Tips på grunder/övningar

Elisha

Trådstartare
Hejsan. Jag tänkte börja rida western på min häst. Jag har ridit lite smått "western-stil" i ridhuset, t.ex. styrt endast med vikten, ridit i form på långa tyglar istället för korta som i dressyren. Jag gjort som typ bakdelsvänding i trav (vet inte vad det heter), då har jag endast styrkt med vikten och det gick SUPERBRA! Jag har även tränat på att göra halt bara jag sätter mig tyngre i sadeln. Min häst älskar det jag har gjort hittils, märker verkligen hur hon konsentrerar sig och gör sitt absolut bästa :idea: :love: :) Nu undrar jag om någon kan ge tips på övningar som jag kan börja med "grunderna" tills jag har hittat någon bra tränare!??!:) :banana: TACK!

Senast ändrad:
Sv: Tips på grunder/övningar

Lite svårt att säga eftersom du inte har valt inriktning.. Är ganska olika med allt.. Men med min förra häst som jag red i "allt" tränade jag mycket flytta för skänklarna.. Sen överställning, att hästen böjer halsen och inte kroppen.. Kan även träna till western horsemanship. Du ställer upp koner i ett mönster och tränar på det. Är väldigt kul! Finns massor med övningar du kan göra även när du är ute och rider, träna trail kanske?

Okej :) Jag hade nog tänkt rida antingen Pleasure, Horsemanship eller Trail, eller kanske alla tre? Vad är det för "mönster" med koner du menar? :)

När man tävlar i horsemanship är det en bana som kanske består av 5 konor. Domaren bestämmer ut ett mönster som varge ekipage ska genomföra. Kan vara ex. 1. jogg till andra konan. 2. höger galopp i en volt. 3. skritt till fyran. 4. halt och rygga fem steg.

Lite svårt att förklara. Men man kan själv komma på hur många mönster som helst att rida. Viktigt att träna på att utföra det precis vid konan. Galoppen ska vara brevid. Hoppas du förstod!

jag hade lite idetorka för ett tag sen, då gick jag till biblioteket och lånade hem ett par westernböcker. super bra, man får massa inspiration och tips på bra övningar.. vill bara rida hela dagarna:D

någonting som man alltid kan göra är att träna på grunderna. går den undan för skänklar? ger den efter för bettet, på böjt spår och rakt spår? övergångar, backa osv.. alltid nått att fixa till/finslipa!:smirk:

Hej!

Du kan ju börja från marken med lätta NH - övningar. Det är jättekul och du och hästen lär känna varandra på ett helt annat sätt. Det är fantastiskt!!

En övning som du kan göra då är att ha hästen enbart i träns eller grimma i paddocken/ridhuset eller inhägnat område. Släpp hästen lös och gå ifrån den. Stanna, hela tiden med ryggen mot hästen. Fortsätt gå och stanna sedan igen. Nu ska hästen komma till dig.. antagligen har den följt efter dig hela tiden. När du stannar ska den stanna, när du går ska den gå osv.. Om du sedan vänder dig om mot hästen, och går emot den ska hästen backa. Gör samma sak där, gå, stanna, gå, stanna osv. Hästen gör som du om den accepterar dig som din ledare...

En lite svårare övning kan vara att du går ivåg, hästen kommer och ni stannar. Du vänder dig mot hästen och börjar gå runt det istället, den ska då flytta med dig så att den hela tiden har huvudet mot dig..

Det här är jättekul, jag lovar.. Sen, när ni lärt er att förstå varandra kan du använda dig av det i den dagliga skötseln, när du ska hämta den i hagen, fånga uppmärksamheten gå emot den, stanna och vänd dig om och den kommer.. Du kan ju låna en massa bra böcker på bibblan också.. En bra bok är de som Monty Roberts har skrivit, kanonbra!!

Lycka till och God Jul!! / Therese

När jag har ridit och skrittat av brukar jag t.ex. släppa tyglarna så hästen går efter mig och om jag t.ex. stannar gör hon likadant, och jag gå på en volt eller byter varv följer hon efter osv. Ska prova det där med att backa och så :D

Okej! Det är precis det jag menar! Visst är det kul? Det finns ju så otroligt mycket som man inte visste fanns där.. Lycka till i fortsättningen =)

Ja, det är jätte kul :D Har du tips på några mer NH övningar (lätta) ? :banana:

Du kan ju alltid "leka" med hästen. Du kan ju lägga ut en presenning som ni ska gå över och om du kan så kan du ju spänna upp presseníngen och gå under den.. Hästen kanske tycker det är lite läskigt men om du bara visar henne att det är det inte alls så följer hon dig..

Ett jättebra tips är att titta på henne när hon är i hagen, hur hästarna pratar med varandra, vad dom säger och sånt.. det är jätteintressant!! Man lär sig enormt mycket..

Du kan ju lära henne saker, stimulera hjärnan. Du kan ju tex ha henne lös, utan grimma, i stallgången när du mockar eller ryktar ellre vad som. Går hon framåt eller nåt så är det bara att vara bestämd o säga NEJ o putta till henne så hon går tillbaka till exakt samma ställe.. Hon fattar snart poängen.. Försök hitta på övningar som stimulerar hjärnan på henne. En sak kan vara att lägga ett äpple eller nåt under en hink. låt henne nosa på äpplet först sen gömmer du det i hinken samtidigt som du har en annan hink bredvis med kanske bara sågspån i.. hon kommer känna lukten av äpplet och försöka komma åt det. Som belöning när hon förstår så har hon ju redan tippat på hinken o käkar upp äpplet..

Låt fantasin flöda, hästar är mer intelligentare än vi tror. Faktiskt de tredje smartaste djuret i världen =)

Köp/låna boken "Westernridning från början", den är skriven av Rolf Carlsson. Den boken beskriver jättebra hur du ska göra olika moment. Jag har för övrigt ridit för Rolf i några år, så jag kan intyga att han är kanonduktig..:)

jag gillar att leka med bommar på marken, går att göra en massa övningar, både för att träna koornination och ev framtida trail. skritta mot en liggande bom, gör halt precis över och skänkelvik åt båda hållen, rygga genom bommar är bra träning för rak ryggning, endera genom två parallela eller genom ett L (L-et är en underbar grej som går att utveckla hur mycke som hellst!)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: TinyWiny
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka