Tips på lastträning.

Inka-90

Trådstartare
Min kompis ringde för en stund sedan och ville ha hjälp att lastträna den nya hästen i stallet.
hon går på fint men är lite orolig, har tränat på det och nu går det mycket bättre, men hon kastar sig ut så fort man ska stänga luckan.

Så vi behöver ha tips på hur man ska träna bort det.
visst fungerar det ju att snabbt som fan slänga upp luckan så fort hon är på, men det löser ju inte problemet..

De har en äldre transport men kedjor bak så ja erbjöd dem att låna min transport med bommar bak o se om det kan underlätta.

Så har ni några tips på hur de ska göra?

Sv: Tips på lastträning.

Det är nog bättre med en nyare transport, de är oftast både ljusare och rymligare. Min valack fick panik och slängde sig bakåt, tog med sig bom och inredning ut och skadade sig ganska allvarligt. Detta var just ett äldre släp med kedjor (fast jag hade fixat en bom) ganska mörk och trång.

Så jag köpte ett nytt släp, stort och ljust.

När han läkt ihop och var igång igen så lastade vi hans hagkompis (ett sto han var lite kär i:love:) och sen lastade vi på honom, lät de stå där och stängde, först bara bak sen även fram.

Så gjorde vi så några gånger, sen körde vi ett varv runt stallplan och sen körde vi till ridhus några gånger. Efter det kunde jag lasta honom själv och åka både kors och tvärs.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 705
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 801
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Min ponnyplutt ska byta bostadsadress för tredje gången i sitt liv nu helgen som kommer. Första gången han flyttade var från sin ömma...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka