S
sialina
Har nu pga olika omständigheter beslutat mig för att låta betäcka mitt sto och behöver hjälp med val av hingst. Stoet är e: Maraton ue: Unesco uue: Obelisk. Hon är 160 cm i mkh och lätt i typen med bra gångarter, speciellt galoppen. Exteriört så har hon något lågt ansatt hals och sluttande kors, vackert huvud och lång hals. (Rättså lik Unesco). Till temperamentet är hon nervig och rätt svårriden men genomsnäll och har lugnat sig med åren (är 19 nu). Hon har en tidigare avkomma med Rubignon, avkomman är 165 i mkh som 5 åring, kraftig och oerhört lugn, alltså inget av hennes temperament. Också han har något lågt ansatt hals men är annars väldigt olik henne i typen, mycket grövre). Hans gångarter är medel eller lite över medel men stoet rör sig bättre. Önskemål om avkomman (om man får önska alltså) är en lätt häst om ca 165 i mkh, ädel och högrest, god ridbarhet och ett gott temperament. Funderar hit och dit om jag ska ta hopp eller dressyr blod men är velig. Stoet har bara tävlat hoppning och hoppar lätt och med bra teknik men jag känner mer själv för att rida dressyr nu. Så kanske en dressyrhingst med god hoppteknik vore bäst? Har ni något förslag så är jag tacksam!