Tips på foder

Haflinger

Trådstartare
Har gjort en foderanalys på hästsverige och ser att vi ger hästen för mycket MJ och smb rp. Har ni några tips på bra foder som innehåller mindre en 9 MJ och 80 smb rp.
 
Jag förstår inte.......det är höet ni gjort analys på och upptäcker att ni ger för mycket MJ och smb? Ger ni bara hö?
 
Nej vi räknade med kraftfodret men det var för mycket då och för lite om vi bara hade hö för det stod hur mycket hon behövde.
 
Kan lägga in här:


Hö:


FODERTILLDELNING
Foder Giva Innehåll per kg foder
Mängd (kg) %TS 89
info.jpg
MJ/kg foder 10,4
info.jpg
g smältbart råprotein/kg foder 126
info.jpg
Ca (g) 3,0
info.jpg
P (g) Mg (g) 2,2




Detaljerat behov för din häst
Ämne Underhåll Arbete Dräktig/digivande Klimat Summa
Grovfoder-TS 4,5
MJ. 75,2
G smb rp 515,9
Ca 32,4
P 23,9
Mg 7,2
Se 0,9
 
Fråga ett: Är hästen för tjock eller för smal?

Om svaret är nej på frågan ovan andas du, struntar i att du får för mkt MJ och srp (har du verkligen 129 gr srp per kilo foder???) och ser till att använda ett lämpligt mineralfoder om det behövs.
 
stämmer verkligen behoven för en häst dräktig i nionde månaden? Vad väger hon ca och gör hon något mer än gå i hagen och vara dräktig?
 
Hon är ett kallblod och lättfödd och väger ca 450 kg. Hon rids kanske 2 ggr i veckan och tränas på annat sätt ca 2 ggr/vecka dock inte så hon blir trött.
 
Ja hon är dräktig i snart 9 månaden och var väll inte direkt i form innan hon betäcktes.

Fast du måste nog försöka förklara vad som är problemet? Det blir jättekonstigt att du har ett sto i högdräktighet och söker ett SÄMRE hö?

Jag tror du någonstans missförstått foderstatsprogrammet?
 
Menar att jag vill ha tips på kraftfoder som passar ska inte byta hö. Men tror typ de löste sig eftersom jag läste fel i höanalysen.
 
Menar att jag vill ha tips på kraftfoder som passar ska inte byta hö. Men tror typ de löste sig eftersom jag läste fel i höanalysen.

Fast kraftfoder är ju inte något en häst behöver och är bra om man kan slippa ge. Det är dyrt och onödigt när man har ett bra hö.
 
Om hon inte får kraftfoder så får hon för lite fosfor, magnesium och selen. Det blir också ojämnt bland de andra sakerna.
 
Om hon inte får kraftfoder så får hon för lite fosfor, magnesium och selen. Det blir också ojämnt bland de andra sakerna.
Det är enklare tillsätta det med mineralfoder och ge mer hö om man har ett bra hö. Ett högdräktigt sto kan behöva proteintillskott med dock beroende på hövärde.

Vilka är "de andra sakerna"
 
Men jag har hittat ett kraftfoder som blir bra nu. För om jag vill att hon ska få rätt mängd mg,se och fosfor så måste jag ge ca 3 kg mer hör och då blir det för mycket MJ och smb rp.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 406
Senast: Hgfy
·
Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också...
2
Svar
24
· Visningar
1 451
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp