Tips på´fullblod eller halvblodshingst till connemara?

tessiem

Trådstartare
Min Bella Bus ska förhoppningsvis kunna ge mig en avkomma till mig själv.. Därför söker jag en trevlig hingst till henne. Tips önskas!

Bella är Connemara (148cm), skimmel. född. 1991. e.Öxenholm Bobby ue. Värnbergs Orion.

Snäll men envis. lämnar trevliga men lite envisa avkommor.

Lämnat ett sött sto e.Troll 660 men hon fick tyvärr lite kort hals & lite stoigt humör.

Söker nu efter en trevlig hingst som lämnar bra temperament, har + för traven och inte är för stor.

Tips? (behöver inte vara godkänd men jag ser gärna att den är det)

Sv: Tips på´fullblod eller halvblodshingst till connemara?

Bild på Bella:
normal_bellasidan.jpg

Don Primero?

Lämnar nagot mindre avkommor än genomsnittet, bra psyken och mycket bra trav.

Lamborghini förärver sig jämnt med plus för traven, och lämnar mindre än genomsnittet.

Jag skulle tita efter nagot langlinjerat till henne, har sett en del connemarakorsningar där ponnytypen slagit igenom lite olyckligt sa att det blivit en köttbulle. Fullblod hade varit en idé, men inte med hennes framdel och hals.

Hermes? Lite, ädel och nätt med goda gangarter. Vet inte vad han nedärver för temperament, men han maste ju själv vara hyfsat stabil med sa fina tävlingsresultat i unga ar.

Hur stor skulle du vilja att avkomman blev?

Har du tänkt betäcka den här sommaren eller vänta till nästa säsong?

Har du tänkt betäcka den här sommaren eller vänta till nästa säsong?

Hon är förhoppningsvis dräktig med Connemarahingst detta år, så nästa år. Hon borde vara ca 35dgr dräktig just nu. Ultraljudet var inte så tvärsäkert som jag velat :/ .
Veterinären ultraljudade för några dagar sen och såg en fosterblåsa men kunde inte få en bra bild & inga hjärtslag.

Don Primero?

Lämnar nagot mindre avkommor än genomsnittet, bra psyken och mycket bra trav.

Lamborghini förärver sig jämnt med plus för traven, och lämnar mindre än genomsnittet.

Jag skulle tita efter nagot langlinjerat till henne, har sett en del connemarakorsningar där ponnytypen slagit igenom lite olyckligt sa att det blivit en köttbulle. Fullblod hade varit en idé, men inte med hennes framdel och hals.

Hermes? Lite, ädel och nätt med goda gangarter. Vet inte vad han nedärver för temperament, men han maste ju själv vara hyfsat stabil med sa fina tävlingsresultat i unga ar.

Don Primero var fin.. men kändes dyr (för en ponnyavlare är 9.000 vid 90dgrs dräktighet mkt) Dock vacker hingst!

Vad menar du med hennes framdel och hals?

Hermes gillar jag skarpt!

Jag menar att man med ridhästögon skulle vilja ha en lite längre hals och lite bättre överlinje. Halsen är brett ansatt och har tendens till underhals. Sa jag skulle vara ganska noga med det, och fullvlod har ofta precis samma nackdelar.

Ett lite annorlunda alternativ vore kanske annars Elcatero ox? Han är godkänd för halvblodsavel, och lämnar inte särskilt stort.

Jag föreslår Cairo om du vill ha ett budget alternativ men med bra stam, både hopp och gång. ¨
Dock är han själv 167 cm och kan ju lämna större än vad du vill ha.

Warstiner är väl också ganska billig och mer dressyrinriktad. Han vet jag dessutom har lämnat ponnyavkomma med ponnysto. Kan bli skarpt kanske..

Dirco Hästak är bara 158 och har gott hoppblod.

Jag menar att man med ridhästögon skulle vilja ha en lite längre hals och lite bättre överlinje. Halsen är brett ansatt och har tendens till underhals. Sa jag skulle vara ganska noga med det, och fullvlod har ofta precis samma nackdelar.

Ett lite annorlunda alternativ vore kanske annars Elcatero ox? Han är godkänd för halvblodsavel, och lämnar inte särskilt stort.

Okej. Håller iof med. Var bara nyfiken på om du ans¨åg att fullblod besitter samma "problem" som mitt sto.

Vill absolut inte ha arab. Vill egentligen inte förädla avkomman ngt. Skulle tillochmed kunna tänka mig något tyngre än halvblod men är osäker på vad det skulle kunna vara som ändå rör sig hyfsat (trevligt att rida på) har inga tävlingsambitioner MEN vill ju ändå få en så bra avkomma som möjligt..

Ja , kan du tänka dig en grövre avkomma finns det ju welshcob tex.

Sedan finns det ju även några övervuxna RP hingstar tex EG Pauli.

Varför inte Majim G.
Han har lämnat trevliga korsningar med framför allt D-ponny.

Ja , kan du tänka dig en grövre avkomma finns det ju welshcob tex.

Sedan finns det ju även några övervuxna RP hingstar tex EG Pauli.

Welsh Cob är ju fina men jag tycker de rör sig lite tråkigt (hukar mig)
RP hingst skulle vara ett alternativ! men vill helst ha en över ponnymått (vilket är troligt iof ´då Bella fått 3 överhöjdare av 4 möjliga)

Dirco Hästak är bara 158 och har gott hoppblod.

Men tycker du verkligen han ska användas för att förbättra traven? Han har 85 i blup för trav och fick en 5:a för gångarten när han premierades. :crazy:

Varför inte en godkänd connemarahingst som ger stora avkommor? Ditt sto verkar ju ge stora för själv.
Finns connemaror som är > 160 cm. En korsning kan bli hur fel som helst! :(

En rasren blir inte hur fel som helst, men kan bli hur bra som helst! ;)

Men Dirco lämnar väl rätt stort? Har för mig att han var sjuk som ung och blev därför liten = att hans storlek inte har med generna att göra.

Varför inte en godkänd connemarahingst som ger stora avkommor? Ditt sto verkar ju ge stora för själv.
Finns connemaror som är > 160 cm. En korsning kan bli hur fel som helst! :(

En rasren blir inte hur fel som helst, men kan bli hur bra som helst! ;)

Jo det kan jag eventuellt tänka mig. Finns ju fina connemarahingstar.

Min erfarenhet av connemara/halvblod eller connemara/fullblod är enbart god. Tycker de blir trevlig storlek, hög ridbarhet & trevliga gångarter. Givetvis blir inte alla sådana, precis som det finns renrasiga connemaror som är både fula & rör sig illa.

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 321
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·
A
Avel gärna tips på hingst! Ska betäcka tidigast nästa år, men vill ha god tid på mig att välja hingst =) Har ett nätt sto, 166cm, som hoppar...
Svar
14
· Visningar
1 851
Senast: anjajohansson
·
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 884
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka