Tips på korta sadlar

L

lilla e

Någon som har tips på en kort (16-16,5”) bra islandssadel med vid bom. Vill egentligen ha en Katla med utbytbara koppjärn men de verkar inte finnas att få tag på begagnat och måste specialbeställas om man vill ha en ny. Jag är ganska kort så jag ”far omkring” i normalstora sadlar och är knästöden stora så ligger inte hela skänkeln an mot hästen.
Hästen har ganska kort rygg och är under inridning så hade tänkt mig en bomsadel.

Vet du någon kortsadel som du kan rekomendera?

Sv: Tips på korta sadlar

Jag tror det är väldigt ont om såna storlekar på just islandshästsadlar, de brukar gå ner till 17", men det kan finnas juniossadlar, kolla på de olika islandshästbutiksidorna som finns länkat från bukefalos.
Jag skulle rekommendera en vanlig dressyrsadel, man får bra sits i en sån & det brukar finnas fler sorter att välja bland i de storlekarna du är ute efter.
Jag har wintec cair dressyr som favorit, just för att den går att få bredare å smalare med hjälp av de olika koppjärnen, men det finns många andra.

Kentaur Kári exclusive har jag på båda mina isisar och de har båda kort rygg och den ligger bra på båda :) :)

Jag har en "Royal" på mitt lilla sto.Hon har kort sadelläge och har svängd rygg.Den är ribbad.Bra pris också, 2495 kr tror jag det var fast jag köpte den beg (knappt använd) för 900 kr:) Den finns i normal o vid bom.

Någon som har tips på en kort (16-16,5”) bra islandssadel med vid bom. Vill egentligen ha en Katla med utbytbara koppjärn men de verkar inte finnas att få tag på begagnat och måste specialbeställas om man vill ha en ny. Jag är ganska kort så jag ”far omkring” i normalstora sadlar och är knästöden stora så ligger inte hela skänkeln an mot hästen.
Hästen har ganska kort rygg och är under inridning så hade tänkt mig en bomsadel.

Vet du någon kortsadel som du kan rekomendera?

Jag har precis köpt en Globus-Gloi den är 16,5"
och 33 i bomvidden och är kanon.

Amerigo sadlarna (finns i olika modeller) är riktigt korta, dessutom UNDERBARA att rida i !!

Min mamma hade en Olympic Jessica en gång, den var ganska kort i modellen.

Liz- vet du vilka storlekar top reitir sport finns i, är bommen lite svängd (det är det jag behöver)

Såg i sista Ridsport (kommer i affärn på måndag) en ny Jensen sadel, exmoor heter modellen. Kort med utbytbar bom till mkt bra pris (under 9000). En liten sadel uppfattade jag.

HdR Treckner (?) är en relativt kort sadel, hade det på min ena isis, & han har ganska kort rygg! :)
Annars är Amiergo (stavning) en ganska kort sadel

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 163
Senast: MiniLi
·
Utrustning *suck* Då är vi tillbaka i sadelträsket igen. Jag får acceptera att vår nuvarande sadel kanske inte är den bästa lösningen för oss och...
2
Svar
23
· Visningar
2 980
Senast: caballus
·
Utrustning Fanns det inte en jättetråd förr om vilka sadlar som passar vilka ryggar :confused: Hur som helst: Jag är på jakt efter en hoppsadel...
Svar
4
· Visningar
2 114
Senast: PrinceFair
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 594
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka