Tips på hingst önskas!

smulan87

Trådstartare
Nu vänder jag mig till er här på Avel för att få bra tips om hingstval till mitt sto f.05 e.Florencio I ue.Pik Labionics, fullständig stam här: http://blup.se/sv-SE/horses/218549-first-impression
Jag har aldrig tidigare varit intressererad av avel men funderar nu på att eventuellt betäcka mitt ena fina sto och frågar därför er om hingstförslag.
Jag vill ha en smäcker modern dressyravkomma, gärna svart (helst med fyra vita och genomgående bläs:angel:).
Stoet i fråga är en Oldenburger och importerad från Tyskland. Hon är väldigt trevligt på alla sätt och vis. Hon har ett mycket bra temperament, snäll och lätthanterad men har ganska mycket nerv. Det ser jag dock inte som någon nackdel då jag vill ha en tävlingsindivid som ska vara vaken och uppmärksam. Men kanske ska man inte välja en hingst med alltför mycket huvud. Hon har 3 stora och luftiga gångarter, men det har tagit tid för henne att växa i dem och det är fortfarande en del styrka som saknas för att hon helt ska komma till sin rätt.
Nackdelar kan jag inte direkt komma på några då jag antar att jag är så partisk. :angel: Men självklart önskar man sig ännu bättre bakben och mer spektakulära framben. En hingst med hög ridbarhet som är känslig och positiv till arbete står också på önskelistan. Allra helst hade jag velat få en liten Mini-Totilas, men man kan ju bara drömma. Tilläggas skall att det blir hennes första föl och skall man då satsa på en välbeprövad hingst?
Lgenheten24-25april09047.jpg


Så fritt fram nu och komma med förslag på vad ni tror skulle passa mitt sto med hennes stam.
 
Sv: Tips på hingst önskas!

Ja honom var jag alldeles nyss inne och tittade på. Vilken snygging :love: Men frågan är vad han ger för avkommor egentligen? Han själv verkar ju egentligen vara en multitalang, vilket egentligen inte är en nackdel. Men jag är inte särskilt bekant med hans stam och honom hörde jag talas om först idag, när jag läste om honom här på buke. :crazy:
 
Sv: Tips på hingst önskas!

Jag är väldigt förtjust i De Noir
 
Sv: Tips på hingst önskas!

Ja jag kan hålla med dig om De Noir är en otroligt vacker hingst som dessutom inte är helt olik min tjej i teckningen. Han själv rör sig mycket trevligt men hur är det med avkommorna? De jag har sett har varit bra i huvudet men kanske inte riktigt lika bra gångartsmässigt? Det kan ju dock bero på vad för ston som har använts också. Han själv är ju bara 165cm hög, vad brukar han ge för höjd på avkommorna? Min tjej är förvisso 166cm hög men jag har ingen aning om hur hög hennes mamma är eller om hon har smått bakåt i släkten. Jag vill iofs. inte ha någon jätteavkomma, utan någon som slutar någonstans på 165-170cm.
 

Liknande trådar

Avel Har slagit knut på mina tankar och har svårt att komma till någon lösning. Så nu skulle jag vilja veta vad ni hade lagt på detta stoet...
Svar
8
· Visningar
1 795
Senast: Peak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp