Tips på sadel

N

NightOwl

Ska köpa en billig begangnad sadel till min häst
och vill ha tipps på några bra billiga sadlar jag kan titta efter.
Hästen är ett engelskt fullblod och det finns en bild på henne här...
http://www.forego.se/hasten/P7240008.jpg
Sadeln bör vara en allround sadel och får inte kosta mer än 3kkr.
Den ska vara bekväm att rida långt i.

MVH/ Stefan

Som jag alltid säger: Ta hjälp av en sadelutprovare/sadelmakare som kan hjälpa dig att passa ut en sadel åt din häst och dig. Jag fattar det som att du ska rida mycket och långt då är det extra viktigt att sadeln verkligen passar din häst. De brukar ha mycket sadlar av olika modell och prisklass så det finns att välja på.

Lycka till! :)

Har för mig att du rider Western. Är det en western eller engelsk sadel du ska ha?

Jag ska ha en engelsk sadel.
Ska spara till en western sadel sedan med lite kvalitet i.

MVH/ Stefan

nej det vet jag
men kilo betyder ändå tusen

i Sverige skriver vi gärna 3t
men i engelsktalande länder skriver man 3k
t ex $3k eller £3k.

man skriver inte pengar kilovis.. Dessutom är kg betäckningen på kilo :)
kg betyder kilogram
alltså tusen gram.
ensamt k betyder kilo = tusen.

som i kilometer (tusen meter)
eller kiloliter (tusen liter)

HAR två tips... Är du på jakt efter en syntet håller jag upp handen för Griffin som är billiga och helt okej att rida i.
Annars hade jag jagat tag i en riktigt gammal stübben-sadel. De har en nästan obegränsad livstid och finns att hitta begagnade för 2-3000 kr. Lycka till!

Vill nog ha en utav läder.
Hittade en gamal Stübben Wotan ute i stallet men jag tyckte den verkade lite hård.
Men det kanske beror på att den är gamal?

MVH/ Stefan

Stübben sadlar är ofta hårda i sitsen. Annars är dom görbra. Men inget jag skulle köpa själv.

Men köp för guds skull ingen kingston eller liknande. Dom äör inte nåt att hurra för.

Tycker du ska lämna in Wotan-sadeln till en sadelmakare för bedömning.
Tyvärr är det nu så att Stübbens "styrka" är att dom är hårda....
Men om den stoppas om var eller vartannat år och du dessutom använder en gelsits till dej själv, då kan du säkert använda en Stübbensadel....

Annars kan du föröka hitta en gammal Passier, en 30-40 år gammal Passier är oftast i samma skick som en 10-15 år gammal Stübben....

Liknande trådar

Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 949
Senast: Seabaz
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 116
Senast: ufot
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 642
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Jag har svarat på en annons om en medryttarhäst. Hästen verkar jättefin och jag är sugen på att rida den. Man betalar en peng för att...
Svar
17
· Visningar
2 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka