Tips på longering

Thorana

Trådstartare
Hej, jag visste inte riktigt var jag skulle posta detta så gör det här :)
Jag har en unghäst på tre år hemma (som förövrigt vilar just nu) och det går frammåt med henne! Det ända är att jag har inte kunnat longera henne så mycket, själv för att jag inte själv är så duktig och sen för att det funkar helt enkelt inte. Jag håller dessutom på med NH då man ska få hästen att springa i en volt runt om en, men tom med hjälpen om hur man ska göra med ett rep/longeringslina så funkar det inte, hon bara bryter ut eller fattar inte alls vad jag menar. Min andra häst kan jag longera och gör detta ibland.
Detta är ju inte världens största problem i sig, men jag tycker att det hade varit roligt att kunna och samtidigt är det ju nyttigt för hästar att gå på böjda spår. ;)
Har någon något tips för hur jag skulle kunna longera min häst? :)
 
Sv: Tips på longering

Skippa tanken på att hon ska springa för egen maskin runt dig (som man gör inom en viss gren av NH) och använd dig av de framåtdrivande hjälper som du lärt dig att använda där men följ med hela varvet runt som i vanlig longering.

Du "gasar" med "piskhanden" som driver henne framåt, antingen med repet eller med en longerpisk. Bromsa genom att använda kroppspråket, vänd sidan mot henne, sänk händerna, använd rösten.

Var jättelyhörd och beröm när hon går framåt, ge eftergift och beröm så snart hon stannar. Prata med henne och mana på med rösten, kräv bara ett par varv åt vart håll till att börja med.

Jag longerar mina unghästar mycket, tycker att det är ett jättebra sätt att hitta kommunikationen på och att lära dem olika signaler. Jag brukar lära dem att byta varv på kommando, att flytta bakdelen utanför spåret, att öka och minska volten, att longeras runt koner i sicksack osv osv. Bara fantasin sätter gränser!
 
Sv: Tips på longering

Jag hann inte idag :(, men jag ska göra det imorgon istället, tror inte jag har något annat för mig då.
 
Sv: Tips på longering

Det gick jättebra! Hongick i en liten cirkel/volt, men det var ju bar för att hon/jag är lite osäkra, men det funkade bra :)
 
Sv: Tips på longering

Kul! Du kan lära henne att gå på större volt genom att "putta" på bogen med spöet eller yttersta änden av repet, vilket du nu använder. Ge efter på linan samtidigt.

Under resans gång kommer hon säkert protestera några gånger, men ge dig inte. Med tiden kommer ni att utveckla en härlig kommunikation, och till slut kommer du att kunna styra henne genom att bara peka med fingret. Och kanske, som yttersta mål, bara med hjälp av tanken ...:love:
 
Sv: Tips på longering

Börja på liten yta och utöka allt eftersom ni känner er säkra

Lycka till
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp