Tips på foder med sjukt mkt protein!

SiZo

Trådstartare
Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne.

Jag hade tänkt att kassera höet iomed de dåliga värdena, men när jag pratade med en kompis så sa hon att nästan alla hade sådana värden...

Värdena är som sådana!

TS 84%
energi 8,4 MJ
smb protein 23 g/kg foder

till detta har vi då även kasst innehåll med mineraler...

Ca 1,4 g/kg foder
P 1,7 g/kg foder
Mg 0,6 g/kg foder...

Damen får redan:

0,5 kilo soja (man kan inte ge mer vad jag har hört?)
1 kg krafft protein
2 dl linfrökaka (det kan man väl inte heller ge mer av?)

Hon har fått 3 kilo havre innan analysen var klar, men nu är jag osäker, det blir för mkt fosfor med det... Men just nu får hon det iaf.


Nåt tips på nåt annat? med massor protein? Hon har aldrig reagerat på sojan, så jag funderar på om man inte skulle kunna ge mer? om man delar upp den på 2 ggr/dag (eller mer?), Jag har ingen direkt erfarenhet av kraftfoder då jag i regel bara brukar behöva ge grovfoder.

Hästarna har fri tillgång på höet.

Det gör ingenting om era tips är billiga sådana ;)
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Byta har jag inte tänkt göra, men däremot lägga till ;)

Jo ca 1-3 kilo lusern är planen, men det blir ju rätt dyrt, och visst lägger jag ner de pengarna om jag måste det, men finns det nåt som är mer koncentrerat så vill jag gärna ha det istället.

Anledningen till det är att hon får redan ungefär dubbelt så mkt energi som hon ska ha! och det är ändå rätt mkt energi i lusern...
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

100 gram soja /100 kg kroppsvikt/mål är väl den vanligaste gränsen på soja.
Säg att hästen väger 500 kg så kan du då ge 500 gram tre gånger/dag och då blir det ju ett stort uppsving i proteinhalten.
Vissa foderrådgivare säger 100 gram soja /100 kg kroppsvikt/dygn istället och då blir det ju svårare.
Har du kollat med vetegroddar? visserligen inte så höga värden 240 smbrp och 12.7 mj men kan kanske vara värt att kolla?
Foderjäst har ju också höga värden 405 smbrp och 12.1 mj

Sedan finns ju rent potatisprotein, det brukar säljas som grisfoder, jag hittar inte innehållet nu tyvärr.
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Menar du att jag kan ge upp till 1,5 kg soja/dygn kanske? gud vad glad jag blir om du har rätt!
Det är väl igentligen bara att prova antar jag!

Funkar det med soja så är mitt problem löst! yes!! förutom med mineralerna då, men det blir ju det lilla problemet!

Fråga ang foderjäst, kan man köpa det på säck? och vad kostar det/säck?


Om du hittar info om rent potatisprotein som brukar säljas till grisar, vad det innehåller och vad det brukar kosta så blir jag jätte jätte glad!!


Oj oj vad glad du har gjort mig med ditt inlägg :love:
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Jag har åxå hört olika ang soyamängden, (Har hört 100g/100kg och dygn)
Men om du nu gjort en uträkning av foderstaten och VET att hon behöver få i sig mer för att täcka det behovet, då borde det väl itne spela så stor roll om det kommer från soyamjöl eller från ett bättre hö?
Rätta mig gärna om jag har fel, jag har eg ingen erfarenhet alls av soyamjöl men det var bara min tanke :)
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Maxgiva för soja är 100 gram per 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle.

Detta beror på att tunntarmens enzymer som ska spjälka proteinet inte kan ta hand om hur mkt som helst på en gång. Om man ger mer är risken stor att alltså en del av proteinet fortsätter till grovtarmen vilket kan vara farligt. Men om man ger ovanstående maxdos och sedan väntar några timmar är enzymerna "lediga" igen och kan ta hand om nytt protein.

Detta gäller alla typer av koncentrerade foder, inte bara soja.
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Tack så mkt!

Men jag hittar inte hur mkt protein det innehåller? :confused:

hjälp någon?


Jaxonmaxon: Jo jag har räknat, och VET att hon behöver så mkt protein!
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Tack så mkt!

Men jag hittar inte hur mkt protein det innehåller? :confused:

hjälp någon?


Jaxonmaxon: Jo jag har räknat, och VET att hon behöver så mkt protein!

Hittade detta i ett gammalt inlägg av Masse: potatisprotein är det 13,1 MJ, 685 smb.rp, 1,0 Ca, 4,0 P
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Tack så mkt!

Någon som vet i vilken form man ger det? läst nåt om mjöl nånstans... kan ju bli svårt att få i märren...

Nån som vet hur pass känslig hästens mage är mot potatisprotein?
Nån risk för fång eller annat med det fodermedlet?
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Lånar din tråd lite...

Idag på Granngården hittade jag en lapp som det stod "Sojamjöl SK 25 kg 196:-". Är det ett sojamjöl man kan ge till hästarna?
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Det kan man!
Men det finns väl som granulat med?

Min soja ser ut som typ småååå (super miiiini) pelletsar som trillar isär om man bara petar på dem :p
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Det kan man!
Men det finns väl som granulat med?

Min soja ser ut som typ småååå (super miiiini) pelletsar som trillar isär om man bara petar på dem :p

Soja mjöl är som små pellets men kallas för sojamjöl.

Potatisproteinet får man nog blanda med typ betfor för det dammar annars, jag har aldrig fodrat med det själv utan bara läst om det.
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Hur försiktig bör man vara med invänjandet av soja? Dvs hur många dl kan man börja med?
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Jag är jätteförsiktig med sojan på araber har sett för mycket kolik/tarmvred för att utesluta sojans inverkan på det.
Jag vågar inte ge det helt enkelt, vinst och förlust.

Kan för lite om foder för att motivera varför. Better safe than sorry.

I dagsläget ger jag av Kraffts sortiment tillsammans med kli, betfor och oljan jag ger. Dom är för tjocka, absolut men har aldrig haft problem med magar

Man kan ha åsikter om färdigfoder, absolut. Som sagt, aldrig haft problem med magarna och alla håller hullet, stora som små, gamla som unga. Dräktiga och digivande. Alla sätt är bra utom dom dåliga ;)
 
Sv: Tips på foder med sjukt mkt protein!

Jag tror (tyvärr) faktiskt att den billigaste lösningen skulle vara att kassera höet och köpa annat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·
Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
1 010
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp