Tips på övningar.

L

Leila

Jag behöver lite tips om hur jag ska få min medryttarponny att slappna av och kunna gå i rätt form. Han är väldigt späns o har gärna huvudet uppe och ser sig omkring. Finns inge ridhus bara utevolten. Har går fint i skritt men direkt när vi ska trava så drar han upp huvudet (han trampar fint under sig)

behöver många tips och idér :bump:

Sv: Tips på övningar.

Följer gärna tråden, då jag ev. ska bli medryttare på en ponny som håller på ungefär likadant. Kan inte rida henne i kontrollerad gallop på spåret, det finns ju så många hästar som det är mkt roligare att stirra på än att göra som jag vill... .__.'
Har ridit mycket volter och avsaktningar osv, men hon är fortfarande jobbig i galoppen..

kan ju vara mkt som göratt den reagerar så. kan vara utrustning, du själv som blir obalans, elle bara hästen som är dåligt tränad/omsuklad.
Höjer han bara upp huvudet elelr springer han fortare oxå ?? springer han med huvudet höjt hela tiden?? Hur gör han om du longerar han ?

Nej, han lyfter bara på huvudet och kollar på allt annat. Det går inte att longera honom. Försökt men han sticker bara iväg.

Är han bara okoncentrerad eller går han och spänner sig, när de går med huvudet högt så sänks ryggen.

Prova med hjälptygel/ Martingal ..?

Senast ändrad av en moderator:

Prova med hjälptygel/ Martingal ..?

skulle inta vara mitt första alternativ, tkr inte det finns någon hjälptygel som är riktigt bra. (inga jag har provat iaf) du får ju inte bort själva problemet för att du sätter på en hjälptygel så den inte får upp huvudet. Är hästen van att hå högt med huuvdet är den antagligen spänd i rygg och hals muskler, skulle du då sätta på en hjälptygel tror jag bara den skulle bli mer spänd.
Bättre att föröska få den koncentrerad och så att den slappnar av, jag skulle göra mkt saker när man rider så den inte blir uttråkad, skulle även masera rygg och hals då den antagligen är spänd där skulle även försöka börja jobba den så den för upp ryggen och kmr ner med huvudet, bara att den går i låg form är bra och slappnar av. skulle börja med att få hästen dit så den kan gå i en svslappnad form (typ unghäst form) i trav och galopp och sedan bygga på

hej i juli nr av Equipage finns det bra förklarat om dålig koncentration / tittighet vid ridning. /k

Han lyfter bara på huvudet o kollar runt.. Han spänner sig inte

Om han går med huvudet uppe så sänker han nog även ryggen. Om jag inte har helt fel så har han nog svårt att trampa under sig ordentligt då.
Jag skulle inte tänka så mycket på huvudet, om det är så att han har uppe huvudet för att titta på andra hästar så sysselsätt honom till tusen så att han inte hinner kolla på andra hästar. (Jag lovar, det går även om det är svårt, tittar han på andra hästar så har han för lite att göra. Ge han en uppgift hela hela hela tiden, han ska bli så upptagen och uppmärksam att skallen nästan sprängs.

Sen om han fortfarande går med högt huvud så beror det nog på att han inte trampar under sig ordentligt. Huvudet kan inte vara på rätt ställe förrän bakdelen jobbar på rätt sätt. Allting kommer bakifrån.

Släpp allting som har med huvudet att göra, tänk inte på var han har huvudet över huvud taget, utan koncentrera dig på formen bakifrån så kommer snart huvudet att komma till rätta också.
Man kan aldrig dra ner ett huvud!

Okej, han trampar fint under sig men höjer huvudet. Men jag ska prova att ge honom uppgifter hela tiden så kanske han kan slappna av o ta ner huvudet.

Tar han kortare steg när han drar upp huvudet, och blir lite trattig? Eller går han på med samma längd på kliven?

Om han trampar under sig ordentligt så borde han jobba med ryggen och höja den. Jag tycker det låter konstigt om den jobbar med ryggen OCH höjer huvudet. Tror inte att det funkar faktiskt.
Det kan inte vara så att han fejkar, så att han inte jobbar riktigt, så att ryggen åker ner.

han trampar under sig ibland o ibland inte sen trampar han fint under sig igen o sen inte.. Han spänner sig inte o ibland ökar han farten

Okej, men om han går och taktar (om du vet vad det är, har massa olika namn) så spänner han sig troligtvis också. Det är inte alltid så lätt att känna. Men som sagt, jobba med honom hela tiden och håll honom sysselsatt. Jobba mycket lösgörande, alltså övergångar, skänkelvikning. Och beröm mycket och direkt när hon gör nånting bra/rätt försök få honom koncentrerad på dig och inte på de andra. Ibland kan det hjälpa att låta hästen få gasa på lite, men kontrollerat så klart. Låt henne springa av sig lite och ha lite kul, sen tillbaka till "arbete", fast det är viktigt att det blir kul också. Försök variera mycket så att han aldrig vet vad som kommer, då tappar han intresset om det blir för mycket rutin.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 825
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 467
Senast: Jeps
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 910
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden