Tips på övningar.

H

Hiwiie

Min fantasi existerar nog inte längre :smirk: Någon som vill dela med sig av några bra övningar som man kan göra hemma när man sitter och rider ett pass på ridbanan? Det blir ju så lätt att man traglar det gamla vanliga. Vad brukar ni göra?

Sv: Tips på övningar.

Du har ingen bra tränare som kommer hem till er som kan ge dig tips, det är oftast lättare om någon tipsar och kan förklara öga mot öga än över internet tycker jag.

jag rider massor av övergångar, bågar och krumelurer lite överallt på ridbanan, och massor av tempoväxlingar :)
just nu blir det mycket jobb med byten, piruettarbete, skolor i alla gångarter, bakdelsvändningar/skrittpiruetter, skänkelvikningar, enkla byten, halter, ökningar osv osv typ alla rörelser som förekommer i de dressyrprogram jag rider på tävling (eller tänker rida)

ojdå :idea:

jag brukar göra så att jag lägger ut 4 bommar vid B
och likadant på andra sidan och sedan gör jag skänklevikningar
fram till bommarna i trav och skritt
en enkel och roligt övning
skolor
serpentiner i olika gångarter

Jo det har jag men hon är i Italien på semester och hästen är ny så hon har inte sett den ännu. Självklart kan man dela med sig av erfarenheter över internet, om man inte är lat och inte orkar förklara utförligt :smirk:

:D

Senast ändrad av en moderator:

Jo, ungefär så blir de med de äldre ponnyerna, men den nya storhästen kan inte så mkt ännu. Igår försökte jag att variera genom att t.ex rida en stor mittvolt och lägga mindre volter utåt. Först allt i trav. Sedan i galopp på stora volten och sakta av till trav när de är dags för de mindre. Då blir de mkt övergångar :idea: Fungerade rätt bra på henne, hon blev väldigt eftergiven :D

Den där voltsaken lät spännande, jag ska prova den imorgon :)

Just nu mycket öppnor och slutor- rider öppna, in på en volt och går ut igen på spåret i sluta tex.
Övergångar, övergångar och övergångar - bestämmer mig för X antal travsteg/galoppsprång.
Rider på en fyrkant (koner i hörnen) och gör framdels resp bakdelsvändningar för att komma runt konan.

Rida på en Åtta på halva spåret och ställ på bäjda spåret. När du ska rida in på den andra "cirklen" på åttan rider då rakt två steg och stället om. När hästen lyssnar på dej så kan du börja med skänkelvikning på dialonalen. :D

Hoppas att jag beskrev hyffsat i allafall :angel:
Lycka till :bow:

Jag red en för min outbildade häst en bra övning

Vänd halvt igenom vid kortsidan, se till att hästen är rak innan du rider skänkelvikning ut till långsidan. När du tangerar långsidan gör du en volt direkt, rakt fram efter volten och ny halvt igenom igen på kortsidan. (halvt igenom till typ halva ridbanan eller hur lång sträcka du behöver)

Denna kan du ju göra hur svår du vill genom att rida öppna/sluta osv i stället för skänkelvikning och rakt fram efter långsidan. Tempoväxlingar på det raka spåret osv.

Jag har en bra övning för att få hästen lösgjord samtidigt som man övar exakt storlek på volter. Till detta behöver du ett antal koner eller hinkar som markörer. Ställ ut två koner på var sida om medellinjen 20 m från kortsidan. Du ska kunna få plats att rida emellan. Har du en kort bana innebär detta att du kan rida 10 m-volt från B o E och in till medellinjen mellan konerna. Om du vill har ännu bättre hjälp ställer du koner innanför spåret vid B o E också så får du två hållpunkter per volt. Men det är inte nog med det. Ställ också två koner på medellinjen 15 m från C el A (kortisdan) och en kon innanför spåret vid C el A, detta hjälper dig att rida en 15 m-volt på kortsidan.

Har du nu konernas placering klar för dig kan vi börja med övningen. Låt oss säga att du börjar i höger varv från C och följer fyrkanten. Vid B och konen rider du en halv volt till höger in mellan dina koner på medellinjen och vänder tillbaka till spåret lite innan M. Nu har du ridit en volt tillbaka. Fortsätt i vänster varv och lägg en 15 m-volt vid C och mellan dina koner på medellinjen. Fortsätt längs fyrkanten i vänster varv till E och lägg en ny volt tillbaka så att du kommer till H och går över i höger varv igen. Vid C en ny 15 m-volt i höger varv och sen är det bara att börja om. Detta kan du rida om och om igen och det är väldigt bra för att du får rakrikta hästen och ställa om varje gång du rider volt tillbaka. Så klart kan du rida den utan koner men de är till hjälp för att få precision och man kan koncentrera sig utan att tänka för mycket (hm).

Känner att detta är lite svårt att förklara men jag hoppas att det gick :)

En mer rutinerad häst kan ju gå i förvänd på lilla volten dessutom ;)

Mmh.. det beror ju iof på hur liten man gör volten ;) Jag ska nog lägga in en trav volt där istället.. bara bra med övergångar :D

Klart, beror ju på storleken på ridbanan med. Min är 40x40 så jag får plats alldeles utmärkt ;)

Okej.. Vilket spec mått, kvadratiskt :) Men då kan man ju rida på alla håll och kanter, kan ju göra alla övningar överallt :)

Klart, beror ju på storleken på ridbanan med. Min är 40x40 så jag får plats alldeles utmärkt ;)
Oj vad pyttigt :D
Våran är 50x100 ..

Men iaf en övning jag tycker är helt okej är att rida på serpentinbågar, och vid varje båge lägger man in en liten volt.. om du fattar.. gör oftast serpentiner med 3 bågar så det blir 3 volter per "serpentin".

4905871.jpg

:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
947
Senast: ufot
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 836
Senast: Rosett
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
349
Senast: cili
·
Kropp & Själ Hej. Jag undrar om någon har erfarenhet och tips på produkter till ansikte som har både exem och akne? Min unga tonåring har alltid...
2
Svar
23
· Visningar
433
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar