Tips på munkorg till valp

Ägg är inte farligt för hund däremot förhindrar avidinet i rå äggvita att b-vitaminerna från äggulan att hunden tillgodogör sig b vitaminerna. Det har varit känt långt före 1967.
Det mesta är olämpligt i stor mängd, har dock aldrig läst om att tillagad äggvita skulle vara skadligt för hund. Inte rå äggvita heller för den delen.

Tips: Läs inlägg innan du svarar
Du måste läsa väldigt märkligt. Tips: Läs inlägg innan du svarar.

Och jag gör en sista jämförelse.
Man har en hund som sticker från tomten.
Lösningen-man bygger staket. Nu hindras hunden från att sticka. Men den har inte lärt sig något. Den dagen det finns en öppning eller någon har glömt att stänga grinden så kommer den att sticka igen.

Hunden jagar katter- så vi kopplar hunden. Problemet är löst för stunden...till den dagen kopplet går av eller matte tappar det.

Hela värden är full av sten och kommer alltid att vara. Så sten lär vi oss att låta bli.
Jag skulle inte jämföra sten och katt, faktiskt. Det är inte alls samma sak.

Det har också sagts att, Det är väldigt svårt att hindra en valp att slicka i sig en sten när den tillåts nosa
Har du valpen i koppel och tittar på vad den håller på med så är det inte svårt. Jag vet för jag har gjort detta med flera hundar. Du hör när den börjar tugga för prova att tugga kommer den att göra. Du ser också på hunden när den börjar joxa med nått i munnen. TS säger ju att hen tränar detta på promenaderna men problemet är när hen har uppmärksamheten på annat, sköta gård, jobba på marknad dvs när uppmärksamheten inte är på valpen. Då får man ha bättre koll. Det är faktiskt inte svårare än så. Men tråkigare och omständigare kanske.

Jag skulle inte jämföra sten och katt, faktiskt. Det är inte alls samma sak.
Nej...inte sten katt. Utan att man får träna bort oönskat beteende som var poängen.
Att bara hindra med en munkorg kommer troligtvis inte fixa problemet, bara skjuta det framför sig.

Måste säga att detta utvecklades till en lite udda tråd? De riktiga råden är svårt att utskilja från all pajkastning mot TS. Tror att hundbuke får ta ett djupt andetag- genom att kritisera människor ovetskap och dåliga förmåga att stava kommer vi inte göra någon till bättre hundägare.

Till TS.
- Jo du måste hålla 100% koll på valpen i alla lägen, det handlar inte om så många veckor innan valpen förstår vad som gäller om man ser till att 100% hindrar den från att göra fel och misstag. Känner du däremot att det är omöjligt och tillåter valpen göra fel genom att inte ha 100% koll kommer de där veckorna bli betydligt längre i värsta fall hela livet om ovanor bli befäst. Kan du inte hålla helt koll låt valpen sitta i en box eller sådan hage som visades tidigare i tråden typ.
Tillfället gör boven.

-Precis som många påpekat så är det att undvika problemet att använda munkorg och det här är inte ett problem som tar år att träna bort så därför skulle jag undvika att förlänga hundens dåliga vana genom att undvika problemet när ni anser er inte ha tid.

-Jag personligen skulle inte hålla på med byteshandel på det viset som många tipsar om i tråden (den byteshandeln fungerar alla gånger om det görs rätt men JAG väljer att göra lite annorlunda) av rädsla att om tajmingen är fel så kan beteendet att hålla på med stenar uppmuntras snarare än att tränas bort och jag skulle inte vilja att min hund bär på sten alls (min hund hade noja på svampar i stället och jag ville absolut inte att hon ens skulle ha en tanke på att slicka på ev. giftiga svampar).

Jag skulle istället vid sidan av träna in ett ordentligt NEJ kommando(eller motsvarande). Detta genom att använda mig av saker som hunden verkligen vill ha och som inte är farligt om den råkar få tag på. En träningsleksak (som hunden aldrig får använda utan er tillåtelse) eller korvbit eller vad som fungerar. Droppa ex, korvbiten framför hunden och när hunden provar ta korven blockerar du så att hunden inte kommer åt den, vänta ut (ev.påkalla lite uppmärksamhet) så belönar du när hunden ger dig uppmärksamheten, antingen med att hunden får ett varsågod och får ta det den vill ha eller att du, precis som vid byteshandel, belönar med något likvärdig eller något mer värt.
Stegra träningen eftersom genom att använda dig av saker som hunden vill ha än mer eller genom att blanda in hundens jaktintresse så att den även måste avbryta jakt mm. Prova på olika ställen och olika underlag.
När hunden verkligen förstår att NEJ betyder avbryt och kolla på matte/husse så hade jag även börjat låta mer bestämd och visa mitt misstycke genom min hållning mm när hunden provar ta det den blivit förbjuden att ta så den verkligen förstår att NEJ är ett NEJ och allt annat än att avbryta är ett oönskat beteende.

Nu låter det som att det här skulle ta jätte länge att träna men speciellt när det är en valp så går det extremt fort- säg att du lägger några minuter någon gång i timmen så har valpen lärt sig vad det handlar om på bara ett par dagar även om den kommer testa lite gränser vid varje ny situation (grund principen kommer den garanterat ha lärt sig efter ett träningstillfälle så resten handlar mer om att befästa i olika situationer).

Om min träningsmetod passar er kan ju bara ni avgöra men så här tränar jag mina hundar.
Lycka till.

Jag tycker också att tonen mot TS har varit väldigt hård i tråden!

TS: jag förstår din tanke om munkorg och skulle nog kunna tänka mig att ha munkorg på valpen de stunder man inte har full koll för att sen kunna träna bort stenätningen utan munkorg. Nu verkar det ju som att det är helt förkastligt enligt alla som har svarat i tråden och med tanke på att jag bara har hunnit äga en valp är det troligt att andra har bättre koll än mig. Men jag förstår din tanke om att det är trist att valpen inte kan hänga med på gården bara pga av att den äter sten. Frågan är hur kul hen skulle tycka det var att hänga med om hen inte har möjlighet att plocka med pinnar eller gnaga på ben under tiden?

Angående vilken munkorg man ska ha till valp är jag helt okunnig. Jag tänker att personal på en bra djurbutik kanske kan råda?

Tycker också tråden utvecklats lustigt.. Och förstår väl inte riktigt de som förfasas över munkorg heller.

Precis som man har på lina på en hund som jagar innan träningen är befäst så hade jag kunnat tänka mig att ha korg på en hund som snabbt får i sig olämpliga saker ute. Träningen behöver ju inte alls uteslutas, tvärtom känner jag att intresset kommer svalna om hunden aldrig lyckas plocka med stenen samtidigt som man tar bort hunden säger nej och ger godis när man ser att den gör det. Det är ju liksom självbelönande varje gång hunden får leka/äta sten. För att inte tala om riskerna med att äta sten. Det är ju ingen som säger att lina på hund måste innebära att hunden inte tränar inkallning? Så att hindra beteendet paralellt med träningen ser jag inte som konstigt alls.

Absolut kanske vissa konstant kan ha koll på sina valpar. Andra kanske har jobb eller annat som måste göras. Att då ha valpen i valphage ibland, munkorg ibland och hökögon ibland är ju inget dåligt.. Det finns ju korgar hunden kan både hässja och dricka i. Och ta godis. Baskerville tex. Korgen kan även tränas in positivt med klicker så hunden förväntar sig godis och trevligt med den på.

Det här med biotin och äggvita.. Som dietist känner jag att jag måste säga; rå äggvita är inte giftigt eller farligt. Äggula innehåller väldigt mycket B7, så även fast äggvita innehåller avidin så blir det INTE plus minus noll som någon påstått. För att rå äggvita ska orsaka B7 brist måste man äta väldigt många råa ägg varje dag, och inte få i sig mycket annan kost utöver detta..
Att ge sin hund ett eller två råa ägg (vita och gula), så väl som en välbalanserad kost eller premium torrfoder, per vecka är INTE farligt!
Sorry vet att detta inte var vad tråden startades för, men tycker att några kommentarer har varit lite väl hårda och om man då dessutom skäller om saker som inte är sanna blir jag lite less.
Alla har olika grad erfarenhet och mer eller mindre kunskap. TS skapade ju tråden för att hen ville få hjälp och råd, inte bli utställd eller känna sig okunnig och dum.

Det här med biotin och äggvita.. Som dietist känner jag att jag måste säga; rå äggvita är inte giftigt eller farligt. Äggula innehåller väldigt mycket B7, så även fast äggvita innehåller avidin så blir det INTE plus minus noll som någon påstått. För att rå äggvita ska orsaka B7 brist måste man äta väldigt många råa ägg varje dag, och inte få i sig mycket annan kost utöver detta..
Att ge sin hund ett eller två råa ägg (vita och gula), så väl som en välbalanserad kost eller premium torrfoder, per vecka är INTE farligt!
Sorry vet att detta inte var vad tråden startades för, men tycker att några kommentarer har varit lite väl hårda och om man då dessutom skäller om saker som inte är sanna blir jag lite less.
Alla har olika grad erfarenhet och mer eller mindre kunskap. TS skapade ju tråden för att hen ville få hjälp och råd, inte bli utställd eller känna sig okunnig och dum.
Det var jag som trodde att det var ofarligt att äta ägg för hund men att man inte får önskad effekt då vitan tar ut gulan men då var det ju inte så och heller inte farligt. Bra att veta. Tack.

Tycker också tråden utvecklats lustigt.. Och förstår väl inte riktigt de som förfasas över munkorg heller.

Precis som man har på lina på en hund som jagar innan träningen är befäst så hade jag kunnat tänka mig att ha korg på en hund som snabbt får i sig olämpliga saker ute. Träningen behöver ju inte alls uteslutas, tvärtom känner jag att intresset kommer svalna om hunden aldrig lyckas plocka med stenen samtidigt som man tar bort hunden säger nej och ger godis när man ser att den gör det. Det är ju liksom självbelönande varje gång hunden får leka/äta sten. För att inte tala om riskerna med att äta sten. Det är ju ingen som säger att lina på hund måste innebära att hunden inte tränar inkallning? Så att hindra beteendet paralellt med träningen ser jag inte som konstigt alls.

Absolut kanske vissa konstant kan ha koll på sina valpar. Andra kanske har jobb eller annat som måste göras. Att då ha valpen i valphage ibland, munkorg ibland och hökögon ibland är ju inget dåligt.. Det finns ju korgar hunden kan både hässja och dricka i. Och ta godis. Baskerville tex. Korgen kan även tränas in positivt med klicker så hunden förväntar sig godis och trevligt med den på.
Mycket klokt och bra inlägg :)

Vår stenätare hanterade jag såhär:

Varje gång jag märkte att hon har något oönskat i munnen sätter jag mig ner och plockar ut det samtidigt som jag säger "släpp".
Två-tre veckor senare räcker det med "släpp" och antalet stenar/prylar är betydligt färre.

Om man nu vill använda munkorg så bör det göras på rätt sätt.
Succesiv invänjning med korta stunder HELT övervakade under den första perioden. Och dessa stunder ska vara positiva. Vid minsta tecken på obehag ska den av direkt!
Medans den är på bör man jobba aktivt på att det är kul.
Vi använder ibland munkorg i skyddsträningen (dock sällan) och när korgen kommer fram är det lika glatt som när kopplen kommer fram för promenad.
Alla är vi olika men personligen vill jag att mina hundar förknippar den med nått kul, inte bara står halvt passiva på påträdandet och accepterar den.
Det tar några veckor att fasa in korgen så den är en trevlig pryl om man ger det lite tid och låter det få ta tid för att inte riskera ett negativt bakslag.
Man bör tänka på att med frsmförallt en gallerkorg (vilket är överlägset trevligast för hunden) så ska INTE valpen lämnas utan noga uppsyn då den lätt kan fastna i saker, få panik och skada sig.

Vi använder ibland munkorg i skyddsträningen (dock sällan) och när korgen kommer fram är det lika glatt som när kopplen kommer fram för promenad.
Alla är vi olika men personligen vill jag att mina hundar förknippar den med nått kul, inte bara står halvt passiva på påträdandet och accepterar den.
Det tar några veckor att fasa in korgen så den är en trevlig pryl om man ger det lite tid och låter det få ta tid för att inte riskera ett negativt bakslag.
.
Och då snackar vi vuxen trygg hund som litar på oss som förare,inte en 11v valp.

Och då snackar vi vuxen trygg hund som litar på oss som förare,inte en 11v valp.
Det är egentligen precis lika meckit och tidskrävande att träna in hunden på att vara bekväm med munkorg långa stunder som att träna in att inte ta upp stenarna. Det blir bara dubbelt jobb.

Våra finner sig bra i munkorg så länge de har något kul att göra (träning) men så snart det blir långsamt (väntan) blir de syslolösa när de inte kan använda munnen och då krafsar de på den och vill ha bort den. I det ögonblicket går den över till något som är begränsande som lätt kan förknippas med olust.

Borde gå att göra något tillfälligt tills hon växt på sig lite och förhoppningsvis slutat käka sten. Eller vänd på det och gör en del av gården till valphage, så behöver du bara sätta staket där?
Valphage är väldigt smidig, och den behöver inte vara speciellt liten heller, men valpvänlig och valpanpassad och självklart lämnar man inte valpen ensam helt utan tillsyn där. (Menade allmänt nu, inte riktat till dig @Miljon)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka