Tips på proteinrikt foder. Ej pellets

Sv: Tips på proteinrikt foder. Ej pellets

lusern eller soja..

vad i pelletsen är det hästen din inte tål?

Men det finns ju pellets med olika innehåll?
Att säga att man inte tål pellets är ju som att säga att man inte tål limpa, men formbröd går bra... ;)

Lusern är ju ganska proteinrikt, och köper du Kraffts lusern så är det samma innehåll i pelletsen som i hacket.

Annars finns soja, rapskaka, linfrökaka som exempel.

Hestekraft - om du behöver ett kraftfoder eller är det bara proteinet du vill åt? Hestekraft har samma proteinkvot som lucern men mer energi.

Hackat lucern? soja?

Jag tänkte också föreslå sojagranulat/mjöl eller lusernhack, om du vill ha nåt "koncentrerat".

Jag vet inte. Hon har fått utslag av båda krafft o hippo o de har försvunnit när jag slutat ge.
Men det har varit sådant med högt protein i.
Nu är det proteinet jag vill åt för det är lågt i mitt hö.
slog mig just att det kanske är den höga proteinhalten i kraftfodret hon inte tål???
Åh, det är en sådan djungel det här.
Hon ser så hemsk ut med utslagen. Jag vet inte om veterinären kan forska i vad det är? Ta prov och analysera.

Även jag tänkte föreslå Hestekraft, om du 'behöver' MJ med. Behöver du bara protein så är utbudet mer begränsat: Soja, lucernhack är de två 'självklara' dock.

som de andra har svarat så finns ju lucern och soja, hestekraft är också jättebra om man behöver ha upp MJ:t också, annars har ju krafft en müsli också om hästen tål det, Groov.

om det är högt protein ikraftfoder som gör hästen din känslig så är hackad lusern nog det första du bör prova, lucernet är ju ett grovfoder så det är snällare mot hästens mage..

just för att ett foder ska kunna öka proteinkvoten i foderstaten så får enbart proteinkvoten i fodret vara hög, inte energin.. du ser att du får flera svar om foder med högt protein OCH högt MJ, men det är helt enkelt bara ett "tungt" foder för hästar som behöver extremt mycket näring överlag.. när du söker efter bara proteinet så ska man alltid kolla på kvoten, dvs proteinet/MJ och den siffran ska vara hög för att kunna öka den totala kvoten i foderstaten..

men prova lucernet, och fungerar inte det så förök kolla runt om du kan få tag på ett annat mer proteinrikt hö att blanda ditt nuvarande hö med, du kan ju alltid spara halva årets hölass till nästa vinter om du redan köpt för hela denna vinter, varke protein, energi eller mineraler försvinner från höet, bara vitaminerna.. (det gäller förresten även t.ex pelleterat foder med bäst-före-datum, det är bara vitaminerna som försvinner då dom är vatten eller fettlösliga)

Müsli kan ju innehålla vad som helst, det finns müsli som innehåller pellets och det finns müsli utan. Hestekrafft innehåller INTE pellets, vad jag minns.

Müsli är ju liksom pellets en benämning på fodrets struktur, och säger inget om innehållet i blandningen.

Müsli = synliga bitar av råvarorna, löst sammanblandade.
Pellets = alla ingredienser nedmalda och sammanpressade i likartade bitar.

Men återigen, det är inte alls samma innehåll i lusernpellets, mineralpellets och eldningspellets... ;)

Kan ju vara så att det är sk "proteinknölar".
man kan ju inte bli allergisk av pelletsformen.
Men lusen hack, kan ju vara ett bra alltenativ

Nej inte pelletsformen, men det var nån som sa att en del reagerar på det sk bindnigsmedlet.

Men just nu så tror jag att jag utesluter att det enbart är det.
Hon har redan fått krustor på många ställen på vänster sida och hon går fortfarande på "bete".
Begriper inte vad det är. Börjar alltid på vänster sida.

Är det inte regnskållor då...? Dvs en svampinfektion pga fukt/smuts/värme?
Nässelutslag?

Hestekraften innehöll ingen pellets då jag använde det.

Det var de allra första jag misstänkte för två år sen då hon började få. Då hade hon täcke på sig en regnig sommar så jag tog det sambandet.
Men varken detta eller förra året har hon gått med täcke. Jo nu gör hon, men utslagen kom innan det. Det har varit torrt ute och hon har även på halsen. Där har hon inget täcke. Och så sitter dom flesta på vänster sida. Kände bara ett par nya krustor på halsen på höger sida idag.
I våras tog jag bort kraftfodret och då försvann detta nästan direkt. Men sen nu så har det kommit igen. Ser precis ut som när någon insekt bitit dom. Blir något gult skovligt och pelar man bort det så ser de ut som ett litet sår som svider.
En del av prickarna sitter liksom på rad. SOm om det skulle ha nån form av spridning har jag märkt. Kan det vara nån insekt?

Kanske inte har med fodret att göra, men då dom försvann i våras så kanske de kunde vatt de...

De flesta pellets har inget "bindningsmedel". De är pressade i den formen. Några få har melass (vilket i ännu större utsträckning finns i müsli) men att det skulle finnas något annat bindningsmedel i - nä, det tror jag inte förrän jag ser det svart på vitt.

Har tyvärr inget bra svar att ge dig.. Men känner igen mig eftersom min häst också fått/får utslag i perioder. Min häst verkar vara känslig för pellets/musli (allafall de sorter jag provat) men har ingen aning om VAD i fodret han reagerar på. Vad jag förstår så har din häst utslag nu, så vad äter hon för kraftfoder nu? Mineraler? Du kan ju alltid prova pellets/musli igen och se om utslagen kommer tillbaka. Men jag vet - det är inte roligt...

Jag själv är lite inne på att prova rapskaka. Ett perfekt alternativ till soja, fast det ska visst ha lite knepig smak.. Finns även rapsmjöl, ExPro, som ska vara mer smakligt.
Men det verkar vara väldigt klurigt att få tag i en lagom mängd! Hittills har jag inte kommit på hur jag ska få hem lite grann och inte en hel silo...

Om det finns någon som vet var man kan få tag i lite rapskaka är jag mycket tacksam!

Vi hade eventuellt kunnat få köpa från en lokal rapsoljetillverkare. Kolla om du har någon sådan i närheten.

Dessvärre har "vår" producent även kor, och alla deras rester (dvs rapskakan) skulle gå åt till korna det året, så de vågade inte sälja åt oss. Därför har vi inte provat ännu, men vet vart det finns om det skulle bli aktuellt igen. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 800
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
713
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
619
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
999
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025