Tips på hemmagjort insektsmedel?

S

svintana

Ja, jag undrar om ni har några hemmagjorda recept för insektsmedel? Tack på på förhand!! :bow:

Sv: Tips på hemmagjort insektsmedel?

Sök i forumet det finns många trådar med recept!

Hörde på radion förra sommaren att SLU forskat och att det visat sig att en blandning av Rölleka och renfana fungerar mot både insekter och även i viss mån på fästing. Kolla med SLU. Jag har provat och jag tyckte att det fungerade.
Mvh Eva

Den här har jag tidigare lagt in i annan tråd.

Mina tips mot de små svarta krypen;
Utvärtes:
Hemmagjord spray; (=billigt)
1,5 liters tom petflaska
2 dl fodervinäger
1/2 dl grönsåpa
Ngra droppar (10-15) Eteriska oljor; citronella, Pepperamynta, eucalyptus, lavendel och Teetreeoil (3-5 droppar),
fyll upp med vanligt vatten.

Spraya el. badda m svamp inkl man och svans
Innan ridturen kan man "doppa" svansen så håller man effektivt krypen borta.

Vid vanlig hästtvätt (ex. Aloe Vera schampo el. Hexocil) så använd fodervinäger i sista sköljvattnet och badda hästen, det verkar skönt för hästen.

Invärtes: Fodervinäger och alger i maten

Tjärprodukter har jag hört inte är bra att applicera där starkt solljus kommer åt, då det är cancervarning på det. (enl. källa)

Obs! Teetreeoil är en "luring" då det kan orsaka besvär men några droppar i en 1,5 liters flaska borde fungera. Ta det försiktgt och testa er fram.

Catarina

Hejsan!
Något som är mkt bra och ej heller giftig är att man hackar ganska många vitlök och lägger i en petflaska och häller i äppelcidervinäger.
Funkar kanon men man bör smeta på med en liten disksvamp 1 gång om dagen eller om man ska ut och rida/köra. Den blir bättre om den ha5r stått några dagar!
:p

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
530
Senast: Karfitsa
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka