Tips på sadel till litet varmblod-finns det ingen sadel för oss ?

D

Doll

Jag har ett varmblod på tolv år som är liten (155 cm) och väldigt nätt i typen. Inte särskilt välmusklad nu då det har varit sommarbete och semester för oss båda. En sadelmakare kom ut och kikade på den sadeln jag använt nu (en av okänt märke, normal bom) och från nu får jag inte rida i den längre då han säger att den inte passar och jag länge märkt att den inte legat bra på henne (det har varit något som stört vid ridning).

Nu söker jag med ljus och ganska stor lykta efter en ny sadel som kan passa oss och som vi kan ha länge. Har funderat på en Wintec, men de verkar inte finnas annat än som luftstoppade och jag vet inte riktigt hur pass stor skillnad det är mellan en vanlig och en lufstoppad. Dessutom verkar jag ej heller hitta någon återförsäljare av dessa. Har ni några tips på sadlar med utbytbart koppjärn eller en "vanlig" sadel som inte kostar tusentals så snälla hjälp mig! Det börjar bli panik då min häst kommer tillbaka från sommarbetet i början på augusti och igångsättningen hägrar :cry:

Sv: Tips på sadel till litet varmblod-finns det ingen sadel för oss ?

Hej.

Sadelmakaren gav inga tips på vad som kan passa? Finns flera som kan hjälpa dig här på Buke, men då behöver de veta mer om hästen, samt gärna ryggbilder (du kanske är duktigare på att lägga ut bilder än vad jag är).

Rak/överbyggd/svankig rygg? Hög/låg manke? Kort/lång rygg? Rund/platt el. takformad rygg m m.... Hur är ryggen när hästen arbetar.

Antar att den inte är så bred, då du skriver att den är omusklad. Kanske behöver du köpa en lite för vid sadel med en pad under till att börja med?

Provat Wintec på min, men den blir böjdare i bommens form ju vidare järn man sätter i. Jag upplever den sadeln ganska böjd.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Det jag fick veta när vi diskuterade detta var att en Wintec var ett exempel på ett bra alternativ då jag enkelt och lätt själv kan ställa bommen efter hur hon formar sig och sätter muskler. Annars har hon kort rygg, låg manke och som sagt inte bred, mer normal på bredden.

wintec är ju typ det vanligaste märket som finns, nästan alla affärer har det. kolla riktigtridsportbutik.se så hittar du en lista över alla åf. finns helt säkert någon i närheten av dig också!

Tack för tipset! Ska in där och kika vilka återförsäljare det kan finnas.

Du måste också veta vilken form på bommen hästen behöver. Om den ska vara rak eller mer svängd. Lägg gärna in bilder på hästens rygg och kolla också om ryggen blir rakare när den rids. En häst som ser ut att ha svängd rygg när den står still kan ha betydligt rakare rygg under ridning.

Liknande trådar

Utrustning Nu ger jag snart upp... :cry: Pållen har nu helt vuxit ur sin sadel så för tillfället får han vila i väntan på att vi skall hitta en ny...
2
Svar
27
· Visningar
1 934
Senast: ylvalill
·
Utrustning Jag är i akut behov av en ny sadel till min häst. Han har egentligen varit i behov av en ny sadel länge och jag har också letat sadel...
Svar
18
· Visningar
2 185
Senast: superbusan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama