Tips på övningar för korsgalopp?

V

Vinci

Igår hade jag lektion med en ryttare vars häst gärna gick i korsgalopp i vänster varv (det som borde ha blivit vänster galopp). Fick lite idébrist för hur vi skulle reda ut det...vi övade en hel del fattningar, både från skritt och trav, med blandat resultat:smirk:
Någon som har tips på andra bra övningar??

:bow:
 
Sv: Tips på övningar för korsgalopp?

Jag hade funderat om hästen är helt OK i länden / knät på höger sidan. (Min häst har problem med korsgalopp ibland och har då kramp i en muskel i länden, kan inte släppa bak höften.)

Det finns dock en hel del man kan göra ifrån marken för att hjälpa upp det. Stretcha och se att hästen kan släppa bak höger bak lika mycket som vänster. Kan den släppa fram vänster bak lika mycket som höger?

Jag gillar att kolla detta först och ev stretcha så det blir lika.

Är det fortfarande kors kan man jobba med att öka minska diametern en volt och fatta galoppen precis i ökningen. Prova också att se om man gör en liten fyrkant på 10-15 meter och gör bakdelsvändningar i hörnen. Efter ett hörn fattar man galopp.

Tömkör man har man också ytterligare möjligheter att få med bakbenet bättre.
 
Sv: Tips på övningar för korsgalopp?

Fel på hästen? Första tanken.

Hur sitter ryttaren? Andra tanken.

Tror svaret ligger i någon av dessa.
 
Sv: Tips på övningar för korsgalopp?

Först skulle jag utreda hästen, galopp är en naturlig rörelse för hästen, om den lätt hamnar i korsgalopp är sannolikheten för att det beror på ett kroppsligt problem stor. Ingen idé att bråka med hästen i olika övningar innan man utrett att det inte är något som är fel.

Är det grönt så skulle min gissning vara att hästen blir obalanserad av någon anledning - att den saknar muskelstyrkan att hålla galoppen med ryttare på ryggen alternativt att ryttaren försätter hästen ur balans.

Styrkan kan lämpligen tränas genom vanliga ridövningar, klättring, gymnastikhoppning etc. Om hästen galopperar bättre ute än på ridbanan skulle jag använda mig av det och låte den cantra ganska mycket. Ryttarens balans förbättras med olika balansövningar.

Gymnastikhoppning kan nog vara en bra övning, skutta litet hinder och bibehåll galoppen efter hindret, bör hjälpa hästen fatta rätt galopp. Viktigt där att ryttaren sitter helt still och inte försätter hästen ur balans.
 
Sv: Tips på övningar för korsgalopp?

Hej!

En övning som kan hjälpa är att trava på fyrkanten och mitt på varje långsida lägga en volt i galopp på 10-15 m tvärs över (en del hästar behöver större volt, men den bör vara tillräckligt liten för att avkräva hästen viss böjning). Galoppen fattas när man går in på volten och hålls hela varvet runt, oavsett vad det blir för galopp. Man låtsas helt enkelt att hästen tagit rätt galopp. Om hästen gör sitt bästa för att galoppera räcker det med ett varv, är det en maskande häst kör man två. När hästen lärt sig att det kommer volt i samband med galoppen, kommer den själv att vilja välja rätt galopp för att det är lättare att följa volten i rätt galopp, och när det fungerar kan man gärna ta två varv för att få mer tid att jobba med ryttaren. För att det här ska fungera krävs några saker:

1) att ryttare fattar galopp böjd men med lös innertygel. Om man använder innertygeln för att hålla böjningen i fattningen kommer man att hindra inner baks framåtrörelse och orsaka spänningar i inre sidan av hästens kropp, vilket inte sällan resulterar i korsgalopp.

2) att ryttare (och häst) kommit så långt att böjningen fungerar och hästen går böjd i stadig form på volterna, i hörn etc. i enlighet med ryttarens hjälper i trav.

3) hästen ska även kunna sträcka resp. korta sin kropp, svara lätt på halvhalter och hålla sin egen balans i traven. Grundjobb alltså.

Ofta har hästen ett tempo där den lättast får med sig inner bak i fattningen, så man kan få laborera litegrann, men det får inte ske på bekostnad av balansen, och ryttaren får aldrig bli hängande i tyglarna.

Det här fungerar för de flesta hästar, men jag har gått bet på en, en fjordingdam som inte ville länga sig (alltså miss på punkt 3) och som jag bara såg i vänster galopp en enda gång, detta under tömkörning. Jag fick då leda henne framåt nedåt med inner töm så att jag faktiskt kunde rulla in henne i galoppen, men det var bara vid det enda tillfället. F ö var hon en synnerligen nöjd och glad ridskoleponny som gladeligen gick i höger galopp hoppandes på medellinjen i vänster varv hur många varv som helst. Stark häst...

Förhoppningsvis är det ett ridproblem, går det inte till sig bör man nog kolla upp hästen så att den inte har någon "dold" hälta någonstans. Hoppas det är till någon hjälp.

Mvh / Åsa
 
Sv: Tips på övningar för korsgalopp?

Ryttaren bör sitta still på innersidan o även ha skänklarna stilla.
det behöver inte vara ngt fel, utan det kan vara en stelhet eller ryttarfel.
en sdn häst kan få gå på dubbla spår ett tag tills den blir starkare o smidigare.
när man sen får den mjuk i bålen kommer den att runda sig o hamna på yttertygeln.

här har vi ett ypperligt ex. om kan vara bra att rida Malinskys"annorlunda träning" på.
både för att ryttaren ska bli mer nogrann med sina hjälper o att häetn ska kunna bli mjuk utan spänningar.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp