Tips på hundnamn till en hane 🐕

Sandrahorse99

Trådstartare
Jag hämtar hem nyaste tillskottet i flocken på lördag 😍🐕

Det är en Malle hane, Frodo är namnet i stamtavlan. Vilket jag kan tänka mig ha som tilltalsnamn också.

Men samtidigt så vill jag se om det kanske är någon här som sitter på ett riktigt bra namn. 🐕

Jag gillar namn som är ovanliga, helst inget direkt människonamn. Skall inte vara allt för långt eller svår uttalad. Vill gärna ha ett namn med betydelse eller som låter lite häftigt/tufft.

Jag hämtar hem nyaste tillskottet i flocken på lördag 😍🐕

Det är en Malle hane, Frodo är namnet i stamtavlan. Vilket jag kan tänka mig ha som tilltalsnamn också.

Men samtidigt så vill jag se om det kanske är någon här som sitter på ett riktigt bra namn. 🐕

Jag gillar namn som är ovanliga, helst inget direkt människonamn. Skall inte vara allt för långt eller svår uttalad. Vill gärna ha ett namn med betydelse eller som låter lite häftigt/tufft.

Alltså jag hade ju valt något annat, lite häftigare ut LoTR. Typ Saruman och kallat honom "mannen!" eller något. :D

Grattis! <3

Namn är så svårt att komma på ibland. Jag gillar faktiskt Frodo😊. Scar från lejonkungen gillar jag och Hoss eller varför inte Jax från sons.

Döpte min valp till Yoda (chihuahua).

Jag har ett tema på lika hundar så namn på kommande valpar är självklara redan.
Så mitt tips är att tänka på befintliga hundars namn och kanske också på framtida hundar

Jag gillar Frodo och hade behållit det. Kort och snärtigt, ska gå fort att ropa både hemma och på tävlingsplan. 2 av 3 hundar här hemma har samma tilltalsnamn som namnet de har i stamtavlan (Lasse, Iris).

Jag hade fortsatt med Frodo, men så är jag också väldigt förtjust i att använda åtminstone delar av stamtavlenamnet som vardagsnamn (alla mina 5 salukis har haft så). Det har visserligen gjort att min nuvarande valp har ett namn som inte riktigt passar in på temat med de namn som mina tidigare haft, en vän har t.o.m. kommenterat att det inte låter som ett namn på en hund för mig :rofl: Men ja, det är en del av stamtavlenamnet, som jag förvisso också fått välja själv men uppfödaren hade ett väldigt strikt tema som jag var tvungen att hålla mig till och då valde jag det trevligaste möjliga. (Kan tillägga att jag inte har något emot hennes namn öht och jag gillar uppfödarens tänk kring namntemat ändå)

Tack för era svar och era namnförslag är ju riktigt bra 🙂 Det lutar åt Frodo dels för att vi valde det i stamtavlan ( alla skulle börja på F) sen att det känns omöjligt att välja ett namn när det finns så många som man gillar. :confused:

Kan säga att mina andra hundar heter Benji, Gibzon som är border collies, Herax (Malle) Limbo (schäfer).
Benji och Limbo har vi inte själva valt namnen på. Herax och Gibzon valde vi själva, Gibzon för att min pappa älskar gitarrer men jag ville ha ett Z istället för S i namnet.

Kul med malle!
En till röst på Frodo här. Min valps kull har LoTR-tema men jag vet inte riktigt vad som hände för min tik heter Saelbeth i tavlan, som alltså är en manlig elf 😂 Gillar att behålla stamtavlenamn men här gick det inte hela vägen riktigt 😅

Ja Frodo tycker jag också kan passa på en Malle... Men Ibland är det inte förrän man fått hem valpen som man kommer på något namn som den verkligen passar att kallas för...( typ Blixten för den är så snabb :))
Jag gillar också oftast lite annorlunda namn eller något som inte Människor heter som min första Belgare kallade vi Gnutten.

Det finns ju också riktigt gamla Svenska namn som tex Tor, Loke, Sixten, osv...
Sen vet jag en som kallade sin hund (en stor snäll schäfer) för Attack!?
Ni kan ju föreställa er att det inte blev så populärt alla ggr när den sprang fram till folk för att hälsa och husse ropade ATTACK:laugh:

Ja Frodo tycker jag också kan passa på en Malle... Men Ibland är det inte förrän man fått hem valpen som man kommer på något namn som den verkligen passar att kallas för...( typ Blixten för den är så snabb :))
Jag gillar också oftast lite annorlunda namn eller något som inte Människor heter som min första Belgare kallade vi Gnutten.

Ni kan ju föreställa er att det inte blev så populärt alla ggr när den sprang fram till folk för att hälsa och husse ropade ATTACK:laugh:
Jag känner till en collie som heter Attack också. Rätt kul. :)

Vår hund (”kamphund”) kallas DÖDEN här hemma, kommer från att hon mördade alla leksaker hon fick som valp :laugh:

Tänkte bara uppdatera med att när vi väl hämtade honom så kändes det som att han faktiskt var en Frodo, några dagar efter kom vi på lite andra namn och faktiskt ett slags namn tema på framtida hundar, men det kändes inte riktigt som att han passade med något av dom namnen då vi redan sett han som en Frodo.

Så Frodo fick det bli, en väldigt tuff, modig, mysig liten krabat som vi har haft hos oss i 1v nu :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka