Tips på proteintillskott önskas

I

Isislover

Höet i stallet har dåligt med protein men massor med energi. Vilket ställer till problem... Jag behöver tillsätta protein och mineraler men inte mer energi. Har ni nå tips på energisnåla, proteinfylda foder?

Sv: Tips på proteintillskott önskas

Höet i stallet har dåligt med protein men massor med energi. Vilket ställer till problem... Jag behöver tillsätta protein och mineraler men inte mer energi. Har ni nå tips på energisnåla, proteinfylda foder?
kan du ge mycket hö ändå? I så fall är soja bra. potatisprotein är ju ännu bättre (med tanke på miljön) men jag har personligen svårt att hitta återförsäljare till det. Men det kanske någon annan här har tips om :) Lusern är ju kanon om hästen tål det/gillar det, men det innehåller en hel del energi, så då får man antagligen i så fall byta ut en del av höet till lusern. Vetekli är också proteinrikt (men långt från sojans kvot), men passar inte med grovfoder som har hög fosforhalt. Räkna lite på de olika alternativen på hippocampus eller liknande, och se om du kan få till något bra där. Jag brukar få ett halvhyggligt hö, men dock något lågt proteininnehåll (kvot någonstans mellan 5-5,5) För mig funkar det oftast bäst med soja som tillskott och eventuellt vetekli (för fosforn mest eftersom jag har kalciumrikt hö) Jag har sett att det är det mest ekonomiska för mig i alla fall.

Nu har jag räknat på både 6 och 7 kilo hö och sedan ett mineralfoder jag hittade med protein tillsatt, men det är fortfarande för lite protein. Resten av värdena är bra. Jag funderar på att räkna om och ta in halm i foderstaten och se vad det gör med den.
På så lite som 6 kilo hö så är redan energi nivån hög enligt Hippocampus...
Jag har en knagglig häst som förhoppningsvis kan sättas igång snart, så jag kan inte öka motionsnivån heller för att få till det... :(

Men varför ge halm?

Soja eller potatisprotein som någon längre upp sa.

Antagligen för att hästen ska få en större mängd grovfoder! Då är det lättare att byta ut hö mot halm och tex lucern
för att få mer tuggtid men med mindre MJ.

TS om du ska byta ut hö mot lucern eller dylikt så kan jag rekomendera salsas naturell grön 160 smrb och 10.5 MJ per kg foder! Bara gräs, ingen melass.

Nu har jag räknat på både 6 och 7 kilo hö och sedan ett mineralfoder jag hittade med protein tillsatt, men det är fortfarande för lite protein. Resten av värdena är bra. Jag funderar på att räkna om och ta in halm i foderstaten och se vad det gör med den.
På så lite som 6 kilo hö så är redan energi nivån hög enligt Hippocampus...
Jag har en knagglig häst som förhoppningsvis kan sättas igång snart, så jag kan inte öka motionsnivån heller för att få till det... :(
Det låter som om soja skulle kunna passa då. Det innehåller ca 12 mj och 380 (1) protein. Så du får upp proteinet blixtsnabbt med det. Jag behöver inte ge mer än 100g soja om dagen till min d-ponny (kallblodsstuk-connemara) som ska ha en hög kvot.

Var köper man soja och finns det olika varianter?

Var köper man soja och finns det olika varianter?
Det finns på granngården. En vit säck (25 kilo) som det står sojamjöl (eller skrå?) på. Hur som helst finns det bara en sort. Brukar ligga vid säckarna med vetekli t ex. Ingen tjusig färgglad förpackning alltså. kostar runt 200 spänn och räcker länge :)

Här brukar det ligga med kosse- och grismaten. Köpte en säck för en månad sen ungefär, 289 kr.

Personligen tycker jag bättre om potatisprotein.

Här brukar det ligga med kosse- och grismaten. Köpte en säck för en månad sen ungefär, 289 kr.

Personligen tycker jag bättre om potatisprotein.
Jo, klart att det är att föredra, men jag har inte hittat det någonstans (eller så är det så att vår butik är för "Stockholmsk") Jo, det var nog 289 kr som du säger, men det är ju billigt om man jämför med färdigfodrena i de färggranna säckarna ;)

Hehe, ja kanske. Jag köper aldrig färdigfoder :p
Funderar på att testa rapskaka, men lysinhalten är väl rätt låg om jag inte minns fel.

Alla återförsäljare som har produkter från Kvarnbyfoder (vitafor) kan ta hem potatisprotein också om de vill!
Har ni ingen ÅF i er närhet så gå in på kvarnbyfoders hemsida och leta rätt på deras säljare (inte återförsäljare) för ert område och kontakta den personen, som troligtvis kan hjälpa er!

Alla återförsäljare som har produkter från Kvarnbyfoder (vitafor) kan ta hem potatisprotein också om de vill!
Har ni ingen ÅF i er närhet så gå in på kvarnbyfoders hemsida och leta rätt på deras säljare (inte återförsäljare) för ert område och kontakta den personen, som troligtvis kan hjälpa er!
Tack för tipset :)

jo, men just halm är ju inte direkt optimalt när man inte vill ha mer energi men mer protein. :)

Men i ett senare inlägg så skrev hon om att hästen bara kunde få 6 kg hö och redan där
är energin för hög, halm innehåller ofta mindre energi, och lägger man till ett proteinfoder
på halmen så kan hästen ofta äta mycket mer grovfoder och få tugga längre.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
2 070
Senast: Tilly_85
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar