Tips på övningar och upplägg.

S

sherex

Har precis blivit delfodervärd till en häst vars ägare mer eller mindre bara vill ägna sig åt hoppning och så lite dressyr som möjligt. Men vi som älskar dressyren vet ju att den är grunden till allt ;)

Oavsett vilket så passar det mig utmärkt! Dock skulle jag vilja ha tips på hur jag ska jobba med honom. Han är ganska stel och ovillig till böjningar. Vet inte riktigt hur han är riden egentligen för så fort man sätter sig på honom så går han i en spänd form bara genom att man tar i tyglarna, dock utan följsamhet. Skänkel flyttar han sig ovilligt för, eller där är en viss delay liksom.

Skritten är kort och stöttig, på gränsen mellan skritt trav hela tiden när man rider ut. Har försökt med halvhalter men det resulterar i att han stannar helt alt travar för att han kommer på att skänkeln driver på samtidigt.

Jag ser den här hästen som en utmaning men eftersom jag inte är välutbildad dressyrryttare själv så behöver jag lite hjälp till att börja med. Tränare hade varit super men jag vill känna mig för med hästen lite innan jag engagerar en tränare.

I övrigt en pigg och glad häst med glimten i ögat.

Hur får man en outbildad häst till att förstå skolorna, framdelsvändningar och skänkelvikningar? Jag har bara ridit läromästare och då lärt mig hur man gör, men jag kan väl inte direkt kräva att en outbildad häst ska förstå vad jag menar på en gång, funderar därför om det finns något mellansteg och hur det funkar isf.

Någon som vill dela sina kunskaper? :)

Sv: Tips på övningar och upplägg.

Börja med lösgörande arbete och att få honom att gå undan för skänkeln.
Jobba gärna mycket på stora volter där du mjukt böjer honom i insidan samtidigt som du uppmuntrar honom att trampa lite utåt.
I det här stadiet hade jag struntat i yttersidan och bara fokuserat på att få en rund insida. Tänk att du ska ha känslan av att han glider lite utåt hela tiden. Mjuk ledande innertygel som visar vägen till en rund böjning och en låg form.

Eftergift i insidan är ett måste innan du kan börja rida på ytterhjälperna.
Att han går undan för innerskänkel och böjer sig runt innerskänkel.

Om han inte förstår att han ska flytta utåt så försök med vikthjälper, trampa lite i inner stigbygel och beröm om han förstår och trampar utåt.
Det handlar ju om att han ska gå undan för trycket, förstår han inte alls kanske det är en ide att börja från backen.. Tryck vid skänkeln och beröm när han tänker åt rätt håll - bort från trycket.
Om han förstår men är lite lat så får du vara konsekvent och förstärka om han inte lyssnar och berömma när han gör rätt.

Observera att jag inte menar att han ska gå i någon slags skänkelvikning eller likande utan bara att han ska glida lite utåt med bogen först..

Som min tränare brukar säga - det spelar ingen roll hur mycket power som finns i bakdelen om det tar stopp i framdelen. En lösgjord framdel är en förutsättning innan man kan be om mer power och engagemang bakifrån.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 153
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 307
Dressyr Äger en 8 åring jag haft i snart 3 år. Tanken var allroundhäst men vi fastnade för dressyren och har sen ett år tillbaka gått från LC...
2
Svar
27
· Visningar
4 602
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar