Tips på foder?

K

kexet_00

Jag har ett varmblod på 25 år som inte rids.
Är det nån som kan tipsa på bra kraftfoder? Han äter bara hö och det är bra kvalitet på det.
Känner att det skulle behövas lite extra nu på vintern.

Snälla kom med tips på både kraft och tillskott som kan va bra för en gamling :)

Sv: Tips på foder?

Vad är det för värden på höt? Det är ju viktigast, bra kvalitet säger tyvär inte så mkt.

Det beror ju på vad höet har för värden.

Hur gammal är hästen? Eller snarare, på vilket sätt är hästen gammal? (Dåliga tänder, sämre näringsupptag etc)

Är höet bra och hästen inte har problem med tänderna räcker det kanske att ge mer. Annars kanske lusernpellets som ges uppblött uppskattas? Behövs inget extra protein kanske en skvätt olja och ltie betfor gör susen för hullet?

Vi behöver veta mer om hästens allmäntillstånd och höets värden för att ge bra råd. :laugh:

Han får ca 7-8 kg hö per dag. Värde på hö vet jag inte men det luktar bra och ser fint ut, grönt :) Är från i år.

Han äter inte lika bra nu som förr, tar längre tid och tuggar sämre.
Förra vintern va han halt av och till men vi kunde aldrig hitta nå fel så det beror väl på ålderdom och kyla. Tänkte om det kunde hjälpa med nå kraft.
Senaste vintrarna har han håll hullet ganska bra.

När han reds fick han havre med det är uteslutet.
Om man ger lussern är det bäst att börja lite smått och sen öka på för att slippa oönskade biverkningar?

Senast ändrad av en moderator:

Behöver han verkligen kraftfoder? Kolla tänderna är nog mitt första tips med tanke på att han tuggar sämre.

Lusern tycker jag är bra foder till hästar som inte behöver kraftfoder men som ändå kräver lite mer än mitt stråfoder ger. Till äldre hästar eller hästar med tandproblem blöter jag pellets och ger. Behövs mer energi får de en skvätt olja i.

Snällt mot magen och lätt att få i sig.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.