Tips på hingst, någon som är avelskunnig?

pucko

Trådstartare
Har ett sto e. Rubinrot som ska betäckas i år. Ska nu betäckas med en hopphingst. Tips någon? Gärna någon som nedärver mindre då stoet är 175 cm hög. :)

Sv: Tips på hingst, någon som är avelskunnig?

Jag är ingen expert, men lite kan jag iaf :) Vad vill du ha för en avkomma? Vad är stoets starka respektive svaga sidor? Vad behöver "förbättras"? Hur ser hon ut i modellen, temperament? Har hon haft föl tidigare? Hur ser stammen ut på mammans sida?
:)

Hon är 6 år och har ett otroligt steg och hoppar tydligen väldigt bra oxå (har inte sett henne hoppa)
Är smäcker och lång i kroppen. Har mycket nerv och har tydligen visat mycket "stoighet"
Har funderingar på Ludwig Champion...eller Camaro M...

Wetano på mödernets sida. Hon har ej haft föl tidigare.

Varför inte betäcka med dressyr hingst eller dubbeltalang med den stammen? en hingst som Sir Oldenburg hade haft en tilltalande stam för mig om jag ville ha en hoppavkomma. (kommer dock ej ihåg strl på honom)

Ett Rubinrot-Wetano-sto hade jag inte lagt på en hopphingst på om man inte hittat någon som rör sig riktigt bra. Antingen det eller använda sig av en gångarsthingst som hoppar riktigt bra.

Genetiskt sett så är ditt sto dressyrstammat så mycket det bara kan gå, att då använda sig av en hopphingst som inte rör sig vettigt skulle kunna ge en avkomma som varken kan röra sig eller hoppa!

Nu har du ju föreslagit två hingstar som faktiskt rör sig ok och verkar nedärva det, men jag hade ändå fått rysningar om jag sett en tillsalu-annons på en sån häst. Men det är ju min personliga åsikt!

Vill du ha en ny hopphäst till dig själv så hade jag nog satsat på att köpa mig en hoppstammad fölunge och lagt dressyrhingst på Rubinrot-stoet och sålt den!

Sir Oldenburg va inte alls tokig!! Mycket fin tom. Tack för tipset!

Men hur hemskt är Camaro M-Rubinrot i jämförelse med Sion-Contender? Eller Gribaldi-Goodtimes? Eller Florestan-Arpeggio? Är dom stammarna bättre för att det är hopphingst i andraled ist för första?

Jag bara undrar eftersom jag tycker att det dyker upp fler och fler hästar från andra avelsförbund där rena hopplinjer blandas med dressyrlinjer:).

Var är felet på komben Florestan-Arpeggio??? Faktiskt inget fel på Sion -Contender heller.

Sion -> hingst som kan hoppa + Contender -> hingst som kan hoppa = helt okej och har gett en dubbeltalangad son

Florestan -> hingst som kan hoppa + Arpeggio -> hingst som kan hoppa = helt okej

Alla desa fyra kan också röra sig så det blir samma formel där

Camaro M -> hingst som kan hoppa + Weteno som har typ 60 i hoppblupp ger mig rysningar= inte okej

Förstår du hur jag menar? Man bör titta till generna som finns bakom individen för att få tips om vad stoet kommer nedärva, och Rubinrot - Wetano i mina ögon kommer inte nerdärva några direkta supertalanger i hoppning oavsett vad du lägger på för hingst.

Det är ytterst sällan man ser en Donnerhall - Stakkato för att förtydliga... De som "korsar" gångartstblod med hoppblod vet vad de gör och vad som finns bakom.

Senast ändrad:

:o Och jag som faktiskt funderar allvarligt på Sir Oldenburg till mitt De Niro-Master sto ???

Ska jag kasta den tanken åt skogen :crazy: Stoet kan hoppa och avkomman hoppar med både teknik och stor elastistik.

Usch nu blev jag velig igen

Mia

Jo men Miaa, det funkar ju enligt min formel då Sir Oldenburg + Deniro = rör sig bra bägge två. Hade däremot sir Oldenburg rört sig som en kratta hade det jag inte gillat det.

Hrm, tror jag ska hålla tyst. Det verkar inte som om jag kan få fram hur jag menar. ;)

Jo, jag är med på vad du menar:). Rubinrot är ju inte heller någon lysande förärvare när det gäller hoppning. Men jag kan faktiskt tycka att om man har ett sto e ex Rubinrot som faktiskt hoppar bra behöver det inte vara helt galet att anända en hopphingst-bara hingsten har bra gång! Tror att man absolut kan få fram en vettig avkomma på det.

Just dessa som kombinerar hopp och dressyrblod verkar det vara vanligare att lägga en dressyrhingst på ett hoppstammat sto än tvärtom. Tänkte att det kanske var mest det att lägga hopphingst på dressyrstam som var så helfel:).

Nej, men han är e Nimmerdor, och han får väl ändå räknas som en egentlig "ren" hoppförärvare?

Jo men Miaa, det funkar ju enligt min formel då Sir Oldenburg + Deniro = rör sig bra bägge två. Hade däremot sir Oldenburg rört sig som en kratta hade det jag inte gillat det.

Hrm, tror jag ska hålla tyst. Det verkar inte som om jag kan få fram hur jag menar. ;)

Jo jag tror jag förstår hur du menar ;)

I Sir oldenburgs stam så rör sig väll hästarna bra även bakåt så det känns inte som jag blandar rent hopp och rent dressyr för det är det som ger dig rysningar ?

Men en sån kombo jag gör torde väll ingen på dressyrsidan titta snett på ?

Hjälp mig nu och var ärlig för jag vill inte göra något dumt :crazy:.

Metall avkomman hoppar som en katt och Metall räknas ju mer som kombo men vet att hoppenissarna räknar det till dressyr ?

Och De Niro kan hoppa men inte Master ,men det viktigaste är att båda sidor rör sig bra i stammarna ...

Hmm ;) Nu babblar jag i en annans tråd :crazy: Och jag vet att igentligen skulle jag lägga Sir O på Metallungen :laugh:

Mia

Jag tycker du skall betäcka med Holsteiner hingsten Catoki. Han lämnar avkommor med mkt bra lynne vilket kan vara till fördel på ditt sto.
Catoki ligger nu på 7:e plats inför World Cup finalen och är ingår i det Tyska VM landslaget 2010.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka