I
Isislover
Höet i stallet har dåligt med protein men massor med energi. Vilket ställer till problem... Jag behöver tillsätta protein och mineraler men inte mer energi. Har ni nå tips på energisnåla, proteinfylda foder?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kan du ge mycket hö ändå? I så fall är soja bra. potatisprotein är ju ännu bättre (med tanke på miljön) men jag har personligen svårt att hitta återförsäljare till det. Men det kanske någon annan här har tips om Lusern är ju kanon om hästen tål det/gillar det, men det innehåller en hel del energi, så då får man antagligen i så fall byta ut en del av höet till lusern. Vetekli är också proteinrikt (men långt från sojans kvot), men passar inte med grovfoder som har hög fosforhalt. Räkna lite på de olika alternativen på hippocampus eller liknande, och se om du kan få till något bra där. Jag brukar få ett halvhyggligt hö, men dock något lågt proteininnehåll (kvot någonstans mellan 5-5,5) För mig funkar det oftast bäst med soja som tillskott och eventuellt vetekli (för fosforn mest eftersom jag har kalciumrikt hö) Jag har sett att det är det mest ekonomiska för mig i alla fall.Höet i stallet har dåligt med protein men massor med energi. Vilket ställer till problem... Jag behöver tillsätta protein och mineraler men inte mer energi. Har ni nå tips på energisnåla, proteinfylda foder?
Det låter som om soja skulle kunna passa då. Det innehåller ca 12 mj och 380 (1) protein. Så du får upp proteinet blixtsnabbt med det. Jag behöver inte ge mer än 100g soja om dagen till min d-ponny (kallblodsstuk-connemara) som ska ha en hög kvot.Nu har jag räknat på både 6 och 7 kilo hö och sedan ett mineralfoder jag hittade med protein tillsatt, men det är fortfarande för lite protein. Resten av värdena är bra. Jag funderar på att räkna om och ta in halm i foderstaten och se vad det gör med den.
På så lite som 6 kilo hö så är redan energi nivån hög enligt Hippocampus...
Jag har en knagglig häst som förhoppningsvis kan sättas igång snart, så jag kan inte öka motionsnivån heller för att få till det...
Var köper man soja och finns det olika varianter?
Det finns på granngården. En vit säck (25 kilo) som det står sojamjöl (eller skrå?) på. Hur som helst finns det bara en sort. Brukar ligga vid säckarna med vetekli t ex. Ingen tjusig färgglad förpackning alltså. kostar runt 200 spänn och räcker längeVar köper man soja och finns det olika varianter?
Jo, klart att det är att föredra, men jag har inte hittat det någonstans (eller så är det så att vår butik är för "Stockholmsk") Jo, det var nog 289 kr som du säger, men det är ju billigt om man jämför med färdigfodrena i de färggranna säckarnaHär brukar det ligga med kosse- och grismaten. Köpte en säck för en månad sen ungefär, 289 kr.
Personligen tycker jag bättre om potatisprotein.
Tack för tipsetAlla återförsäljare som har produkter från Kvarnbyfoder (vitafor) kan ta hem potatisprotein också om de vill!
Har ni ingen ÅF i er närhet så gå in på kvarnbyfoders hemsida och leta rätt på deras säljare (inte återförsäljare) för ert område och kontakta den personen, som troligtvis kan hjälpa er!