Sv: Tips på sadelmärke!
Torsion gled inget men ruggade pälsen (vilket är logiskt med bomlösa tycker jag), Esp. gled bak men inte mkt.
Men men pinnstill menade jag att pälsen inte var det minsta ruggad efter JR, det såg ut som att det inte legat någon sadel där efter 1½ timmes ridning, mer än att musklerna svällt lite efter att ha arbetat och fyllts med blod.
Av alla bomlösa jag provat så har pälsen alltid ruggats i alla fall lite.
Min krav är väl mer eller mindre;
*Passa hästen (prio ett men jag kan ändå inte ha den om inte jag kan rida i den)
*Knästöden placerade så att jag får stöd av dem (Korta ben)
*Tillräckligt korta kåpor (korta ben, därför bra med italienska sadlar)
*Djupaste punkten långt fram eller i mitten, absolut inte långt bak
Kort sagt, passa mitt bäcken och mina ben, så att jag kan arbeta i den med min kropp, Edinburghen MOTarbetade ju min kropp, en sådan sadel kan jag INTE ha, det går inte för då kan jag inte rida hästen.
Estetiskt så får den gärna ha ett utseende som går i Jaguar/Cobra/Amerigo stil och vara svart.
Prislappen är väl just nu 20 000 MAX, men gärna beg. billigare.
Min häst kan inte gå bra om inte jag kan använda min kropp i sadeln, han märker och lyssnar på varenda liten förändring jag gör. Kan inte jag rida i sadeln så kan vi inte ha den. Sedan kräver jag ju ingen perfekt sadel men den får inte motverka mig.
Ang. sitta kvar så är jag grymt impad av Espaniolan, Owe brukar bocka väldigt STORT när han är glad i galoppen men aldrig i särskilt långa perioder men en gång när jag var ute med den sadeln så bockade han STORA jäkla språng på en raksträcka på 500 m. Det var inte galopp ett språng ens utan bara bockningar, och jag satt som gjuten.
Berodde förmodligen på det högra fram och bakvalvet. Samt att jag ridit barbacka välkdigt mkt, har ju ridit barbacka flera gånger i veckan i snart 1 år.