Tips på hingst, hopp

emjon25

Trådstartare
Har haft i tankarna att jag ska betäcka mitt sto till våren. Egentligen inget sto jag skulle betäcka då hon inte har någon stam MEN hon skulle nog må bra av att få ett föl då hon är extrem brunstig året runt och har ganska jobbigt med sig själv dem perioderna.

Hon är isabellfärgad, super i psyket, 155cm, fått bra omdöme i lätta klasser både dressyr och hoppning.

Jag vill ha ett större föl iaf, 165cm, och en färg som fungerar m isabell, och en hingst m hoppstam men som gärna rör sig trevligt också, gärna en lättmodel!

Ge mig lite tips :)!!:)

Sv: Tips på hingst, hopp

Men jag förstår inte varför du ska betäcka stoet ? För att hon är besvärlig vid brunst ? Ge henne munkpeppar i så fall.

För övrigt så undrar jag vad du menar att färgen ska fungera med isabell - alla färger fungerar med isabell.

Du bör i första hand kontrollera hennes äggstockar med ultraljud. Det kan finnas cystor/tumörer som orsakar hennes extrema brunster.

För att en del ston skulle må bättre av att få ett föl.
Munkpeppar, och liknande har inte hjälpt.
Pratat med flera duktiga vet. Som håller med att många
Hästar blir bättre efter dem fått föl.

Nej isabellfärgen fungerar inte med alla färger då det är risk för att de blir ett Albino föl.

Albinism FINNS inte på häst.
Det du far efter är dubbelgula och visst kanske vissa tycker färgen är ful, men än sen ?

Ska du behålla fölungen själv ?

Det är ju lustigt att den både har toppenpsyke och är besvärlig vid brunst som den har hela tiden.

Ja precis, jag vill inte ha en Albino därför jag skrev så ang. Färgen.

Ja jag tänkte behålla den själv.

Ja visst är det lustigt? En häst med bra psyke, som en tvååring kan hantera, super i ridning också, att ta med på nya platser, på banan, osv osv. Att hormonerna spökar har inget m hennes psyke att göra

Om du vill ha hopphingst med bra gång så kika på C-blodet, dom brukar ge bra grundgångarter och där är flertalet av dom som är ganska stora.

Om du vill ha chans på en isabell till så ta en fux, då kan du bara få isabell eller fux, även om det så klart är 50/50 iaf.

Vad e det för stam på henne?

Rent spontant tänkte jag på Hip Hop. Han lämnar bra avkommor i både hopp och dressyr med bra steg.

Ja jag har funderat på en fux, men har inte hittat så många, stora, hopphingstar. Baloubet de rouet var jag inne på ett tag men han känns som ett väldigt osäkert kort då jag har hört att han ger väldigt ojämna föl, alltså vissa blir toppen , andra blir mindre bra sen att han har dåliga simmare? Annars en himla cool häst.

Hennes pappa är fullblod/Connemara o mamma halvblod

Alla hingstar kan ge bättre resp sämre avkommor det finns ju alltid ett möderne med i bilden också. Därför tycker jag att man bara ska avla på ston som har i avel och göra för att få fram det man önskar av blivande avkomman.

Du skriver inte så mycket om ditt stos positiva resp negativa sidor men på den lilla infon kan jag rekommendera Cohiba och Bravour. Deras avkommor är inte så gamla men det ser ut som de både lämnar storlek och gångarter.

Vad e det för stam på mamman då eftersom hon e hbl så vill man ju inte att det ska avlas på individer som ligger för nära...

Ja jag har funderat på en fux, men har inte hittat så många, stora, hopphingstar. Baloubet de rouet var jag inne på ett tag men han känns som ett väldigt osäkert kort då jag har hört att han ger väldigt ojämna föl, alltså vissa blir toppen , andra blir mindre bra sen att han har dåliga simmare? Annars en himla cool häst.

Hennes pappa är fullblod/Connemara o mamma halvblod

Fast om du vill ha bra psyke (och exteriör och gång) ska du hålla dig långt borta från Baloubet.

Är hon ultraljudad så ni vet hur äggstockar ser ut så att ev cystor och tumörer är uteslutna? ALLA ston blir inte bättre av att få föl. En del blir ännu värre pissmärrar.

Tycker fö inte att det låter som ett sto att avla på öht, men att hon iaf är tävlad är ett större plus än vad det brukar finnas på ston i liknande trådar.

Vill bara inflika att jag haft ett sto med sån brunst, inga cystor eller liknande.

Hon fick två föl (av andra anledningar om nån undrar) och hon var precis likadan trots det.

Det är ingen bra enda anledning att ta föl. Det är förbannat dyrt och risken är stor att stoet förblir sån hon är nu.

Pröva munkpeppar, det lindrade för min dam.

Vårt ena sto är alltid snäll men är väldigt skvättig och står o trycker sig mot saker och vrålar samtidigt när hon är i brunst. Extrem om jag jämför med den andra stona. Ja och inget man tar med sig ut under brunst direkt.

Hon är ulad och ren för vi började till slut klura på om det var tumörer som ställde till det.

Vi har dock numer henne sydd för hon drar in mkt luft i slidan. När hon hon brunstar kanske det kan göra att de upplever obehag?
Det är en chansning men vi hoppas att det ska göra att hon blir ngt mindre "på" under brunsten. Nu hade vi sytt henne ändå iom att hon suger luft men som sagt vi hoppas på en positiv bieffekt.

I övrigt så skulle jag inte betäcka bara för brunstens skull.

Ja, mycket enklare och billigare än att ta fram en till likadan avkomma.

Så man sätter in kulor fortfarande?

Hur väl fungerar de?

Det beror lite på stoet enligt de veterinärer jag har frågat. Vissa ston trycker ut kulorna direkt vid nästa brunst, vissa funkar det utmärkt på. Jag har själv en riktigt pissmärr, som nu mirakulöst har ändrat sig (hon var skendräktig 2011, kanske kan vara det) men jag diskuterade det med lite olika experter. Enligt ett par är det en lite bortglömd metod som är ganska enkel att utföra och med ganska få biverkningar, som med fördel kunde användas på fler ston. Längre än så kom jag inte, kanske blir aktuellt till våren.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
677
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 579
Senast: sorbifolia
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka