Tips på höst/vinterkläder till 1,5 åring

P

Piffelina

Dottern börjar nu förskolan och eftersom de är ute varje dag så behöver jag tips med bra kläder. Vi bor i Göteborg så så mycket snö kommer det troligen inte i vinter, med en hel del regn brukar det ju bli ;)

Vi har köpt regnkläder och stövlar så det är klart. Även extra skor finns.

Jacka behöver hon ju ha men det har jag koll på :D Men overall har jag läst olika tester och då främst Didrikson som jag fastnat för. Vad tycker ni om den?
Även vinterskor behövs, vilka är bra?

Vinterskor som hon ska ha här hemma tänkte jag Tretorn fodrade, då behöver jag inte köpa vanliga regnstövlar utan hon klarar sig med dem. Två-i-ett ;)

Jag funderar även på att köpa termobyxor och en jacka. Då kan hon ha enbart den jackan om man ska åka iväg någonstans. Visst är jag medveten om att jackan blir smutsig, men som det är nu är dottern nästan enbart intresserad av att ut och promenera och titta på saker. Går vi till lekparken går hon oftast därifrån inom ett par minuter :D Om hon nu skulle ändra sig så får vi bara köpa en till "finjacka" då.

En mängd uppsättningar med mössor och vantar har jag koll på att det behövs.

Hur gör ni andra?? Är jag helt ute och cyklar så säg gärna det :D

Sv: Tips på höst/vinterkläder till 1,5 åring

Regn och blött - Bamse rengställ

Regn, blött och kallt - Didrikson fleesefodrat regnställ med inbyggd väst i byxorna! Så är det varmt kan man ta av jackan eller bara ha en fleese över om det inte blåser.
26893969.jpg

27061535.jpg

Sen helt klart overall, fy f*n för att få in snö mellan byxa och jacka. Dessutom går det snabbt att klä på, Stövlarna hänger redan i byxorna, ner med fötterna, på med vantar, halsduk (vad heter det? en sån som man drar över huvudet och går ner en bit på bröstet och ryggen) dra på overallen, upp med dragkedjan och på med mössa.
26761492.jpg

Termobyxor är bättre till en som vuxen, man börjar med att ta på sig byxor och skor, sen klär man på barnet och så går man ut och samtidigt tar på sig jackan. Har man tagit på thermobyxor på barnet och sen börjar med mössa, vantar och jacka har de ju hunnit svettats bort innan de är klart!

Kan säga att fleecefodrat regnställ är flitigt använt här hemma och på dagis. Emil har även haft vanliga varma overaller men det är få gånger de gått att använda då det ofta är regn och slask här i Skåne. Dagispersonalen tackade oss faktiskt i vintras för att vi hade en fleecefodrad regnoverall, dom tyckte den var så smidig och bra att klä på + att Emil var alldeles lagom varm i den. samma med skor/stövlar. Han har hittills haft vanliga gummistövlar, fodrade gummistövlar + vinterkängor. Fodrade gummistövlar har passat bäst oftast då det som sagt är mestadels regn och slask.

En smidig grej jag gjorde här hemma var att först klä på Emil sen släppte ut honom på altanen där alla dörrar var låsta och inga farligheter så kunde han lulla omkring där de få minuter det tog för mig att klä på mig.

Detta måste vi ta tag i nu känns det som då han inte har några vinterkläder....

Så didriksons fleecefodrade är bra? Vi har kikat på det och funderar på att köpa. HÅller det så har vi ju en lillebror som kan ärva det sen.

Det är kanonbra! Är även flera barn på dagis som har dem och som haft de gå i arv. Svärmor har två bröder och lillebror har ju fått ärva storebrors regnställ, det är inne på 4 hösten nu som kommer!

Fodrat regnställ, Didriksson håller till MINST två barn.

Vad gäller overaller så gillar jag för små barn bäst de som har galon i rumpan, de blir ofta sittandes på blöta ställen och då slipper dagispersonalen böka med att ta regnbyxor utanpå overallen. (bävernylonet håller inte emot en hel eftermiddag ute) Ju färre lager, ju lättare att fixa blöjbyten!

Typ http://www.ntcfritid.se/webshop/lassie-lassietec-gra-gron.html fast jag köpte mina billigt second hand.

Tack för svaren !!

Overall blir det självklart på förskolan, glömde att skriva det. Termobyxorna med jacka tänkte jag här hemma, men det blir nog till att ta hem overallen så hon leker i den hemma också.

Vi köpte idag en didrikson jacka som hon kan ha på förskolan och även hemma som lekjacka, nu under hösten då. Perfekt då den klarar regn, så köper jag ett par regnbyxor hit hem också. Regnkläder vill jag ha på förskolan, för att slippa släpa allt fram och tillbaka.

Jag ska beställa ett par stövlar regnstövlar hem också, men funderade på hur snabbt växer fötterna på småbarn? Hon har nu precis börjar ha storlek 20. I april fick hon ett par skor i storlek 19, samma märke på dem båda.

Satsa på ett bra underställ! Jag brukar köpa här: Minimundus

Köper i ull, strumpor, byxor, tröja och "huvmössa". De är jättebra, hållbara, lätta att tvätta, mjuka, varma utan att vara bylsiga. Mössan bor hon i princip i! Den värmer hela huvudet, och täcker hals/nacke. Sitter perfekt på plats, och med overallens kapuschong över räcker den i alla väder.

På hösten har hon regnbyxor över, i galonmodell med hängslen. I år har hon ett par rejäla från lindex.
På vintern overall, just nu från Didrikson. Den är bra!

På fötterna skor som andas. Är inte så förtjust i gummistövlar, de blir lätt kalla. De har hon bara om det är riktigt blött, och då med ullsulor i för att isolera.
Skorna bör inte heller vara för tunga! Ecco har bra vattentäta, varma och lätta barnskor.

Liknande trådar

B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 885
Senast: em-pirre
·
Dressyr Så här när jag sitter och surfar runt och kollar av utbudet av bett så inser jag att jag nog behöver lite hjälp för att veta vad jag...
Svar
2
· Visningar
1 202
Senast: Orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Storlek röd Kong?
  • Valp 2024