Tips på när hästen trampar av sig skon ofta?

Sv: Tips på när hästen trampar av sig skon ofta?

Min travare har gått med flappsulor nu i 3:e skoningen, han har under hela sitt 6 åriga liv haft jätteproblem med trakttrånga framfötter, långa, konkav hovvägg (typ näbbvägg), megadåliga karleder m.m Nu när det har gått 3 skoningar börjar jag och hovis äntligen se någon förändring, han har breddat trakterna lite och även fått jämnare höjd på dessa (ja, jag bytte hovslagare då fötterna såg förjävliga ut på honom). Men det bästa av allt är att han är helt superb bra i karlederna, trots att vi bara för en vecka sedan hade supergeggig hage och de andra i hans hage har problem med karlederna med. Vill även påpåka att jag använder någon gegga att smörja karlederna med, men det används inte lika mkt nu.

Nu när det är vinterskott går han fortfarande med flappsulor. Det sitter fyra stycken i tådelen som på vilken vanlig sko som helst, och sedan sitter det två stycken i trakterna på sulan. Det är små brodd, så får köra på lägsta sorten hela vintern som det ser ut som.

Jag köper skor och sulor åt hovslagaren som skär av sulorna anpassad efter min hästs fot och sedan klipper han av skon med en bultsax. Min drar 3:or fram i järnskor och till dom fick vi ta 4:or i flappsulor då 2:orna var för små.

Materialet är plast som är något böjlig (alltså inte stenhård men absolut inte heller sladdrig). Tillverkaren har gjort grundliga studier som visar att inga negativa effekter på rörelseapparaten uppstår, varken i form av dubbelslag eller konstiga vinklar osv (all sån info på deras hemsida). Den svenska återförsäljaren säljer dem för 490 kr/paret.

dock står det även på hemsidan att de inte ska användas långvarigt.

Materialet är plast som är något böjlig (alltså inte stenhård men absolut inte heller sladdrig). Tillverkaren har gjort grundliga studier som visar att inga negativa effekter på rörelseapparaten uppstår, varken i form av dubbelslag eller konstiga vinklar osv (all sån info på deras hemsida). Den svenska återförsäljaren säljer dem för 490 kr/paret.

Då är de way för klena för att de skulle funka på min häst, han måste skos var 5e vecka för att han sliter så förbaskat på sina järnskor, de blir lövtunna :cool:

dock står det även på hemsidan att de inte ska användas långvarigt.

Ja och då borde de rimligen påverka negativt i någon bemärkelse.. dessutom känns inte test utfärdade av en tillverkare, som är extremt partisk, inte som något man borde lita på.

den ena framskon trampar unghästen av sig inom en vecka efter att den skotts....har använt mig av två olika hovslagare, men samma resultat. Ngn sa att man ska ha boots på i hagen och när man rider? fler tips som fungerar?
Min häst trampar ALLTID av sig framsko.. Hon trampade av en framsko i föregår på en tävling, fick en ny igår och trampade av sig andra framskon idag.. Hopplös är hon ;) dock är hon ung, kort i kroppen och har inte alls koll på sina ben! Men behöver också tips om vad man kan göra, får nog testa boots också :)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka