tips på hur man börjar hoppa...

Breccia_

Trådstartare
en häst som så gott som aldrig hoppat förrut.
det enda vi har gjort är att galopperat upp för bank o travat/skrittat ner för den, samt gått över låga hinder o ridit över bommar.

hur skulle ni börja med en så orutinerad häst?
har fått lite ordination om att gymnastikhoppning vore bra för min häst så jag tänkte att jag får väl sätta igång lite smått då.
han är färdig i kroppen (om än muskler fattas) och har flås så det räcker. han är lite osäker i höger galopp men det går bara man är konsekvent.
lågt är en självklarhet.
lite övningar, avstånd o tips när det gäller unga o orutinerade hästar mottages tacksamt :)

/Brääk

Sv: tips på hur man börjar hoppa...

travbommar är ju alltid bra att börja med, så det inte blir så stor grej av det hela. Avstånd 110-130 beroende på hur långa steg han tar, du kan korta också, men då blir dte ju mer "uppåt" eller vad man ska säga. Vill man ha mer stärkande effekt så höj upp dem 10 cm.

Studs 3-3,50 beroende på hur stor galopp, börja på typ 3,30 så får ni se hur det känns. Kan inte Melle hjälpa dig lite? Alltid skönt om man har nån på marken :p

Tänk bara på att ha tydliga marklinjer på alla hinder! För att hjälpa honom så mycket som möjligt med avsprångspunkten. Rulla gärna ut dem en liten bit!
5,5an är en annan standardövning där man inte behöver bekymra sig för att lägga hästen fel.
Lägg en travbom, sedan 2,5 m till ett kryss. Sedan 5,5 m till en oxer.

En superbra övning på konditionen när hästen väl har fått upp flåset är att galoppera runt runt (låter som värsta flängridningen
:o ) och på ena långsidan ha 5 studsar på bra avstånd, och på andra ha 5 st hinder med ett galoppsprång imellan. Riktigt mjölksyreträning! Kanske inget för unga hästar, men bra för de som har mer rutin och muskler! Så kanske man tar två eller tre varv, sen skritta ett tag, o sen göra likadant i andra varvet.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
2 137
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag behöver verkligen eran hjälp! Jag ska börja sätta igång min häst nu efter 3 månaders vila, haft låsningar i ryggen och där av...
Svar
7
· Visningar
1 443
Senast: Andromedae
·
Ridning Hej alla! Som jag nämnt tidigare är min medryttarhäst väldigt stark och drar iväg i både traven och galoppen. Jag fick mycket hjälp...
Svar
8
· Visningar
1 203
Senast: Lisasliv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka