Tips på övningar på att förbättra formen!

S

santiano

Hejsan:) ni som har tips på övningar som stärker/gör så hästen enklare håller sig kvar i rätt form, (på tygeln) skulle varit till jätte stor hjälp då min ena häst inte riktigt vill gå kvar i form utan bara gör det lite då då och ibland tar det nästan en halvtimma att jobba ner honom så han går rätt men då är det något annat som stör honom.. några tips eller övingar som kan hjälpa? :smirk: tack ;)

Sv: Tips på övningar på att förbättra formen!

det har jag faktiskt gjort men har inte ridit för honom med den hästen utan med en av mina andra :angel:

Ett omväxlande schema.. mycket variation så du håller kvar hans fokus på dig!sitt inte FÖÖÖR länge med samma övning, och ha HELA tiden en plan på vad du ska göra!! var hela tiden 1 övning före i hjärnan. Mycket uppmjukning! Serpentiner, fram/bakdel vändningar, sidvärtsrörelser osv osv

Var det till någon hjälp?:)

det är så att han är ganska gammal (22ÅR) och börjar bli lite stel bak, men sidvärtsrörelser tränade jag idag men det går väldigt segt när han är stel men red mkt öppna och sluta så funkade det lite bättre.. mer tips som gör honom mer enkel att "flytta" på det sättet? :confused: för övrigt gick det jätte bra idag men använde halsförlängaren, väldigt löst) sidvärtsrörelser i trav funkar nån meter eller två men sen blir det skritt eller så hänger inte bakdelen med, ska testa nästa gång med ett spö som jag kan peta lite med..

andra tips på hur jag får ner honom i rätt form snabbare? känns som jag testat allt, men får väl mer hjälp av tränaren på onsdag annars :angel::)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka