Tips på övningar för (lat) minishetland.

cambodia

Trådstartare
Tror jag behöver lite tips.

Jag sköter om en minishettis, det är mest bara jag som gör saker med honom annars går han bara som sällskap och har gjort så den senaste tiden (ganska länge tror jag). Jag tror han är runt 6 - 8 år, kommer inte ihåg exakt.

Han kan inte longeras för det har väl ingen lärt honom, jag försöker men det är svårt. Vi har gjort lite framsteg men han har svårt att tänka framåt, han bryr sig inte mycket om pisken heller.

Han är ganska lat/bekväm av sig. När vi är ute och går så maskar han ofta fram i skritten, man kan få honom att gå lite fortare en liten stund men sen sackar han av igen... hur får jag honom att tänka framåt? Springer jag travar han på ganska okej men jag önskar att han kunde länga skritten lite istället för att börja småtrava som han gärna gör.

Han verkar inte tycka att någonting är särskilt kul, förutom kanske att springa lös i paddocken eller trava ute i skogen. Är man ute där det finns gräs vill han bara äta heeela tiden :banghead: tänkte han skulle tycka det var roligare att tex longeras ute på åkern men så fort man släpper honom lite ifrån sig så ska han äta :(

Ägarna ska ta med sig tömkörningsgrejer någon dag som de hade hemma men de säger att han inte tyckte det var kul heller när de provat förut. Jag skulle vilja köra in honom men har inte frågat ägarna och jag vet inte om de skulle vara intresserade av att skaffa grejer (jag vet inte om jag vill lägga de pengarna själv heller).

Behöver lite tips på vad man ska hitta på för att han ska tycka det är kul, tips på övningar ja, vad som helst! Just nu så promenerar/springer jag mest med honom ute och släpper honom lös i paddocken så han får springa ibland.

Han får inte äta gräs, morötter, äpplen eller annat godis pga fångrisk enligt ägarna.
Allt vi gör är i grimma/grimskaft för han har inget träns men det kanske inte har någon betydelse.

Det är ju ganska viktigt att han rör sig också pga fångrisk (vet inte om han haft fång eller om de bara är oroliga ändå) så skulle vara väldigt tacksam för tips på ett träningsschema/övningar som man kan göra för hand :D
 
Sv: Tips på övningar för (lat) minishetland.

Han verkar ju tycka om att springa lös i paddock, så varför inte utnyttja det? Agility eller frihetsdressyr kanske? :)
 
Sv: Tips på övningar för (lat) minishetland.

Ja, det är ju en idé förstås, men det är inget jag har hållit på med förut. Kan du ge lite tips på vad man kan göra för övningar då? :)
 
Sv: Tips på övningar för (lat) minishetland.

Har ni nån skog i närheten?
Isåfall gå ut i den och gå ist för på vägarna.
Det har fått fart på min shettis iaf:)
Hoppa över stockar och så om det finns. Trava/galoppera på de ställen som det går.
Ha inte så stora krav i början, för min tog det ett par gånger att fatta att det faktiskt är roligt:) Jag har grimma, grimskaft och ett dressyrspö när jag är ute med min. Mycket beröm är viktigt!

Angående att han maskar på promenaderna (min gör också så) så brukar jag gå vid bogen och ha ett spö i ytterhanden. Grimskaftet hänger löst så att hästen kan gå framåt utan att få tryck över nosen, tryck på nosen= bromsa. När hästen sackar efter så petar jag lite med spöt på rumpan. Reagerar inte hästen då så petar jag en gång till och sen får han en liten liten klatsch (?) med spöet om han fortfarande inte reagerat. Beröm så fort hästen går framåt:)
Om han börjar trava så gör en halvhalt med kroppen, bara stanna upp en halv sec utan att ta i grimskaftet. Reagerar han inte så halvhalt igen och sen tar man pyttelite i grimskaftet, för att visa att vad man vill:).

Om han tycker det är roligt att springa lös i paddocken så kanske löshoppning med draghäst funkar?
Long reining vet jag att de flesta hästar tycker är roligt, men det kanske kräver lite mer framåtbjudning.
Agility eller trail (tror det heter så iaf) är en bra ide oxå:)

Först och främst, ha roligt med din häst då kommer han tycka det är roligt oxå:)

Kom på en till sak, ömhet i hovarna kan göra att hästen inte vill ta ut steget. Är du säker på att han inte ömmar? Med tanke på den eventuella fången tänkte jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på övningar för (lat) minishetland.

Jag tror det kommer ju bättre kondis, uthållighet och muskler ponnyn får också. Det har kommit efterhand på båda mina, ju mer träning - ju piggare och gladare ponnyer.

Jag har en ponny som gärna sackar efter och går vääääldigt långsamt om han leds och behöver gå bakom/får chansen att gå bakom. När han däremot körs/tömkörs så går han på i ett bra tempo och med öronen spetsade framåt. Jag testade att tömköra tandem för någon dag sen och det funkade bara om han gick först...
 
Sv: Tips på övningar för (lat) minishetland.

Ja, vi ska nog ge oss ut i skogen lite mer, det är ett bra tips! Dock lite för mycket broms nu men det kanske är bättre en mulen dag :)

Det där med att gå ut över stock och sten har jag också tänkt på, men det är så tråkigt när jag måste "slita" i honom hela tiden för han vill äta (han är ju i lagom "gräshöjd" lixom. Men ja, han tycker det är lite roligare om man springer lite ute i skogen iaf!
Löshoppat har vi gjort någon gång så det går att göra själv faktiskt.

Har börjat ta med mig ett dressyrspö ut också, men han bryr sig inte så mycket om det tyvärr. Men ska försöka lite mer. Testade att göra så som du beskriver igår att gå lite vid bogen men då dyker han ner i gräset direkt :(
Det är så tråkigt när de är så matfokuserade!

Tack för bra tips!
 
Sv: Tips på övningar för (lat) minishetland.

Eftersom hästen verkar helt oskolad skulle jag tro att beteendet och hästens ointresse beror på att den helt enkelt inte förstår meningen i det du begär av den. :)

Hästar finner liksom inget nöje i att longeras, promeneras och tränas enbart för sakens skull, det är något de måste lära sig att uppskatta genom att det ges ett syfte, t.ex. en mycket nöjd matte och godis eller beröm.

Börja med små övningar, t.ex. flytta fram och bakdel ett steg åt sidan, och beröm massor! Så småningom kan du prova att skicka ut den på en liten volt runt dig i några steg, och så berömma massor.

Övningarna måste få ett syfte för hästen, annars förstår jag absolut varför den hellre äter gräs än springer i lina runt en människa. ;)
 
Sv: Tips på övningar för (lat) minishetland.

Ja det ligger nog mycket i det du säger, det är ju lite som att hantera en unghäst fast den är "gammal".

Det är ju tyvärr lite så att jag själv blir oinspirerad/tycker det är tråkigt när han ser ut att tycka allt är så tråkigt, vilket är fel av mig såklart :( så tar verkligen åt mig av ditt tips och ska försöka tänka annorlunda nu :)
 
Sv: Tips på övningar för (lat) minishetland.

Jag skulle nog testa att klicka in honom (speciellt om han nu inte får äta så mycket jättegott godis) :) Googla "klicker häst" typ så finns det mycket att läsa. Det kan göra väldigt gott för motivationen och det brukar vara ganska kul för föraren också för ofta ser man snabbt framsteg.

På godisfronten, det finns ju dietgodis - kanske han kan äta det? Om han är väldigt matfokuserad så verkar det ju som något som kan motivera. :)
 
Sv: Tips på övningar för (lat) minishetland.

Okej, ska kolla upp det med dietgodis för det skulle säkert motivera som sagt :D (och såklart fråga ägarna först)

Klicker är något jag inte riktigt har förstått men verkar ju fungera jättebra för många så det kan ju vara värt att kolla upp också! :)

Tack för tips!
 
Sv: Tips på övningar för (lat) minishetland.

Ja, det är ju en idé förstås, men det är inget jag har hållit på med förut. Kan du ge lite tips på vad man kan göra för övningar då? :)

Jag hade visserligen ett varmblod som jag försökte mig på agility med. Nog så mycket lättare med en mindre häst som du har. :p Men med varmblodet lade jag ut pressening på marken att gå över. Sätta hoven i ett bildäck. Gå genom "drapperi" (ställde ut två hinderstöd med rep mellan i lagon höjd och på repet satt platsband som lätt blåste omkring). Hade också en ombyggd lastpall att kliva upp på och kliva ner. Du kan springa över små hinder också, och gå/springa slalom mellan pinnar. Och med tanke på att hästen är så liten kan du tex. bygga tunnel av en pressening och ta dig igenom. Bara fantasin sätter gränser (och tillgång på material ;) ).
Finns nog mycket tips på nätet om du googlar "hästagility" :)

Frihetsdressyr är ju allt från att följa, flytta undan, backa och lyfta ben. Allt utan att hästen sitter fast i grimskaft eller tyglar. Du använder alltså röst och kroppsspråk för att få igenom din vilja. :)

Börja med enkla övningar som att få ponnyn att följa dig när ni går. Om du stannar sen ska ponnyn stanna. Stannar den inte så backa hästen (förslagsvis genom att lägga en hand på bogen och be den att backa) till rätt position och få den uppmärksam på dig. Gå en bit och stanna igen. Stannar hästen samtidigt så beröm. :) När du svänger så ska hästen förstå att följa efter. På så sätt bygger man upp ett samspel och från det kan man bygga vidare hur långt som helst egentligen. Tex. buga, nicka med huvudet, snurra runt osv.

När detta med att följa funkar bra och ni kan kommunicera utan rep kan du skicka ut hästen på volt och longera utan lina, med ett spö som förlängning av armen bara. :) Sen är det bara att arbeta vidare. Tar ju såklart sin tid för att lära hästen förstå vad du menar hela tiden, så bli inte besviken om hästen inte förstår till en början. Finns bra böcker om detta :)
 
Sv: Tips på övningar för (lat) minishetland.

Löshoppa, vilken shettis gillar inte det..:D Bygg ramper (se till att de inte är hala bara) och lär honom gå över/ upp på dem. Lär honom små tricks, det är ganska enkelt, särskilt om han är matglad. Lek med den i padocken, ställ upp saker som du kan gömma dej bakom och låt honom leta, de fattar oerhört fort och brukar tycka att det är väldigt skoj! Har inte träffar en shettis som inte gillar dessa grejer, de är vansinnigt påhittiga och älskar att göra nya saker.

Mvh Domino_s
 
Sv: Tips på övningar för (lat) minishetland.

Har faktiskt tänkt tanken att ha den på när jag går ute, men sen tänkt att det är lite galet.... men det kanske inte är så dumt?
 
Sv: Tips på övningar för (lat) minishetland.

Ja, ska testa det. Tycker själv att sånt är jättekul, står dock i ett stall bland en massa hopp/dressyrryttare som nog kommer tycka jag är lite galen - men vad gör det? :D

Har märkt att han tycker det är roligare att springa lös när man jagar/busar med honom än om man springer efter och manar på, så det kan säkert funka med lite annat bus :)
 
Sv: Tips på övningar för (lat) minishetland.

Ja, ska testa det. Tycker själv att sånt är jättekul, står dock i ett stall bland en massa hopp/dressyrryttare som nog kommer tycka jag är lite galen - men vad gör det? :D

Har märkt att han tycker det är roligare att springa lös när man jagar/busar med honom än om man springer efter och manar på, så det kan säkert funka med lite annat bus :)

Äsch, låt dem tycka vad de vill. Vad tror du då de tyckte om mej när jag först och främst är galen westernryttare (enbart strikt engelska i det stallet) och sen släpade fram en massa tunnor, hoppmurar, filtar m.m. och gömde mej bakom/under och lät hästen som var aplycklig springa och leta efter matte..:p
De trodde nog för ett kort ögonblick att jag var en komplett idiot, men det dröjde snart inte länge innan den första testade hon också med sin häst..:sneaky:

Min häst är inte alls imponerad om jag försöker jaga på henne med t ex spö, jag använder kroppen i allt jag gör med min häst, spöt är endast en förlängning av min arm (ypperlig att klia mellan öronen med enligt pålla..:D ).
Och hon tycker precis som din shettis att det är skitkul att bli jagad i ridhuset, så vi turas om att jaga varandra, hon blir så jäkla glad att hon inte vet vart hon ska ta vägen ibland..:D

Min var lite skeptisk till bron/rampen när jag först introducerade den, men när hon kom fram till att det smällde om hon stampade hårt med hoven (hon gillar att göra oljud) så var hon hellycklig, så hon går gärna fram och stampar på den, tittar på mej och ser jättenöjd ut..:p Stampar extra hårt när hon ska upp på den eller gå över den..

Lycka till!

Mvh Domino_s
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på övningar för (lat) minishetland.

Du är väl redan lite galen som är "medryttare" på en mini ;)

Jag skulle tänka helt grön unghäst och lära fram, stopp osv. Konsekvent och korta pass, mkt beröm :)
 
Sv: Tips på övningar för (lat) minishetland.

Eller hur ;)
Har redan skaffat en ljusblå grimma till honom som jag matchar med ett ljusblått dressyrspö med strasstenar på... :D

Ja, får nog börja tänka unghäst som du säger :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 103
Senast: Rosett
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 204
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp