Tips på hingst, någon som är avelskunnig?

Sv: Tips på hingst, någon som är avelskunnig?

Tycker också en hingst i stil med Catoki kunde vara något. Som både rör sig och hoppar.

Med en sådan dressyrstam verkar det väldigt mycket gambling att lägga på en hingst som inte inte rör sig riktigt bra, och som dessutom gärna har dubbeltalanger bakåt.

Men, Cyllene, Ludwigs Champion, är han så rent hoppstammad han? Trodde det var lite dubbeltalanger där (han själv är ju det)?

Både ja och nej, Ludwigs Champion är en sån som lämnar (borde iaf) gång via Landadel och Argentinus. Flera av Landor S helbröder går ju GP dressyr, och Argentinus ligger ju högt i både hopp- och dressyrindex. Jag skulle dock ändå kalla honom hoppstammad och inte använda honom på ts sto. Men det är ju min personliga smak!

kl

Jag undrar vilka dressyrhingstar som hoppar bra/ har "högt" blup i hoppning

Jag kan också tycka att om jag skulle köpa häst hade jag inte valt en med hopp-pappa och Rubinrot-wetano på mödernat. lägg en dressyrhingst på tycker jag, du har ju riktigt fint gångartsblod i ditt sto!
Gällande de två hingstar som du fått på förslag i början Ludde och Camaro är det väl ingen av dem som lämnar smått? Camaro hade jag inte lagt på ett sto med temperament för de kan bli riktigt känsliga. Hyperkänslig+skarp är oftast ingen bra mix.
Om du nu absolut ska ha en hopphingst på skulle jag rekommendera Cortus, som lämnat riktigt bra gångarter och oftast inte så stora avkommor men mamman ska helst vara smäcker och ha lite längre linjer. annars brukar ju Quite easy avkommorna röra sig bra men där är återigen frågan om temperamentet...

Måste faktiskt gnälla lite på detta trams om QE och temperament på ungarna. Jag har träffat en mängd QE-avkommor och har aldrig träffat någon elak eller dum häst av dom. Lite väl busiga och bockiga kan de dock vara, men jag skulle aldrig kalla dom skarpa eller dumma.

kl

Rent spontant så skulle jag lägga på en dressyr stammad hingst men som hoppar väl.
JJ Rayban kanske? Han hade ju faktiskt bättre index i hoppning än i dressyr på sitt tyska hingst prov och inte alls pjåkiga poäng hemma heller.

Dessutom verkar han super trevlig.

Annars tror jag förvisso inte att Sir Oldenburg hade varit så tokigt, han är ju dressyr själv även om stammen är multi. Fadern har även lämnat hästen Sam som tävlar GP hoppning.. (kuriosa; Sam är syster till buke-användaren Girasol ena sto!)

Ang Cortus så har de jag stött på varit lite av det tuffare slaget så han är inget jag skulle lagt på ett hårt sto.

Nu har jag släppt detta med hopphingst och är inne på Nobel....

Nobel är en bra idé! Sett flera fina föl e honom. Dubbeltalang skulle man väl snarare kunna säja om honom?

Nobel är en mycket trevlig hingst men räkna med en stor avkomma. Han ligger +2cm på storleken på blup och har gett en del bamsehästar.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka