady Hawk heter den och verkar vara en sadel som helt klart är värt priset. Sen har du även Wintec (som finns många begagnade) och Griffin som numer har utbytbara koppjärn i. Alla dessa märken är bra sadlar, men passar lite olika hästar. Du får prova dig fram helt enkelt. :)

Sadelmärken med järn man kan byta själv.

Wintec ( Alla modeller. Fungerar på raka ryggar när det inte är vidare än dina)
Bates (Caprilli dressyr)
Globus (Dressyr)
Knights (2 dressyrvarianter en syntet en läder)
Trainers (Har alla modeller med utbytbart järn, men kostar lite mer)
Passion (Dressyrmodell)
Griffin (Hoppmodellen jag först skulle testa på dina hästar, T6 dressyr kan funka om hästen har takrygg)

Tror jag missat en och annan som jag inte kommer på just nu.

Bara att sätta igång och prova sig fram. Är dina hästar inte bredare än vid, så har du ju massor att välja på.

Senast ändrad:

WIntec borde gå bort då de har svängd bom.

Griffin har generellt rakare bommar, deras haflinger/cob är rejält rak. Dock har de mer svängda också.

Lady Hawk är tämligen rak. Globus med.

Dock, haken med nästan alla med ändringsbar bomvidd via t ex koppjärn är att ju vidare man gör dem, ju svängdare blir de, så där kan du få problem med kbl, som ska ha vid men rak.

Men bara dyka ut i sadeldjungeln och prova, men du kan hoppa över wintec, med möjligtvis undantag för wintec wide, men den är inte rak den heller, 'bara' betydligt rakare.

Börjar bli lite tjatigt..En wintec med de smalare järnen passar många gånger väldigt bra på en smalryggad rak häst.

När man stoppar i ett vidare järn så blir de bara minimalt mer svängda och den svängdheten lägger sig i framvalvet, baktill så blir den oförändrad.

Många modeller av de nya Griffin är mer svängd och på ett helt annat vis än Wintecmodellerna. Finns dock några få kvar som är för raka ryggar.

¨Så man ska inte utesluta nån modell när man ändå provar. Av ovanstående är dock Bates, Knights och Trainers de som har flest raka modeller, sen så kommer en å annan av resterande märken.

Vilka av Griffins modeller är de rakaste nu då?

T6 sadlarna! Jag har båda till min häst och han är kallblodskorsning. De passar jättebra! Ligger även bra på de smalare hästarna! bra utrymme för manke! Jag har mängder med bilder om du vill se. Skicka PM för mer info.

Börjar bli lite tjatigt..En wintec med de smalare järnen passar många gånger väldigt bra på en smalryggad rak häst.

När man stoppar i ett vidare järn så blir de bara minimalt mer svängda och den svängdheten lägger sig i framvalvet, baktill så blir den oförändrad.

Många modeller av de nya Griffin är mer svängd och på ett helt annat vis än Wintecmodellerna. Finns dock några få kvar som är för raka ryggar.

¨Så man ska inte utesluta nån modell när man ändå provar. Av ovanstående är dock Bates, Knights och Trainers de som har flest raka modeller, sen så kommer en å annan av resterande märken.

Den viddändring som skett med vidare järn (över normal) har gett tillräckligt mycket 'böj' för att bli för mkt på mina hyfat rakryggade.

Dock kan det stämma mkt väl i smal.

T6 showjumper, T6 dressyr och T4 låg.

T6 dressyr är ju istället för gamla RD, ändå så är de olika i bommen. Gamla modellen passade mer platta svängda ryggar, den nya T6 raka takåsryggare. Ändrade sig inget svängdmässigt med vidare järn i.
T4 låg är inte lika rak som cobmodellen som den efterträtt, men ändå rakare än de andra två.

Thorowgood T4 är jättelätt att ändra bomvidden på; så kallade fish-inlägg :D inläggen får du med vid sadelköpet. ca 5000-6000kr tror jag att min kostade..
jag kanske är lite partisk, har en sådan själv, men vad katten ;) passar utmärkt till mitt sto, vbl., rak rygg:
IM000887.JPG

Senast ändrad:

Thorowgood T4 är jättelätt att ändra bomvidden på; så kallade fish-inlägg :D inläggen får du med vid sadelköpet. ca 5000-6000kr tror jag att min kostade..
jag kanske är lite partisk, har en sådan själv, men vad katten ;) passar utmärkt till mitt sto, vbl., rak rygg:
IM000887.JPG

Då är det gamla T4 du har, den nya har koppjärn som man kan byta + fish inlägg. Och så kostar den knappt 4000 kr ny i butik.

Tack allihop för goda råd! Just nu sitter jag och dreglar på en bomlös dressyrsadel men inget är på långa vägar bestämt. Är ju så svårt att hitta något som passar en själv också och inte bara hästen. Är ju så petig nu när jag åker soffkudde hela dagarna.

Ska kika runt lite och Litens häst ser ut att ha en rygg likt mitt vb (om man lägger till en meter typ) så det ser ju lovade ut.

Tack o bock!

T6 dressyr är ju istället för gamla RD, ändå så är de olika i bommen. Gamla modellen passade mer platta svängda ryggar, den nya T6 raka takåsryggare. Ändrade sig inget svängdmässigt med vidare järn i.
T4 låg är inte lika rak som cobmodellen som den efterträtt, men ändå rakare än de andra två.

Från vilket år ändrade de till den nya T6-modellen?

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 879
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 482
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej Jag har en häst som har mycket manke, lång rak rygg och är tunn över ryggen, jag är ute efter en dressyrsadel till henne, då hon är...
Svar
2
· Visningar
1 264
Senast: idala
·
Utrustning Behöver hjälp att hitta sadel! Vet ungefär vad som passar min häst, men vill ju gärna ha en som jag gillar också! Hästen i fråga...
Svar
3
· Visningar
918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar